Szerző: Koi Tamás

2013. április 23. 15:02

NMHH: verseny nélkül senki nem kap frekvenciát

A szakhatóság ma közzétette a mobilszolgáltatók és a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság közti, korábban lezajlott nyilvános konzultáció összefoglalóját. Ebben több olyan kérdésre is hivatalos választ kapnak a szereplők, melyek összefüggésben állnak a frekvenciahasználati jogosultságok lejárásával, azok meghosszabbításával és a soron következő értékesítéssel.

Semmiképpen nem lehet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökét kötő szerződéses kötelezettség a mobilszolgáltatók frekvenciahasználatára vonatkozó hatósági szerződés hatályának a meghosszabbítása - többek közt ez áll abban az összefoglalóban, mely a szakhatóság és a mobilszolgáltatók közt március 29-én tartott nyilvános konzultáción elhangzottakat, illetve az ott felmerült kérdésekre adott hatósági álláspontot tartalmazza, foglalja össze. Ha a hatóság kitart ezen álláspontja mellett, szinte biztos, hogy jogi konfliktusba kerül a Vodafone Magyarországgal, mely nemrég méltányos és elfogulatlan bánásmódra hivatkozva szólította fel az NMHH-t a jövőre lejáró 900 MHz-es licencének meghosszabbítására.

Megváltozó játékszabályok

A hatóság kifejtése szerint ez utóbbi szempont kapcsán fontos megjegyezni, hogy az elmúlt néhány évben jelentősen megváltozott mind a technológiai, mind a jogi, szabályozási háttér (például életbe lépett az új GSM-keretirányelv, illetve a Rádióspektrum-politikai programról szóló EU-s határozat). Ez végeredményben semmilyen módon nem teszi összehasonlíthatóvá a korábbi, 2007-es meghosszabbítások és a jelenlegi helyzet körülményeit. Az NMHH emellett azzal is érvel, hogy az elmúlt években a technológiasemleges szabályozás eredményeképpen a sávok értéke is jelentősen megnőtt.

Ahogy arról korábban többször beszámoltunk, két piaci szereplő (a Magyar Telekom és a Telenor) az eredetileg 2008-ban lejáró 900 MHz-es licenceit további hét és fél évvel egyszer már meghosszabbíthatta, az erről szóló megállapodást az akkor illetékes Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal írták alá a szolgáltatók. A Vodafone a hatósági szerződésekben foglaltakra vonatkozóan múlt héten szokatlanul kemény hangú álláspontot adott ki, melyben leszögezte, ha a hatóság nem hosszabbítja meg a jogosultsági időt, bíróság elé citálja a szervezetet.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A megegyezésre márpedig a május 8-i jogorvoslati határidő lejárta előtt meglehetősen kevés esély mutatkozik, a hatóság szerint ugyanis a szerződés a jelen jogszabályi keretek közt nemhogy a kötelező egyenlő elbánás elvét követi, hanem éppen ellenkezőleg, kifejezetten lehetőséget ad az indokolt megkülönböztetésre. A hatóság hozzáteszi, az európai szabályozási rendszer nem támogatja, sőt kifejezetten csak kevés esetben teszi lehetővé a frekvenciahasználati lehetőségek versenyeztetés nélküli meghosszabbítását. Az NMHH szerint erre egyébként az EU-n belül régóta nincs is példa.

Drágán is megveszik majd

A hatóság a fentiek mellett vitatja a szolgáltatók azon egységes álláspontját is, miszerint a hosszabbítás és az újonnan megnyíló frekvenciák értékesítése több bevételt hozhat az államnak, mint az úgynevezett multi-band aukció. Az NMHH a nemrég lezajlott ír és holland multi-band aukciókat hozza fel példának, ahol az állam a vártnál jelentősen nagyobb bevételre tett szert. A szervezetnél úgy látják, hogy a mobilnet-szolgáltatásokban rejlő üzleti potenciált a legtöbb szolgáltatónak akkor is megéri majd kihasználni, ha a frekvenciákért esetlegesen nagyobb összeget kell fizetni.

Márpedig a mobiladat-szolgáltatások piacában bőven van még növekedési potenciál, az aktív mobilnet-előfizetések lakossági penetrációja ugyanis ma csupán 25 százalékos Magyarországon. A hatóság szerint ezzel az uniós ranglétra alján helyezkedik el hazánk, ráadásul a növekedés üteme is csökkenni látszik. Ennek némileg ellentmond, hogy az éppen a hatóság által rendszeresen közzétett nyilvános statisztikák alapján a mobilnet-szolgáltatások értékesítése továbbra is dinamikusan nő, így egy év alatt egymillió új mobilnetes ügyfél jelent meg a magyar piacon. Ezt a növekedési arányt azonban az aktív felhasználók száma nem követte - ma csaknem 840 ezer olyan ügyfele van a szolgáltatóknak, mely ugyan fizet a mobilnetért, de egyáltalán nem használja azt. Egy évvel ezelőtt az inaktív előfizetők száma körülbelül 520 ezer volt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról