Szerző: Folyó Gergely

2012. november 28. 09:34

Okostelefon a kerékpáros automataváltó agya

Automata váltós kerékpárok ugyan eddig is léteztek, az okostelefonos alternatíva viszont lényegesen használhatóbb lehet elődeinél. Folyamatosan igazodik a kerékpáros tempójához, egyúttal GPS-adatokból tájékozódik, hogy tudja, mikor következik emelkedő.

Vezeték nélküli automata váltó készült kerékpárokhoz, a november elején bemutatott fejlesztés alapja a kerékpáros okostelefonja. A rendszer folyamatosan számol, a tekerési sebességhez igazodva vált a fokozatok között, egyúttal a telefon gyorsulásmérőjét is kihasználja, így vészfékezés után könnyebben kerülhető ki a nem várt akadály. Mindezt a GPS által közvetített információk egészítik ki, a váltó innen tudja, hogy milyen fokozatba érdemes kapcsolni az emelkedők leküzdéséhez. A rendszer természetesen a kerékpáros teljesítményének elemzésére is alkalmas.

Kiszámolja, hogy jó neked

Az okostelefonos automata váltót a Cambridge Consultants Limited (CCL) kutatói építették, fejlesztésükhöz egy Shimano elektromos váltórendszerrel szerelt kerékpárt használtak, amin normális esetben egy kábel köti össze a váltót, illetve annak lítium-ion akkumulátorát a kormányon lévő váltókarokkal. A CCL munkatársai nemes egyszerűséggel kivágták ezt a vezetéket a rendszerből, hogy egy alacsony fogyasztású Bluetooth-adapterrel helyettesítsék.

Az okostelefon, ami a kísérlet során történetesen egy iPhone volt, Bluetoothon keresztül kommunikál az átalakított Shimano-rendszerrel. A kerékpáros egy egyedi fejlesztésű alkalmazásban adhat utasításokat a váltórendszernek, automata üzemmódban pedig egy mágneses érzékelő közvetíti a pedálfordulatot, az egyik keréken elhelyezett szenzor pedig a tényleges haladási sebességet. Ha a kettő nincs összhangban, az okostelefon kiszámolja, melyik a legalkalmasabb fokozat az optimális tekeréshez, és utasítja a rendszert, hogy váltson.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mark Wilson, a projekt vezetője szerint az elmúlt két hónapban egy földhöz rögzített modellen tesztelték a rendszert, és a tesztelő azt mondta, “sosem érezte úgy, hogy rossz fokozatban hajtana”. Természetesen eleinte a fejlesztésnek szüksége van némi egyénspecifikus finomhangolásra, ezért első használatkor próbatekerésre van szükség, ahol a kerékpáros a minimális és a maximális, de még kényelmes tekerési sebességet is belőheti támpontként.

Ha ez megvolt, jön az ABS

A prototípus tökéletesítése jelenleg is zajlik, a CCL éppen a már említett helyzetérzékelős funkciókat integrálja a rendszerbe. Wilson szerint, ha az újdonság boltokba kerül, nem lesz olcsó, de elsősorban olyan lsportolók számára készül, akik egyébként is sokat költenek a kerékpárjukra. Mások szkeptikusak a fejlesztéssel kapcsolatban: Joel Natale, az Evans Cycles kerékpárbolt-hálózat tulajdonosa szerint nem véletlen, hogy a Shimano ragaszkodott a vezetékes megoldáshoz. Példája szerint ha 200 kerékpáros használja a CCL megoldását például egy verseny során, az összekeveredő Bluetooth-jelek káoszt okozhatnak.

Mindenesetre a CCL már a jövőt tervezgeti, a kutatók az autókban használt blokkolásgátló fékrendszert szeretnék meghonosítani a kerékpározásban - szintén okostelefon segítségével.

a címlapról