Szerző: Bodnár Ádám

2014. március 4. 10:39

Közösségivé teszi az Office 365-öt a Microsoft

A héten zajlik a Microsoft SharePoint konferenciája a nevadai Las Vegasban, ahol az Office újdonságai vannak terítéken. A rendezvény alkalmából a szoftvercég bemutatta, milyen közösségi képességek érkeznek hamarosan az Office 365-be.

A Microsoft kínálatába akvizíció révén került Yammer közösségi hálózat Enterprise Graph képességeit terjesztik ki az Office 365-re, immár Office Graph néven, jelentette be a cég a Las Vegas-i SharePoint konferencián. A Yammer egyre inkább utat tör magának az Office 365-be, a céges közösségi hálózat teljesen integrálódni fog az alkalmazásokba. A vállalati közösségi hálózat lehet a Microsoft következő nagy dobása, vagy ha úgy tetszik, "trójai falova", amely révén magához kötheti a felhasználókat.

Vállalat = közösség

A vállalati közösségi szolgáltatások abból a felismerésből jöttek létre, hogy a dolgozók szívesen használják a Facebookot vagy használnának egy Facebook-szerű, a nem technikai beállítottságú alkalmazottak számára is egyértelmű, áttekinthető felületet az egymás közötti kommunikációra, egymás tevékenységeinek a követésére. A cél az, hogy az alkalmazottak közötti információcserét a vállalat által kontrollált keretek között lehessen tartani, azok ne kerüljenek át olyan nyilvános szolgáltatásokba mint a Facebook, ahol a közzétett információkat nem ellenőrzi senki, a tagságba szinte bárki beléphet, nincs rendelkezésre állási kötelezettség sem, a feltöltött adatokat pedig a szolgáltató reklámcélokra hasznosíthatja.

A cégek bár letagadják, de Magyarországon sem ritka, hogy a szervezeti kommunikáció nyilvános közösségi platformokon zajlik, jelenlegi és volt dolgozók önszerveződés révén verődnek össze a Facebookon nyílt vagy zárt csoportokba. Ahol pedig sok ember gyűlik össze egy cégtől, ott előbb-utóbb munkáról is szól lesz, az információ pedig mindenféle kontroll nélkül áramolhat ki a szervezetből. Egy céges, belső közösségi hálózat ezzel szemben ellenőrizhető, érvényt lehet szerezni az adatvédelmi szabályoknak, ki lehet szűrni, ha valaki például üzletileg kényes információkat oszt meg, és elejét lehet venni a szivárgásnak. Az adminisztráció is kézben tartható, a távozó alkalmazottak jogosultságait automatizáltan vissza lehet vonni például, a frissen belépettek számára pedig hozzáférést lehet biztosítani.

Office Graph

Az Office Graph a felhasználói aktivitás (levelezés, dokumentummegosztások, találkozók, chatelések stb.) alapján térképezi fel a szervezetet és jeleníti meg a dolgozók közötti kapcsolatokat - képességet az iWiW hasonló moduljához hasonlóan kell elképzelni, azzal a különbséggel, hogy a munkatársaknak itt nem kell ismerősnek jelölniük és kölcsönösen visszaigazolniuk egymást. A Microsoft szerint egy ilyen kapcsolati háló birtokában a szervezetek sokat megtudhatnak saját magukról, a működésükről, a folyamatokról és persze a dolgozóktól - könnyen látható, kik az üzlet motorjai például.

Az Office Graphra épül egy új alkalmazás, kódnevén Oslo, amely a felhasználók számára egy személyre szabott felületen, afféle hírfolyamként jeleníti meg a fontosnak gondolt aktivitásokat - milyen dokumentumokat hozott létre, abban milyen változtatásokat végeztek a kollégák, vele milyen dokumentumokat osztottak meg, min dolgoznak az "ismerősei". Egy kis szervezet számára, ahol mindenki mindenkit ismer és talán egy irodában is dolgozik, feleslegesnek tűnhet egy ilyen képesség, de a nagyobb, földrajzilag is elosztott szervezetek életét nagyban megkönnyítheti.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Yammer egyik legsikeresebb képessége, a csoportok kezelése is bekerül az Office 365-be, hangzott el a SharePoint konferencián. A hasonló érdeklődésű felhasználók létrehozhatnak (nyílt vagy zárt) csoportokat saját dokumentumokkal, naptárral, hírfolyammal és postafiókkal - a csoportok tetszőleges téma szerint létrejöhetnek, legyen szó akár munkahelyi feladatokról, akár valamilyen közös érdeklődésről, hobbiról. A csoportban a dolgozók könnyen cserélhetnek információkat, szervezhetnek közös aktivitást, akár céges meetinget, akár a közös hobbival kapcsolatos megmozdulásokat.

"Irány a Yammer!"

A SharePoint konferencián az is elhangzott, hogy az Office szerverekből (Exchange, Lync, SharePoint) 2015 előtt nem jön új főverzió. A Microsoft a Windows 8-cal állt át az éves kiadási ciklusokra az operációs rendszereivel, de az Office-t ez a felgyorsult tempó láthatóan nem érinti, ami valahol érthető is: az irodai rendszer legnagyobb felhasználói a vállalatok, amelyek nem szívesen cserélik le a szoftvereiket minden évben. Az Exchange Server 2013 és a SharePoint 2013 a múlt héten kapta meg első javítócsomagját, amely biztonsági frissítések és hibajavítások mellett funkcionális újdonságokat is hozott.

Az Office-blogban publikált bejegyzés szerint a vállalatok jobban teszik, ha elkezdenek átállni a Yammerre - a Microsoft ugyan fog még kiadni helyben telepíthető Sharepoint Servert, új képességek ebbe már nemigen kerülnek, a közösségi szolgáltatások a Yammerbe és az Office 365-be kerülnek. "Tisztában vagyunk vele, hogy a SharePoint-felhasználóink még évekig üzemeltetnek nagy on-premise telepítéseket, de azon leszünk, hogy segítsünk az ügyfeleinknek hibrid környezeteket kialakítani, hogy a helyi szervereiket összekapcsolhassák a felhős közösségi hálózatokkal" - írja Jared Spataro, a vállalati közösségi szolgáltatásokért felelős Microsoft-vezető.

Hamarosan megkezdődik a Yammer és az Office-alkalmazások integrációja is. A Yammeren folytatott beszélgetések bekerülnek a SharePoint Online és OneDrive Business szolgáltatásokba, a felhasználók a megosztott dokumentumok mellett láthatják a kialakult csevegést és anélkül tudnak bekapcsolódni a társalgásba, hogy el kellene hagyniuk a felületet. Közösségi integrációt kap a Dynamics CRM, a Microsoft ügyfélkapcsolati rendszere is, a jövőben pedig a Lync és a Skype is összekapcsolódik a Yammerrel, így a közösségi beszélgetésekbe bekerülhetnek a hanghívások és videók is.

OneDrive for Business önállóan

Szintén Office-közeli hír, hogy a OneDrive for Business szolgáltatást önállóan, azaz Office 365 előfizetés nélkül is kínálja már a Microsoft. Ápriis 1-től bármilyen szervezet előfizethet a céges felhős tárhelyre, egy 25 gigabájtos fiók havi 5 dollárba kerül. Az önálló előfizetés a tárhely mellett eszközök közötti szinkronizációt és platformfüggetlen elérést tesz lehetővé, valamint az Office 365 szolgáltatások egyszerű integrációját. Redmond ezzel a húzással további céges felhasználókat szeretne valószínűleg gyűjteni, amelyeknek később más prémium szolgáltatásokat értékesíthet.

a címlapról