Szerző: Dojcsák Dániel

2013. május 28. 07:53

Kipróbáltuk: IneTrack - autós nyomkövetés

Az autókban a navigáció mindenki számára hétköznapi jelenség már, legyen szó okostelefonról vagy dedikált PNA-ról. Egy GPS-chip és egy SIM-kártya kombinációjából azonban nem csak a sofőr számára derülhet ki, hogy merre kell menni, a folyamatot megfordítva a jármű követése is könnyen megoldható.

A nyomkövetésre a vállalati autóknál, illetve magánszemélyeknél is számtalan ok lehet. Az első, ami eszébe jut bárkinek, az a vagyonvédelem, biztonság, a második a logisztika, tervezés, illetve ha nem céges, hanem magánhasználatot nézünk, akkor a családon belüli bizalmatlanság vagy éppen bizalom, valamint a költségelemzés. A fuvarozók számára elengedhetetlen, hogy professzionális nyomkövető rendszereket használjanak, de a kisvállalatok, nem szállítással foglalkozó cégek, mikrovállalkozások és magánszemélyek számára nehéz és irreálisan drága, rugalmatlan és bonyolult megoldások állnak csak rendelkezésre.

A budapesti Inepex a ma divatos webes szolgáltatások könnyedségét hozta el erre a területre az IneTrack megoldásával, kombinálva az egyszerű telepítéssel és az előfizetéses rendszer könnyűségével. Az autós nyomkövetéshez alapvetően nincs sok mindenre szükség, hiszen csupán egy GPS-vevőről kell a koordinátákat levenni, majd azokat egy adatkapcsolaton keresztül el kell küldeni egy szerver felé, egy térképen megjeleníteni, illetve az adatbázisból statisztikákat elérhetővé tenni. Elsőre nem tűnik bonyolultnak, viszont mindezt atomstabilan kell biztosítani folyamatosan, lehetőleg a felhasználó beavatkozása, gondoskodása nélkül.

Instant on

A magyar IneTrack megoldás első érdekessége, hogy a fentieket úgy is tudja nyújtani, hogy egy egyedi felhasználó esetén ehhez a tracker megvásárlása mellett egy egyszerű webes regisztrációra és egy 5 másodperces szerelés nélküli aktiválásra van csak szükség. A háttérszolgáltatáshoz való regisztráció nem bonyolultabb, mint egy Facebook- vagy Gmail-fiók létrehozása.

A nyomkövetés nem működik viszont okostelefonról vagy egyéb hasonló eszközökről. az IneTrackhez dedikált nyomkövető eszközöket kell megvásárolni és beszerelni, illetve a webes felületen a nyomkövetőt beregisztrálni a dobozban található sorozatszámmal. Ezen felül a felhasználónak semmi egyéb teendője nincs, nem kell konfigurálni az eszközt, nem kell a SIM-kártyát vásárolni, mobilinternetet beállítani.

A legegyszerűbb tracker, amit a HWSW tesztjéhez is használtunk, az ATrack AX5, amit az autó diagnosztikai csatlakozójába (OBDII) kell bedugni, a telepítés ezen felül semmilyen szerelést nem igényel. Az OBDII port megtalálható minden 2004 után gyártott autókban. A nyomkövető ugyan a diagnosztikai porthoz csatlakozik, de ez esetben csak áramot vesz fel onnan, hasonlóan ahhoz, mint amikor USB-ről töltjük a mobilunkat. Annak ellenére, hogy az autó adatait is olvashatná, itt erről nincs szó, a követés kizárólag a pici dobozban található GPS-chipre támaszkodik. Ugyanígy a dobozka rejti magában a GSM-modult is, amiben egy SIM lapul az egyik hazai szolgáltatótól.

Előfizetéstől függően van olyan csomag, ami csak Magyarországon biztosítja az adatkapcsolatot és van, ami egész EU-ban.A követés funkció mellett képes jelezni viszont, hogy van-e gyújtás az autón, illetve 16G lassulásig bezárólag az ütközéseket is felismeri és riasztást tud küldeni. Ha esetleg mobilnet-lefedettség nélküli területre tévedne az autó, akkor értelemszerűen a jeltovábbítás megszűnik, de ha van érvényes pozíció, akkor a következő kapcsolódáskor a korábbi adatok feltöltődnek.

A SIM-kártya is benne van

A végtelenül egyszerű, 30 ezer forintos nyomkövetőt ugyan tényleg gyorsan lehet telepíteni, de a minimalizmusnak megvan az ára is. A GPS-antenna nem túl nagy, ráadásul a kormány alatt lesz elrejtve, ami miatt a követés főleg városi, szűk utcás környezetben pontatlanná válik. A teszt során a budapesti belvárosban sokat ugrált a pozíció, viszont nyílt terekre kiérve hamar összeszedte magát.

Az adatkapcsolattal viszont egyáltalán nem volt gond, vidéken és városban is stabilan küldözgeti a jeleket és szinte valós időben látható a böngészős térképen a követett autó pozíciója. Az adatbeküldés néhány másodpercenként ismétlődik, így a hirtelen kigyorsítások és hirtelen fékezések is regisztrálhatóak már az egyszerű tracker segítségével is, igaz a GPS pontatlansága miatt ez gyakran fals adatokat is adhat.

A rendszer másik oldala, a webes felület szintén egyszerű, könnyen átlátható, gyors, illetve a teszt során mindig elérhető volt akár mobilról, akár asztali környezetből. Az alapvető interfész egy térképes nézet, ahol a kiválasztott paramétereknek megfelelő járművek helyzetét és nyomvonalait láthatjuk. A vizuális jelentés mellett áttekintő és teljesen alapos menetlevelet is lekérhetünk, amiből utca-házszám szintig pontosan látható, hogy hol járt a követett autó.

A szolgáltatás megállásonként szakaszolja az utazást, jelzi, hogy egy adott megálló mennyi ideig tartott, illetve ugyanezt a mozgási időre nézve is közli, kiegészítve az átlagsebességgel, maximum sebességgel, illetve ha vannak, egyéb szenzor adatokkal. Lehetőség van beállítani riasztásokat is, amiről akár e-mail is érkezhet a kiválasztott címekre. Egyelőre csak korlátozottak a lehetőségek, de csak a fejlesztőkön és a megrendelői igényeken múlik, hogy mikor kerül be riasztás adott zóna elérésére, elhagyására, sebességlimit túllépésére vagy éppen kilométer limitre.

Ne csak a futók és a kerékpárosok mérhessenek

A most elérhető IneTrack felület még messze nem érett, de egy nagyon jó és modern, moduláris irányt képvisel. A perspektívák mutathatnak egy gamifikált, személyes fogyasztói és ugyanúgy a kisvállalati professzionális irányba is, a technika mindkettőre lehetőséget ad. A cég a megoldást úgynevezett “white label” modellben képzeli el terjeszteni, azaz más országokban szolgáltatói partnereken keresztül lennének jelen, akik akár saját márkanév alatt is forgalmazhatnák az IneTracket. Lehet egy biztosítónak, telekommunikációs cégnek vagy akár banknak is saját felülettel, márkanévvel, dizájnnal ilyen szolgáltatása. Ennek oka az, hogy a beszerelés és eszközértékesítés helyi partnereket kíván, ami emberierőforrás-igényes. Sőt, ha valaki kompatibilis szenzort gyártat vagy vásárol, az is hozzáférhet a szerveroldali szolgáltatáshoz.

Mire érdemes használni?

A néhány hétnyi tesztelés alatt magánfelhasználóként feljött néhány ötlet, amire az egyszerű nyomkövető használható. A legelső az egyszerű adatbányászat: ha nem is figyeljük folyamatosan, a naplófájlok akkor létrejönnek. Az automata menetlevél-készítő képes kezelni előre definiált POI-kat, amik nem pontok, hanem általunk rajzolható régiók. Az ezek közti utazásokat értelemszerűen elnevezi, mondjuk “Otthon - Munkahely” formátumban. A mindennapi ingázók nem csak azt ellenőrizhetik vissza, hogy az adott hónapban hány kilométert tettek meg azért, hogy beérjenek munkahelyükre, hanem figyelhetik, hogy melyik útvonal hány perc, melyik napon érdemes hamarabb indulni, illetve mennyire befolyásolja az utazás megkezdésének 10-15 perccel való eltolása a dugóban veszteglést idejét. A nyomkövető regisztrálja az állási és a mozgási időket, hónap végén máris szembesülhet egy átlagos városi, hogy havi 30 órát tölt az autójában csak a munkába járás miatt, mindezt 26 km/h-s átlagsebességgel haladva.

A másik érdekes felhasználási terület a családon belüli követés meglévő vagy éppen hiányzó bizalom esetén. Ha az adott családtag mindig autóval jár, akkor a kocsi követésével azt is látja az aggódó társ, hogy a másik megérkezett-e ahová elindult, vagy éppen azt, hogy munkaidő végekor elindult-e már és csak dugóban vesztegel, vagy még mindig a céges parkolóban cövekel a járgány.

Lopás elleni védekezésre viszont csak nagyon korlátozottan használható az OBDII-es egység, hiszen amennyire egyszerű betenni, annyira egyszerű eltávolítani is. Gyorshajtás és parkolási ügyek vitás rendezésére és egyéb rendőrségi ügyekben sem sziklaszilárd bizonyíték egy egyszerű nyomkövető. Az IneTrack jogászától megtudtuk, hogy ha valakit megvádolnak egy bűncselekménnyel, akkor saját maga hivatkozhat a nyomkövető adatára, a rendőrségnek ha tudomása van az eszközről, akkor  megkeresheti a szolgáltatót, a rögzített adatok a nyomozati szakaszban felhasználhatóak.

A parkolási ügyeknél a parkolási társaságnak van bizonyítási kötelessége, az autósnak nem kell bizonyítani, hogy ő nem állt ott az adott időben autójával. A gyorshajtási ügyekben pedig nem lehet hivatkozni az összegyűjtött adatokból rajzolt sebességgrafikonra, hiszen ez nem hitelesített mérő. Egyedül akkor jöhet jól egy perben, ha valaki jelentősen messzebb volt (akár több 10 kilométer) a mérés pillanatában, mint amit a rendőrség állít.

Van feljebb

Céges környezetben persze hasznosabb és komplexebb funkciók is elérhetőek könnyen. A naplófájlokból automatikusan készíthető menetlevél, sőt, a webes felületen egyszerűen szortírozhatóak a magán és a céges utak - a partnerek telephelyeinek felvételével ráadásul ez félig automatikus is lehet. A flottakövetés, területi képviselők, futárok, sofőrök helyzetének meghatározása szintén alapvető igény lehet egy vállalatnál akár a valós idejű követéssel, akár csak a naplózás funkcióval.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Az IneTrack egyszerűen kezelhető és beállítható webes felülete azoknak a cégeknek is vonzó lehet, ahol a követés nem kritikus, viszont a bevezetésével hatékonyabb lehet a működés. Régi alapvetés, de a dolgozók már a tudattól, hogy figyelhetik őket, sokkal fegyelmezettebben viselkednek. Természetesen az autó nyomkövetéséről a dolgozót tájékoztatni kell írásban, pontosan ugyanúgy, mintha valaki az internetes forgalmát figyeli. Ez a cég részéről nem rosszindulat, teljesen jogosan akarhatja tudni a vállalat, hogy a céges kocsit mikor viszik ki a befagyott tó jegére ralizni, de a költségelszámolás is egyszerűbb, ha látszik, hogy valaki valóban kiment tárgyalni és nem fejből töltötte ki az időbeosztását.

Az egyszerű hardveren túl az IneTrackhez lehet vásárolni összetettebb trackereket is, amiket ugyan már szervizben kell beszereltetni és adott esetben fúrni-faragni kell a motortéren belül. Cserébe viszont nehezebb őket eltávolítani, a nagyobb és megfelelően elhelyezett antenna miatt pontosabb, sokkal alkalmasabb az aktuális sebességek, hirtelen fékezések, gyorsítások figyelésére is. Illetve a profi darabok kiegészíthetőek extra szenzorokkal, olyanokkal például, amik a benzinmennyiséget jelzik, vagy éppen a motor indítását, a raktér nyitását vagy a hőmérsékletet. Ezek az eszközök már komplex logisztikai szintek, igaz az eszközök, szenzorok ára is jóval magasabb.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról