Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Elkelt a legnagyobb cseh mobilszolgáltató

Koi Tamás, 2013. november 07. 07:59
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Gazdát cserél Csehország legnagyobb mobilszolgáltatója, a Telefonica, a vásárló az ország leggazdagabb emberéhez köthető befektetési csoport, a PPF Group. Ezzel a cég nyolc év után újra cseh kontroll alá kerül.

Petr Kellner cseh milliárdos befektetési csoportjának a kezébe került a spanyol Telefónica csehországi leányvállalata. A 2,5 milliárd eurós üzlet révén a legnagyobb cseh mobilszolgáltatónak nyolc év után ismét belföldi többségi tulajdonosa lesz. A spanyol anyacég a befolyt összeget az európai konszolidációs folyamatok finanszírozására fordíthatja, elsősorban Nyugat-Európában.

A PPF Group a megállapodás értelmében a Telefónica 65,9 százalékos tulajdonrészéhez jut hozzá ezzel, 4,9 százaléknyi részt továbbra is megtart magának a spanyol anyacég a társaságban. Az üzlet lezárásakor a PPF 2,06 milliárd eurót fizet a mobilcégnek, a fennmaradó mintegy 404 millió eurót pedig öt év alatt fizeti ki a csoport a szolgáltatónak. A csoportot irányító milliárdos vállalkozó, Petr Kellner Csehország leggazdagabb embere, magánvagyona a Bloomberg szerint eléri a 11,2 milliárd dollárt. Többek közt az ő tőkéje áll az egyik legnagyobb orosz elektronikai üzletlánc, az Eldorado, illetve a Polymetal International bányaipari óriás mögött.

Az üzletrész átadásával a Telefónica megszabadulhat az egyik legrosszabb kilátásokkal szembenéző kelet-európai érdekeltségétől: a cég árbevétele 2009 óta minden negyedévben folyamatosan csökkent, annak ellenére, hogy az egykori állami monopólium helyébe lépő multi mind a vezetékes, mind a vezeték nélküli üzletágban komoly pozíciókkal rendelkezik. A vállalatnak Csehországban mintegy 5,1 millió mobilos és 1,4 millió vezetékes előfizetője van, emellett Szlovákiában is jelen van, körülbelül 1,4 millió mobilos ügyféllel.

A társaságra különösen az utóbbi pár negyedévben helyeződött egyre komolyabb nyomás a helyi piaci riválisok, a Vodafone és a Deutsche Telekom helyi leányvállalatai részéről - az egyik legkevésbé versenyközpontúnak tartott cseh mobilpiacon idén indultak be azok a folyamatok, melyek a verseny intenzitásának növekedéséhez vezettek.

Ennek egyik eleme az idei frekvenciaaukció, melyet az első, sikertelenül zárult kísérlet után az ősz folyamán másodszorra is kiírtak az országban. A PPF önállóan indult az első frekvenciaaukción, melyen a három mobilpiaci szereplő mellett egyedüli új versenyzőként lehetett jelen. Az aukciót márciusban szokatlan indokkal lefújták: a kiíró hatóság szerint a licit olyannyira magasra szökött, hogy félő volt, hogy a mobilszolgáltatások árszintjének általános drágulásához vezethet, ha az eredeti formában ér véget a licitálás.