Szerző: Gálffy Csaba

2013. szeptember 24. 14:20

Linux-alapú a Valve SteamOS platformja

Bejelentette saját fejlesztésű Linux-disztribúcióját a Valve. Az egyszerűen SteamOS névre keresztelt rendszer ígérete, hogy jobbá teszi a nappaliban való játék élményét, megreformálja a tévézést és az azon keresztüli online tartalomelérést. Gyakorlatilag ugyanarra törekszik, ami felé a Microsoft is halad az új Xbox révén.

Bejelentette saját fejlesztésű konzolos szoftverplatformját a Valve. A SteamOS egy saját fejlesztésű Linux-disztribúció, amely szabadon elérhető és telepíthető bárki számára, de várhatóan előre telepítve, hardverrel együtt is beszerezhető lesz. A rendszer fejlesztésében nagy hangsúlyt kapott a tévé-kompatibilis felhasználói felület, amely távirányítóval, kontrollerrel is könnyen vezérelhető, központi eleme pedig maga a Steam kliens, amiben a rendszer ma is ismert funkciói mellett várhatóan további extrák is helyet kapnak.

Konzolhoz a rendszer

A Steam nem titkolt szándéka felvenni a versenyt a Sony, a Microsoft és a Nintendo konzolos háromszöggel és kinyitni a piacot. Ehhez egyrészt hardverre lesz szükség, amelyet a Steam és külső gyártók is készíthetnek, de fontosabb az egységes szoftverplatform. A saját Linux-disztribúció mellett szóló legfontosabb érv a Steam szerint, hogy a rendszer mélyére nyúlva fontos optimalizáció hajtható végre, növelhető a grafikus teljesítmény és lecsökkenthető az audiocsatorna illetve a vezérlés késleltetése. A linuxos adatok révén pedig a rendszer szabadon licencelhető a gyártópartnerek felé, illetve a felhasználók rendelkezésére bocsátható, anélkül, hogy például a Microsoft felé komoly összeget kellene kifizetni.

A rendszer fontos eleme, hogy szükség esetén olyan játékokat is képes megjeleníteni, amelyek nem futnak Linuxon. Megjeleníteni, mivel a játék futtatásához egy windowsos PC-re lesz szükség, ennek kimenetét tudja a rendszer a hálózaton keresztül streamelni a tévére, az NVIDIA Shield megoldásához hasonlóan. Az in-home streaming funkció a vállalat szerint hamarosan a windowsos Steam-kilensben is megjelenik majd, így egy windows-os HTPC is tud megjelenítőként, kiszolgálóként működni.

A Microsoft az Xbox One kapcsán végül nem lépte meg, a Steam viszont lecsapott a lehetőségre, lesz Family Sharing. Vagyis egy játékot több felhasználó is játszhat, a rendszer külön követi a különböző felhasználók előrehaladását és teljesítményét a játékban. Az egyetlen megkötés, hogy a játékot egyszerre csak egy példányban lehet játszani. A felhasználói profilok nem állnak itt meg, a családfő (a rendszergazda) meghatározhatja azt is, hogy a család mely tagja mely játékokat lát bejelentkezés után.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

A bejelentés viszonylag szűkszavú ebben a kérdésben, de a SteamOS multimédiás képességekkel is rendelkezik majd, vagyis tévé, zene, filmek is elérhetőek lesznek, külső, nem Steam szolgáltatásokból. A cég konkrét neveket nem mondott egyelőre, de valószínűleg az Egyesült Államokban elérhető Netflix-Hulu-Pandora típusú szolgáltatásokra korlátozódik majd. Arról egyelőre semmi nem utal, hogy a SteamOS a saját, otthoni hálózaton található médiát is képes lenne lejátszani, de hatalmas csalódás lenne, ha a Steam kihagyná ezt a lehetőséget.

Széleskörű támogatással

Egy konzol sikerességének egyetlen igazi feltétele, hogy legyenek rá jó játékok. Ezt a Steam is pontosan tudja, nem hiába dolgoznak hosszú ideje a fejlesztési és terjesztési piacon is. A bejelentés szerint a legnagyobb játékfejlesztők már teljes mellszélességgel kiállnak a platform mellett, és legértékesebb játékaikat fogják portolni SteamOS-re, natív futással. A gyártó most konkrét neveket, játékokat nem jelentett be, a Steam szerint a következő néhány hétben erre vonatkozóan is lesznek érdemi információk.

A SteamOS természetesen támogatja a Steam kliens jelenleg elérhető funkcióit, így a katalógusból vásárolhatunk szoftvereket, amelyek automatizáltan települnek és frissülnek, vagy szintén automatikusan, a Steam felületéről el is távolíthatóak. A rendszerre első körben elérhető minden olyan játék, amely Steam for Linux alatt futhat, ez jelenleg több százas katalógust jelent, amelyben immár a Steam saját játékai is megtalálhatóak a független fejlesztők termékei mellett.

A Steam Living Room projektje a SteamOS mellett további két meglepetést tartogat, az oldalon található visszaszámláló szerint a következő meglepetés holnap a délutáni órákban jelenik majd meg.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról