Szerző: Dojcsák Dániel

2012. november 8. 11:34

QR-kódon keresztül lehet majd fizetni 7000 Starbucksban

A Square és a Starbucks közt létrejött megállapodás értelmében a Square alkalmazás azon túl, hogy a bankkártyás fizetést is engedi, lehetővé teszi a vásárlóknak, hogy a kávézóban a Square Wallet egyenlegük terhére fogyasszanak, anélkül, hogy a fizetési tranzakcióba közvetlenül bankot vagy kártyatársaságot bevonnának.

A két cég még augusztusban jelentette be, hogy széleskörű együttműködésbe kezdenek, aminek része többek közt az is, hogy a Starbucks 25 millió dollárral befektetőként is beszállt a Square-be. A kulcs elem a Square Wallet elfogadása a kávézók pénztárainál, mint hivatalos fizetőeszköz. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a felhasználó valamely bankkártyáját a Square fiókjához köti, hasonlóan, ahogy a PayPal vagy a Google Wallet esetében, s ezután az okostelefonján lévő Square alkalmazás segítségével egyenlítheti ki a számláját egy “Pay Here” felirat mögé rejtett NFC-chip vagy egy QR-kód leolvasás segítségével. Az alkalmazás elérhető Androidra és iOS-re is,  a program segítségével fizetésen túl menedzselhetőek mobilról a költések is.

A kártyatársaságok szempontjából az ilyen projektek nem szerencsések, hiszen a kereskedelmileg legfontosabb része kerül át egy új szereplőhöz a tranzakciónak. Nagy is a tülekedés azért, hogy ki legyen a felhasználó-kereskedő interakciónál a látható szereplő. A Square mellett a PayPal, a Google, a Visa, a mobilszolgáltatók és bizonyos szempontból a bankok is jó úton haladnak abba az irányba, hogy a mobilfizetés és a távoli fizetés területét átalakítsák.

Miért változtassak?

Ezek az innovációk azonban továbbra is csak sötétben tapogatózásnak tűnnek. A legtöbb esetben a biztonság kérdése merül fel, mint rizikó, de azzal is számolni kell, hogy sem a kereskedők, sem a vásárlók nem akarnak ok nélkül változtatni, fejleszteni, beruházni olyan rendszerekbe, ami nem ad hozzá semmit a vásárlás hatékonyságához. Magyarországon is jól látszik, hogy a több nagyvállalat közös gyermekeként létrejövő MasterCard Mobile hiába fekszik korrekt technikai alapokon, alig néhány ezer fogyasztót sikerült meggyőzni arról, hogy a mobilos “remote payment” egy használandó dolog.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Square és a Starbucks összeborulása sem változtat érdemben sokat, hiszen önmagában a vásárlás folyamata nem változott meg, csak az eddig megszokott chipes, mágnescsíkos kártya helyett egy okostelefont kell előtúrni a zsebünkből. Egyelőre az eladó által fizetett jutalékban sem versenyképesebbek az alternatív fizetési szolgáltatók, ráadásul a fogyasztók szemében a mobilos fizetés kényelmetlennek és nem biztonságosnak tűnik.

Magyarországon lakóhelytől, nemtől és kortól függően különböző mértékben, de a legtöbben még mindig a készpénzt tartják a legmegbízhatóbb megoldásnak, a szolgáltatói díjak kiegyenlítésére pedig 4000 milliárd forint körüli értékben még mindig sárga csekket használunk. A mobilfizetés helyzetét és perspektíváit a HWSW App!2012 konferencia is alaposan kivesézi. Ha tudni szeretnéd, hogy áll a készpénzmentesítés ügye, hogy mikor lesz hazánkban is elérhető mobiltárca, vagy ha szeretnéd tudni miért fontos fordulat az NFC a marketingkommunikációban és a kiskereskedelemben, akkor ott a helyed.

Az NFC szekcióban a Mobiltárca Szövetség mellett tanulhatunk az OTP, a Magyar Nemzeti Bank, a Telenor, Vodafone, az Állami Nyomda, Cellum, az IND Group, Netlock és az NFC.hu szakértőitől is. A részletes program itt található.

a címlapról