Szerző: Dojcsák Dániel

2014. január 30. 13:17

A különálló appokban hisz Mark Zuckerberg

Másfél éve, amikor a Facebook megvásárolta az Instagramot, biztosra vehettük, hogy a közösségi hálózat komolyan ráfordul a mobil platformokra. Az azóta eltelt időben rengeteget fejlődött is a terület, az újragondolt natív alkalmazások alig nyomokban emlékeztetnek a pár évvel ezelőtti szerencsétlen próbálkozásokra.

Az Instagram ugyan rengeteg felhasználót és egy egészen új üzletágat is jelentett a Facebooknak, de a legértékesebb a mobilos szemlélet, mobilos tapasztalat. Mostanra Mark Zuckerberg is nyilvánvalóvá tette, hogy a közeljövőt különálló, de a Facebook univerzumához kapcsolódó mobilappokkal kívánja erősíteni: “A teóriánk az, hogy több különböző mód van, ahogy az emberek kommunikálni akarnak. A célunk pedig az, hogy felépítsük ezeket a különböző felhasználó élményeket, amikről az emberek nem is gondolják azt, hogy az a Facebook”. Az Instagram esetében ez tökéletesen meg is valósul, kérdés, hogy milyen egyéb perspektívák vannak még.

Zuckerberg cége negyedéves eredményeit taglaló elemzői konferencián azt mondta, hogy már vannak különböző stratégiák a növekedésre a következő 10 évre, de ami kézzelfoghatóbb, az a következő három év. Ebben az időszakban a cég több különböző módszerű, de a megosztásra és a tartalomra építő különálló alkalmazással rukkol majd elő.

Instagram, Messenger...

A változások egyik jele az Instagram önálló túlélésén kívül túl az, hogy a Facebook módszeresen leválasztotta a Messenger szolgáltatást a Facebook appból, ami ma már az SMS, de az iOS-es Messenger kiváltására is alkalmas platformfüggetlen, univerzális azonnali üzenetküldő lett. Az üzenetküldés egy külön is kezelhető képesség, így a Facebook teljesen szeparáltan kezdte el kezelni a klasszikus hírfolyamra és közösségi kommunikációra épülő mobilapptól, aminek az eredménye, hogy szép lassan a felhasználók is egy különálló termékként kezdik kezelni. Biztosan nem véletlen, hogy a Messengerben ugyan megjelenik a Facebook kék színe, de sem logóval, sem egyéb grafikai elemekkel nem erősítik ezt az összekapcsolódást, sőt, a korábbi Facebook Messenger helyett ma már egyszerűen Messengernek hívják az alkalmazást.

A felhasználóknak korábban az is elegendő örömet okozott, hogy egyáltalán meg lehetett osztani tartalmakat, de ma már egyre többen keresik a szűkebben, célzottabban kezelhető kommunikációs és megosztási eszközöket. A Facebook-használat is sokkal kifinomultabb mint néhány éve, a tematikus tartalmakat az emberek egyre inkább zárt csoportokban, privát beszélgetésekben kezelik. A felhasználók kezdenek ráérezni a közérdekű, speciális és a privát tartalmak közti határvonalakra. Ebbe a tendenciába egyébként beleillik az a lépés is, hogy az Instagram tavaly decemberben bevezette Direct néven a privát képmegosztást, ahol legfeljebb 15 címzettel lehet diskurzust kezdeni egy képpel vagy videóval indítva.

Az irány, amit a Facebook kitűzött maga elé, nem légből kapott, a cég bevételeinek többsége már a mobilos platformról származik. Az előző negyedéves eredmények szerint a Facebook hirdetési bevételeinek már 53 százaléka jött a mobilos kliensből, első alkalommal megelőzve az asztali webes felületeket. Ez azért is komoly áttörés, mert két évvel ezelőtt még egyáltalán nem volt a Facebook mobil felületein hirdetés, s úgy látszott, hogy a közösségi hálózat nem is tud megfelelő formátumokat találni. A növekedés azonban beindult és 2013 negyedik negyedévében a Facebook árbevétele 63 százalékos növekedéssel 2,59 milliárd dollárra duzzadt. Az elnéptelenedésről szóló jóslatok sem látszanak beigazolódni, az elmúlt hónapban 1,23 milliárd ember jelentkezett be legalább egyszer Facebook fiókjába, de a napi átlagos felhasználószám is 750 millió felett van, ráadásul háromnegyedük mobilról is használja a szolgáltatást.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A fejlesztések beértek, a mobilos reklámok elindultak, illetve látszik, hogy a vállalat folyamatosan korrigálja, finomítja a reklámformátumait. A mobilos bevételek maximalizálásához viszont szükséges lehet, hogy ne csak egyetlen univerzális termékkel fedjék le a felhasználókat, hanem kielégítsenek több rétegigényt is. A rétegigény ráadásul itt alkalmasint több százmillió felhasználót is magában foglalhat, nem szabad elfelejteni, hogy csak 2013-ban több mint 1 milliárd okostelefont adtak el világszerte.

Search Graph, Events...

A nagy kérdés persze az, hogy mik lesznek a következő termékek, amik leválnak a fő felületről vagy mik lesznek azok az új képességek, amiket már eleve önállóan indít a Facebook. A most megjelenő, egyelőre csak iOS-re elérhető Paper nevű hírolvasó is szakít a facebookos dizájnelemekkel, sőt, a gombokkal is. A tippek szerint hamarosan érkezhet egy különálló Graph Search alkalmazás, ami az általános keresés mellett akár lefedheti a geolokációra épülő funkciókat is. Várható még egy fejlettebb fotórendező is, biztosan látunk még csoportkezelő appot, de egy naptár/eseményszervező alkalmazás érkezése sem lenne meglepő. Akár tucatnyi kísérletet is láthatunk, ezek többsége viszont valószínűleg kudarcba fullad majd, ahogyan a Facebook Home is kínossá vált azonnal.

Tavaly decemberben a Facebook bemutatott Facebook Poke néven egy SnapChat-klónt is, ami szintén felszállás közben lezuhant. A gyors próbálkozás, új piacokra való kirohanás, kísérletezés viszont garantálja azt a rugalmasságot, agilitást, amivel szinte biztos, hogy a szolgáltató nem marad le a trendekről és a rendelkezésre álló erőforrásokat hatékonyan aknázza ki. Ha sikerül megelőznie a jó ötletek önálló kialakulását, bizonyos funkciókat lefedni mielőtt egy egész piac épül rá, akkor megspórolható néhány milliárd dolláros felvásárlás is.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról