Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Jön a Nemzeti Mobil Fizetési Rendszer

Koi Tamás, 2012. december 10. 10:42
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Bár sokáig úgy tűnt, nem lesz belőle semmi, mégis átment a törvényhozáson az állami szervezet által kezelt mobilfizetési koncepció, a Nemzeti Mobil Fizetési Rendszer létrejöttéről rövidesen kormányrendelet születhet.

Hosszú hallgatás után ismét előtérbe került az államilag központosított mobilfizetési szisztéma: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteken bejelentette, hogy elfogadta a kormány a Nemzeti Mobil Fizetési Rendszer (NMFR) létrehozásáról szóló kormányrendeletet. A részletek egyelőre továbbra sem ismertek, de feltételezhetően ugyanazzal a koncepcióval jön létre a szervezet, amellyel eredetileg még tavaly decemberben törvényjavaslatban terjesztettek a Parlament elé.

Parkolás és útdíj a fókuszban

Az NMFR létrehozását követően egységes állami fizetési platformként működhet majd azoknál a mobilos fizetési tranzakcióknál, melyeknél a szolgáltatást biztosító társaság állami vagy önkormányzati tulajdonban van. Ilyen tranzakció lehet tipikusan a parkolási díj vagy az úthasználati díj befizetése - ezek egyébként az ügyfelek által ma legtöbbet használt mobilfizetési szolgáltatások.

A jelenleg érvényben lévő rendszer szerint mobilfizetésnél az ügyfél a megvásárolt szolgáltatás díján felül úgynevezett kényelmi díjat fizet, mely részben a mobilszolgáltatóhoz, részben pedig a rendszert üzemeltető társasághoz kerül. Egy tranzakció jellegétől függően ma nagyjából 75-160 forint extra költséget jelent - a kormányzat tervei szerint az NMFR bevezetés után ez nagyságrendileg 50-100 forintra csökkenhetne.

Az új mobilfizetési rendszert létrehozó rendelet részletes ismeretének hiányában egyelőre nem világos, hogy mi lesz a későbbiekben a mobilszolgáltatók szerepe a rendszerben, illetve a beszedett jutalékból részesülnek-e egyáltalán bármilyen szinten. Az ugyanakkor nyilvánvalónak tűnik, hogy az NMFR létrehozása elsősorban azoknak, a jelenleg magánkézben lévő vállalkozásoknak jelentheti a legnagyobb érvágást, melyek a mobilfizetési rendszereket létrehozták és jelenleg is profitálnak a működtetésükből, ilyen például az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt,, vagyis az EME.

Ez a társaság jelenleg a parkoláson és az e-útdíjfizetésen túl több más mobilfizetési szolgáltatást is üzemeltet, így például az EME közreműködésével jött létre a percalapú jegy a tavalyi nyári fesztiválokon, a cég emellett beltéri parkoláshoz is nyújt háttérrendszert (mélygarázsokban, plázákban). Az EME által közvetített bizonyos szolgáltatások előre feltöltött egyenlegből is befizethetők, a társaság emellett okostelefonos appokat is kínál a mobilfizetési rendszerek igénybe vételéhez.

Az ügyfelek többsége felé az új mobilfizetési rendszer a kényelmi díj csekély mértékű változásán túl a tervek szerint semmilyen érzékelhető változással nem jár majd, a jelenleg üzemelő szolgáltatások ugyanis az NMFR-en keresztül, viszonteladói rendszerben működnek tovább. Az új mobilfizetési társaság új ügyfélszolgálati csatornákat is beüzemel majd, így az ígéretek szerint lesz internetes ügyfélszolgálat, mely személyes oldalon többek közt keresztül lehetőséget biztosít arra, hogy a vásárló áttekintse korábbi mobilfizetési tranzakcióit.

Egy éve próbálták először

Az NMFR bevezetésének ötlete egészen tavaly decemberig nyúlik vissza, akkor egy kormánypárti törvényjavaslat formájában került az Országgyűlés elé a koncepció, melyet több bírálat is ért a nem megfelelő előkészítettség miatt. A törvényjavaslat többek közt előírta, hogy az úgynevezett központosított mobilfizetési szolgáltatást nyújtó szervezetnek kötelező csatlakoznia a Nemzeti mobilfizetési rendszerhez, abban az esetben, ha részben, vagy egészében állami tulajdonú társaságról, vagy önkormányzat által üzemeltetett szolgáltatásról van szó.

A javaslatban szerepel továbbá, hogy a nemzeti mobilfizetési szervezet cserébe biztosítaná az ellenőrzés informatikai támogatását, az időalapú szolgáltatások mérését, valamint az egyes ügyfeleket érintő kedvezmények és mentességek feltételeinek ellenőrzését. A tavaly decemberi törvényjavaslat indoklása szerint a nemzeti mobilfizetési rendszer bevezetése a közszolgáltatásokat igénybe vevők számára egységes és átlátható megoldás kínál, elejét veszi a szigetszerű fejlesztéseknek, a méretgazdaságosság elve alapján növeli a hatékonyságot, valamint felgyorsítja a mobilfizetési szolgáltatás bevezetését a személyszállítási szegmensben.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.