Szerző: Gálffy Csaba

2014. február 4. 11:03

Vevőt keres a Vaio üzletágra a Sony?

Jól illeszkedne a Lenovo márkagyűjteményébe a Vaio brand - gondolhatja a kínai cég vezetése. Hamarosan kiderülhet, hogy mi lesz a Sony PC-s részlegének sorsa, a középtávú problémák az eladást valószínűsítik.

Tárgyalásokat folytat a Sony és a Lenovo a Vaio PC-gyártó üzletág adás-vételéről - adta hírül a japán NHK hírcsatorna. A híresztelést a Sony a Reutersnek adott reakciójában pontatlannak nevezte, de a tárgyalások tényét nem cáfolta, azt pedig egyenesen elismerte, hogy a Vaio üzletág sorsáról hamarosan fontos döntés születik majd. "A Sony folyamatosan vizsgálja a PC üzletág jövőjével kapcsolatos lehetőségeket, azonban a sajtóhírek, miszerint a Sony és a Lenovo között jönne létre együttműködés, pontatlanok" - áll a Sony közleményében.

A japán elektronikai óriás a Vaio üzleti egység gyártással és termékportfólióval kapcsolatos stratégiáját is alaposan átgondolja. Ezt valószínűleg az indokolja, hogy az Acerhez hasonlóan a Sony is nagy összegben fogadott az érintő kijelzős PC-k és a tabletté téphető Vaiók sikerére. Az Acer már elismerte, hogy ez a megközelítés látványos kudarcot vallott, a Windows 8 erősségeire építő termékstratégia nem találkozott a felhasználók elvárásaival. A Sony ilyen beismerést nem tett egyelőre, de sejthető, hogy hasonló problémákkal találkoztak a japánok is.

Sony Vaio Pro  - a vágy fekete tárgya

Eközben a globális PC-piac minden lendületét elvesztette és a korábban jósolt enyhe növekedés helyett már idén is komoly visszaesést várnak a gyártók. A Vaiókat gyártó részleg eddig is masszívan veszteséges volt, és a Sony előrejelzése szerint a márciussal záruló üzleti negyedévben sem sikerült profitot termelnie - annak ellenére sem, hogy a szintén ide tartozó mobiltelefonok és tabletek szárnyaltak. Ha ehhez hozzáadjuk, hogy a Moody's a múlt héten bóvli kategóriába minősítette le a Sony céges adósságbesorolását, ami gyors és határozott lépésre ösztökélhette a vállalat vezetését a reménytelenül veszteséges, ráadásul növekedési potenciált is nélkülöző PC-gyártás sorsát illetően.

Sony: nem platform

A Sony számára hatalmas problémát jelent, hogy szerteágazó termékportfólióját valahogyan egységes ökoszisztémává vagy platformmá gyúrja. A PlayStation, a Bravia, az Xperia vagy egy Vaio termékcsaládok között szinte semmi szinergia nem épült ki, a telefon például könnyen lecserélhető bármely más androidos telefonra, ahogy a Vaio helyett is vásárolhatunk akármilyen windowsos PC-t, a felhasználó szemszögéből az összélmény nem csorbul. A nagy gondot az jelenti, hogy nincs a termékek között átívelő szoftverplatform, sem pedig olyan népszerű online szolgáltatás, amely (elsősorban) Sony eszközökről lenne elérhető.

Sony Vaio Duo - zsákutcának tűnő fejlesztés

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Ennek eredőjeként a Sony termékei kizárólag hardveres kvalitásaik és árazásuk mentén tudják megkülönböztetni magukat. A japán gyártó (kulturális és gazdasági okokból kifolyólag) hagyományosan magas költségszinttel dolgozik még az amerikai és európai cégekhez képest is, a kínai és tajvani versenyzőkkel pedig egyszerűen képtelen árban felvenni a versenyt. A hardveres kvalitások hosszú ideig jó megkülönböztetőt jelentettek, az akku-processzor-billentyűzet-kijelző skála tagjaiból hármat is a Sony gyárt (a processzort nem), azonban az elmúlt évtizedben a cég előnye elpárolgott, ma már minden versenytárs hozzáfér kiváló minőségű akkukhoz vagy nagy pixelsűrűségű IPS kijelzőpanelekhez.

A Lenovónál minden jobb lesz?

A Lenovo termékkínálata ma már igen erős a csúcskategóriában is, az IdeaPad család egyes tagjai (szubjektív véleményünk szerint) már jobb építési minőséggel, mint akár a legendás ThinkPadek, miközben árban is igen versenyképesek. A nagy kérdés, hogy a "prosumer" kategóriás Vaio gépek még mindig viszonylag erős brandje tudna-e a Lenovónál új vásárlókat hozni és megerősítené-e a kínaiak pozícióit a legfelső (még mindig legmagasabb profittartalommal rendelkező) szegmensben. A választ valószínűleg a Lenovo stratégái már tudják, ahogy a Sony vezetése is eldönthette már, hogy kap-e az üzleti egység egy újabb esélyt, vagy az NEC számítógépgyártása után a Sony is a kínaiakra bízza ezt a tevékenységet.

A Sony pénteken hozza nyilvánosságra negyedéves pénzügyi eredményeit, nem lenne meglepő, ha az ezt követő elemzői konferenciahíváson a PC-s üzletág jövőjével kapcsolatban is bejelentene valamit a gyártó.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról