Szerző: Gálffy Csaba

2013. szeptember 30. 11:51:00

Kihívta a Sony-t és a Microsoftot a Valve

Hol a határ a PC és a konzol között- tehetjük fel a kérdést a Valve legújabb bejelentései kapcsán. A hagyományos hardverre új szoftverplatformot és vadonatúj kontrollert álmodott a cég, ezzel a 2013-2014-es konzolháború egyik fontos szereplőjévé lépett elő.

Kiteljesedett a hét végére a Valve három darabos kirakós-bejelentése, a Linux-alapú SteamOS platform mellett Steam Machine játékgépeket és saját fejlesztésű kontrollert is bejelentett a cég. Ezzel a Valve platformja teljesértékű konzol-versenytárssá vált, készen arra, hogy kihívója legyen a Sony és a Microsoft idén induló új konzolgenerációjának.

Az első bejelentés a SteamOS volt, a korábban már sokszor megszellőztetett rendszerről itt írtunk részletesen. A SteamOS a Valve saját fejlesztésű Linux-disztribúciója, amely a Steam kliens köré épül, annak Big Picture felületét és alkalmazásboltját használja. A rendszer alapállásban mintegy 3000, Linux-natív játék futtatására képes, de a lakásban található PC-ről is képes játékot streamelni, valamint fejlett multimédiás képességekkel is felruházzák majd.

Testre szabható konzol

A második bejelentés tárgya a "gőzgépek" (Steam Machines), vagyis a platform alatt dolgozó hardverek. A Valve rendszere teljesen nyitott, abban az értelemben, hogy tetszőleges hardverre telepíthető, akár utólag, a felhasználó által is. Ettől függetlenül a cég néhány hardvergyártóval partnerséget kötött és jövő év elején egyetlen csomagban is megvásárolható lesz a SteamOS-Steam Machine kombináció. A Valve várakozásai szerint a gépek széles spektrumot lefednek majd, lesznek teljesítményre, árra, méretre, csendes működésre optimalizált darabok is, így minden vásárló találhat megfelelő darabot.

A Valve is készít saját hardvert, amelyet a testreszabhatóság mentén fejlesztettek, a felhasználó utólag is cserélheti a fődarabokat. Ez egyelőre úgy hangzik, hogy a Valve újra feltalálta az asztali PC-t, de nyilván nem zárható ki, hogy a megvalósítás hoz majd innovatív megoldásokat. A rendszer szűk körű teszttel indul, háromszáz szerencsés Steam-felhasználó kap ingyen egy-egy "Steamboxot", béta tesztelésre. A bejelentés szerint amúgy a Steambox sem egyetlen specifikációt jelent, egységes hardverplatformról így egyáltalán nem lesz szó - szemben a hagyományos konzolok szigorúan meghatározott és a teljes gyártási időszak alatt azonos specifikációival.

Innovatív kontroller

Szoftver és hardver mellett egy konzol-élmény meghatározó eleme a kontroller, így a Valve harmadikként időzített bejelentése is a beviteli eszközre vonatkozott. A Steam Controller fejlesztésénél az asztali és konzolos felhasználói élmény közötti híd megteremtése volt a vezérlőelv. A cég álláspontja szerint a Steam Controller hibátlanul képes együttműködni az összes létező steames játékkal, a támogatást nem kell külön beépíteni a szoftverbe, a hardver emulálja a billentyűzet-egér kombinációt asztali játékok esetén. Amennyiben azonban a kontroller API-ját használja a fejlesztő, akkor a billentyűzet-egér emuláció mellett komplexebb gesztusok is elérhetőek.

A Steam Controller a már bevett megoldásnak számító analóg karok és négyirányú gombok helyett két nagyméretű, kör alakú touchpadet használ. Ezek négy irányba benyomhatóak, egyébként pedig nagy érzékenységű érintőfelülettel rendelkeznek. A fizikai visszajelzés hiányát a Valve a felület alá szerelt dupla vibrációs motorral igyekszik pótolni, amely igen komplex mintákat is képes "rezegni", olyan pontossággal, hogy hangszóróként képes hullámformát kelteni. A két touchpad felülete között egy érintőkijelző is helyet kapott, amelyre a fejlesztők az API-t használva gyakorlatilag bármilyen információt (például térkép vagy virtuális gombok) kiküldhetnek és bármilyen gesztust fogadhatnak.

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról (x) 90 fős előadó lesz a konferencián, segítve az eligazodást, kiemeltük neked a hét kedvencünket.

A Valve a Steam Controller sikerre vitelében saját, lojális és aktív közösségének is szán feladatot. A katalógusban található, billentyűzet-egér kombinációra fejlesztett játékokhoz nem egyszerű megtalálni az ideális kiosztást a kontrolleren (és nem is létezik egyetlen ideális megoldás), így a közösségi kiszervezés, a legnépszerűbb kiosztások listázása frappáns megoldásnak tűnik.

A kontroller tesztfázisa a Steam Machine-nal együtt indul, a Valve mindenféle visszajelzésre nyitottságot ígér. Ennek megfelelően a vezérlő ipari formaterve, elektronikai felépítése és egyéb elemei is hozzáférhetőek és módosíthatóak lesznek. A cég itt is a Steam és a Steam Workshop közösségére számít, amely már eddig is igen termékenynek bizonyult az in-game tárgyak, modok, stb. készítésében. Ugyan a Valve nem mondja ki egyértelműen, de elképzelhető, hogy rendelhető lesz a kontroller alternatív házzal és felépítéssel is, amennyiben erre igény mutatkozik.

Ideje váltani?

A konzolos világban a generációváltás időszaka a legjobb lehetőség az új szereplő piacra lépéséhez. Ennek prózai oka van, az új konzolok nem nyújtanak visszafelé kompatibilitást, sem a PlayStation 4, sem az Xbox One nem képes futtatni az előd modellre írt játékokat. Ennek egyenes következménye, hogy közvetlenül a váltás után még telepített bázis sincs, minden szereplő nulláról indul - legyen az veterán vagy új. Persze a játékstúdiókkal ápolt üzleti kapcsolatok, a gyártás, csatorna és értékesítés megszervezése marad különbség a szereplők között - de legalábbis az elsőt tekintve a Valve sem panaszkodhat.

Új belépőként ugyanakkor a SteamOS/Steambox egyelőre masszív késésben van: a PlayStation november közepén rajtol Amerikában, egy héttel az Xbox One előtt. Ezzel szemben a Valve bejelentése szerint idén csak néhány száz darabos tesztfázis indul el, az első megvásárolható SteamOS-es gépek 2014 elejére várhatóak. Ezzel a Valve lekési az év végi, karácsonyi bevásárlási hajrát, amelyen a "nagy" konzolokból várhatóan milliós darabszámok fognak elfogyni.

Hogy hosszú távon mire lesz képes a piacon a Valve, jelenleg nem látszik. Az alternatív platform időzítése jó, a Sony és a Microsoft által használt AMD x86 és GCN architektúra pedig hatalmas lehetőség egy harmadik (vagy a Nintendo mögött negyedik) szereplő megjelenéséhez: a nagyokkal azonos hardveren és hasonló API-kkal, azoknál azonban rugalmasabb megközelítéssel a Valve akár a következő sokéves periódus győztesévé is előléphet, amennyiben vízióját kellő agresszivitással és hatékonyan végre tudja hajtani.

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 14. 12:11

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.