Szerző: Dojcsák Dániel

2013. augusztus 6. 10:54

Harmad annyit ér a Washington Post, mint a Tumblr

Jeff Bezos, az Amazon alapítója, illetve egyben a világ 19. leggazdagabb embere ma reggelre virradóra megvásárolta az Egyesült Államok egyik legpatinásabb napilapját a Washington Post-ot. A felvásárlást Bezos magánvagyonából finanszírozta, a vevő tehát ő maga és nem az Amazon.

A Washington Post az USA meghatározó baloldali politikai és gazdasági lapja, 1877 óta folyamatosan megjelenik és 1933 óta ugyanannak a családnak a tulajdonában maradt - egészen mostanáig. A patinás újságot jól jellemzi, hogy Watergate-botrány kirobbantásáról is híres lapnál rengeteg Pulitzer-díjas újságíró dolgozott az évek során, 47 alkalommal itt megjelent oknyomozó riportokkal nyertek szerzők Pulitzert. Példányszáma fénykorában 800 ezer körül volt, 2009-ben már csak 580 ezer, most pedig 450 ezer körüli. Az elmúlt évtizedben azonban a nyomtatott sajtó hanyatlása a Washington Post-ot sem kerülte el, ennek hatására sok szerző mondott fel, s a szerkesztőségnek azzal is szembesülnie kellett, hogy a fiatal Huffington Post, de akár egyszerű blogok is meghatározóbbá váltak bizonyos politikai témákban, mint a közel 140 éves lap.

Bezos ebből a szempontból nem túl szerencsés időszakban vásárolja fel a lapot, nyilván nincsenek is komoly profitvárakozásai, a felvásárlás egyszerűen csak illeszkedik az Amazon média-kereskedelmi vízióiba, amit az alapító táplál hosszú évek óta. A könyvkereskedelemtől indult vállalat folyamatosan szélesítette kínálatát, a zenei CD-k és film DVD-k árusításától egyértelmű lépés volt a digitális online értékesítés beindítása, a könyvekre, zenékre és filmes tartalomra is. Az Amazon azóta a legnagyobb online kiskereskedelmi vállalattá vált a világon, eközben szerver infrastruktúraszolgáltatói, hardvergyártói és egyéb szerepekben is tündököl. Manapság a globális terjeszkedés mellett az amerikai piacon a napon belüli kiszállítás fejlesztése zajlik.

Új-média cár

Ezt a felvásárlást azonban, ahogy a hivatalos közlemények is hangsúlyozzák, nem az Amazon hajtotta végre, hanem Jeff Bezos magánemberként. Az olvasókat és a szerkesztőséget is nyugtató levélben azt írja a milliárdos, hogy nem kíván beavatkozni az újság napi ügyeibe, nem fog változtatni a vezetésen, a jelenlegi vezérigazgató a helyén marad. Hosszú távon viszont maximum hobbiból tarthatja meg változtatások nélkül a lapot a Bezos, ugyanis idén csak az első 6 hónapban 49,3 millió dollárnyi veszteséget termelt a cég.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az Amazon-vezérnek nem ez az első médiabefektetése egyébként, hiszen tavaly 5 millió dolláros tőkebefektetést nyújtott a Business Insider-nek, de ezen felül is legalább két tucat vállalkozásban, többek közt a Twitterben is van részesedése. A Washington Post felvásárlása valószínűleg nem is a médiahatalom vagy a megtérülést jelentő üzlet tengelyen mozog, elképzelhető, hogy Bezos a minőségi újságírás eltűnésével kapcsolatos félelmeinek ad teret. Közleményében azt is írja, hogy nem fog a fővárosi ügyekkel többet foglalkozni, ő jól érzi magát a “másik Washingtonban” (az Amazon központja Washington államban, Seattle-ben van). Bezos levelében kiemeli, hogy “az újságírás kritikus szerepet játszik a szabad társadalomban és a Washington Post, mint az USA fővárosának lapja, különösen fontos ebben. Új tulajdonosként két képességet emel ki, ami a Post-ra jellemző: az egyik, hogy a szerzők képesek lassítani, másik forrást keresni, biztosnak lenni. A másik pedig az, hogy a sztorit követni kell minden áron, mindegy mi az ára.

Ugyan folyamatosan történnek médiapiaci átrendeződések, de a most zajló korszakra ez az eset igazán jellemző: egy online kereskedelemből milliárdossá váló vízionárius vásárolja fel az amerikai sajtó egyik ikonját, ráadásul mindössze harmadannyiért, mint amennyiért Marissa Mayer megszerezte a Tumblr-t vagy Mark Zuckerberg az Instagramot (a Tumblr körülbelül 700, az Instagram 770 millió dollárt ért az új tulajdonosoknak). A Washington Post 250 milliós eladási ára ezekhez képest szinte aprópénz, pedig a klasszikus sajtópiacon ezzel még mindig jó értéken történt a tranzakció. A New York Times kiadó múlt héten 70 millió dollárért adta el azt a Boston Globe-ot, amit 20 évvel ezelőtt 1,1 milliárd dollárért vásárolt meg.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról