Szerző: Koi Tamás

2013. június 17. 14:29:00

Egyre több mobilszolgáltató kapaszkodik a vezetékbe

Az európai távközlési piac szereplői közül egyre többen helyezik át látványosan a fókuszt a mobilszolgáltatásokról a vezetékes szolgáltatásokra, az egyre kisebb bevétellel kecsegtető mobilos megoldások helyett újra a vezetékes interneten és a tévén van a hangsúly.

A kezdeti biztató fejlemények után manapság egyre kevésbé tűnik jövedelmező üzletnek Európában mobilszolgáltatást üzemeltetni, legalábbis ez lehet az egyik üzenete annak a trendnek, mely azt mutatja, hogy számos, vezetékes infrastruktúrával is rendelkező multi fokozatosan egyre nagyobb fókuszt helyez át a vezetékes szolgáltatásokra (internet, tévé). Azok a cégek, melyek nem rendelkeznek semmilyen más infrastruktúrával, most igyekeznek bevásárolni, vagy gyümölcsözőnek ígérkező partneri megállapodásokat kötni más cégekkel.

Gubanc van

Elemzők szerint a vezetékes szélessávú szolgáltatások, illetve más prémium távközlési szolgáltatások a következő években kulcsszerepet játszhatnak majd az európai piaci erőviszonyok átalakításában, így azok a cégek kerülhetnek kedvezőbb helyzetbe, melyek házon belül saját vezetékes infrastruktúrával rendelkeznek. Szakértők szerint a nagyobb nyugat-európai multik egyes leányvállalatainál már most megfigyelhető a termékstratégia lassú átalakulása, így a France Telecom hazai piacán egyre több tévéfókuszú, illetve tartalomfókuszú terméket kínál, de hasonló irányba puhatolózik a spanyol Telefonica vagy a svéd TeliaSonera is.

Az IDC piackutató előrejelzése szerint a cord cutting időszakának olyannyira vége, hogy a következő években a nyugat-európai távközlési szolgáltatók az idei beruházási összeg dupláját fordíthatják a vezetékes infrastruktúra fejlesztésére - ez a beruházási érték 2016-ban elérheti a 19 milliárd dollárt. Az okok közt elsősorban a mobilszolgáltatásokból származó bevételek drasztikus csökkenése emelkedhet ki: A régióban 2000 és 2012 között 51 dollárról 38 dollárra esett vissza a mobilszolgáltatók egy előfizetőre jutó árbevétele, mindeközben az Egyesült Államokban egy előfizető még ma is átlagosan 69 dollárt fizet a szolgáltatóknak - áll a Bloomberg összeállításában.

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

Az árak ilyen mértékű csökkenése egyértelműen az évek során felélénkülő versenynek tudható be, jóllehet ennek intenzitása akár országonként különbözhet az Európai Unióban (erre több tanulmány is igyekszik felhívni a figyelmet, egyebek mellett a finn Rewheel egyre komolyabb visszhangot kiváltó elemzése is). A szolgáltatók számára az elmúlt évtizedben rendkívül megerősödő szabályozói nyomás is komoly fejtörést okoz - ezen aspektusok jelentős része a vezetékes szegmenst egyáltalán nem érinti.

Kérdéses ugyanakkor, hogy az egyre népszerűbb csomagolt ajánlatok hogyan alakíthatják át az egyes országok, vagy régiók piaci struktúráját. A vezetékes és mobil fronton egyszerre zajló küzdelemnek egyértelműen azok a nagy multik lehetnek a győztesei, melyek már amúgy is a kezükben tartják az európai távközlési piac jelentős részét, így a Deutsche Telekom, a Telefonica és a France Telecom is jó pozícióból indul harcba. Jelzésértékű emellett, hogy a jelenleg elsősorban a mobil üzletágban érdekelt Vodafone hivatalosan is megerősített hírek szerint szemet vetett a legnagyobb német kábelszolgáltatóra, a Kabel Deutschlandra, mely egykor a Deutsche Telekom üzletágaként létezett, de éppen a versenyhatósági döntés révén kellett leválnia az anyacégről.

Nálunk sem tabu

A prémium vezetékes és/vagy tévészolgáltatások megjelenése a mobilszolgáltatók kínálatában Kelet-Európában is jellemző trendnek tűnik. Az Orange Románia a múlt héten jelentette be, hogy műholdas tévészolgáltatást indít az SES Astra műholdján keresztül - az ősztől az adások tableteken és okostelefonokon is nézhetők lesznek az integrált tévés platformnak köszönhetően. A szolgáltató önállóan is árulja majd a csomagokat, de az Orange mobilos előfizetőknek kedvezmény jár, attól függően, hogy hány SIM van a nevükön.

A tévés műsorszolgáltatásban a magyar mobilszolgáltatók közül egyelőre csak a saját hálózattal rendelkező Magyar Telekom rendelkezik komoly pozícióval (a cég több mint 850 ezer tévés ügyféllel a második legnagyobb tévészolgáltató az országban), de a Telenor is igyekszik óvatosan puhatolózni ebbe az irányba. A norvég tulajdonban álló társaság szinte napra pontosan egy éve állt össze a UPC Direct műholdas szolgáltatóval egy közös promóciós ajánlat erejéig, múlt héten pedig bejelentette, hogy az Antenna Hungária fizetős DVB-T szolgáltatását, a MinDig TV Extrát kínálja kedvezménnyel egyes mobilnetes díjcsomagjai mellé.

a címlapról