Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 15. 11:10

Kézműves sörrel kell csábítani a jó fejlesztőket

Az ingyen reggeli, a céges nyelvórák és fitnesz és a trendi iroda már nem elég: olyan súlyos munkaerőhiány van a magyar informatikai piacon, hogy már a kézműves sört is be kell vetni. Az országimázs kérdése egyre inkább a nagyvállalatoknak fontos és tesznek is érte, hogy javuljon.

Az eredetileg miskolci székhelyű, de Budapesten és a régió több városában is irodát fenntartó IND Groupot februárban vásárolta fel az angol Misys. Az integrációt követően a banki szoftvereket fejlesztő jelenleg körülbelül 230 fős IND Group egysége megmarad, de a jövőben a körülbelül 5000 fős Misys önálló "digital channels" divíziójaként működik tovább.

A magyar "ipar"

Az eddigi fókusz érdemben nem változik, a fő termék továbbra is a saját fejlesztésű banki frontend. A magyar cég azért válhatott érdekessé egy globális szoftver- és megoldásszállító számára, mert a korábbi gyakorlattal ellentétben az IND Mobile Essence terméke nem a régi vágású banki, pénzügyes, közgazdász logikával építette fel a felületét, hanem a felhasználói igények és gondolkodás oldaláról közelítve. Ahogyan hozzászoktunk a kereskedelemben, webes kommunikációban és ezernyi más területen, hogy fogyasztóközpontú logikákat követünk, úgy a banki rendszereknél is elvárássá vált ugyanez.

Az IND Group 15 éves működése alatt körülbelül 40 nagy banki ügyféllel került komolyabb szerződéses kapcsolatba, a Misysbe olvadással ez azonban nagyságrendekkel változhat. Az IND-nél jelenleg mintegy 250 ember dolgozik, a Misysben viszont csak az értékesítőcsapat létszáma ennyi, a brit cég pedig globálisan több ezer pénzintézeti ügyfelet tud maga mögött.

Ez a dimenzióváltás értelemszerűen egy sokkal nagyobb kapacitást igényel a meglévő termék további fejlesztésében és a jövőbeni projektekben is. A budapesti és a miskolci irodák megmaradnak, sőt, rohamtempóban kénytelenek bővülni. Vinnai Balázs, immár a Misys Digital Channels divízióvezetőjeként azt mondta el egy hétfői eseményen, hogy év végéig 80 fővel bővül a fejlesztői, tesztelői létszám, de 2015-ben is tovább növekedik a csapat a tervek szerint.

Ennek a lendületnek egyedül az szabhat határt, hogy a fejlesztői, informatikus mérnöki piac jelenleg erősen keresleti jelleget mutat. Annak ellenére, hogy Magyarországon az egyik legnagyobb probléma a foglalkoztatottság, az informatikai területen tízezres munkaerőhiány van. Vinnai szerint a képzési oldalon is problémák vannak, az intézmények nem fektetnek be a biztosan sikeres területekbe, se megfelelő mennyiségű, se megfelelően képzett ember nem hagyja el jelenleg az egyetemeket. Ez különösen akkor probléma, ha önálló gondolatokra képes, komplex problémákat kezelni tudó szakembereket keres egy vállalat.

Nincs

Az informatikus munkaerőhiány Budapesten és vidéken is évről-évre nő, a probléma nem megoldódni látszik, hanem egyre nagyobb. Az  IND (Misys) Miskolcon évek óta nagy informatikai foglalkoztatónak számít, ráadásul az irodában kizárólag felsőfokú végzettségű alkalmazottak dolgoznak (kb. 100 fő), ahogy Vinnai fogalmaz, "még a recepciósnak is van két diplomája". Az intézményeknek és a hallgatóknak nem kockázatos öt évre előre arra fogadni, hogy ezek a cégek tárt karokkal várják majd őket.

Miért a Go a legjobban vágyott programozási nyelv? (x)

A HackerRank 2020-as kutatása szerint a legtöbb fejlesztő a Go-t tanulja majd meg legújabb nyelvének - nézzük miért!

Miért a Go a legjobban vágyott programozási nyelv? (x) A HackerRank 2020-as kutatása szerint a legtöbb fejlesztő a Go-t tanulja majd meg legújabb nyelvének - nézzük miért!

A rendszer persze lyukas a másik oldalon is, a magyar szoftverfejlesztők, tesztelők, dizájnerek, üzemeltetők és informatikusok könnyedén el tudnak helyezkedni Nyugat-Európában, például Hollandiában, Németországban, az Egyesült Királyságban vagy Svájcban, ahol ugyanúgy hiány van szakemberekből, mint itthon. A Misys budapesti operációjának a problémája nem is új, nem is egyedi, az NNG, a Prezi, a Ustream, a GE, a Morgan Stanley, aTata, de még a digitális ügynökségek is szenvednek az elvándorlás problémájától.

Vinnai szerint a sikeres vállalatoknak igyekeznie kell csábítónak lenni, ami természetesen nem csak a divatos juttatásokban kell kimerüljön. Az ingyen étel és a trendi iroda szinte már alapelvárás, emellett azonban fontos, hogy a város, mint környezet is barátságos és befogadó legyen. Mivel az nyilvánvaló, hogy belső piacról lehetetlen betölteni az állásokat, ezért Magyarországnak, Budapestnek a régióból, de akár távolabbi helyekről is láthatónak kell lennie. Ennek pedig ugyanúgy része az is, hogy vannak menő globális piacra dolgozó startupok, mint ahogy az is, hogy Londonhoz képest sokkal olcsóbb az élet, de ugyanúgy megvan a változatos gasztronómia és akár a kézműves sörök vagy minőségi borok választéka is.

Előfizetési lehetőség a NetAcademia és a Training360 mind a 600 online tanfolyamára 1 éven át 1 tanfolyam áráért. Siess, ez az őrült ajánlat csak október 31-ig él!

a címlapról