Szerző: Gálffy Csaba

2012. október 19. 13:25

Masszívan veszteséges a Motorola

Folyik a fogyókúra a Motorolánál, ez mutatkozik meg a veszteség nagyját adó egyszeri költségekben is. Az átalakítás végén a Motorola az Android fellegvára lehet, csúcskategóriás, fejlett készülékekkel, addig azonban hosszú utat kell még bejárnia a gyártónak.

Nem akkora üzlet

Jelentős veszteséget mutatott a Motorola Mobility negyedéves jelentése. A Google kizárólagos tulajdonában lévő vállalat 2,6 milliárd dolláros bevétel mellett 527 millió dolláros veszteséget jelentett. A jelentés értelmében a Motorola bevétele 3,3 milliárd dollárról zsugorodott, ami 21 százalékos visszaesést jelent. A mobilgyártó már tavaly ilyenkor is veszteséges volt, az akkori 32 millió dolláros veszteség azonban eltörpül a 2012 harmadik negyedévében elszenvedett több, mint félmilliárd mellett. A Motorola pontos értékesítési adatait a Google nem tette közzé, így egyelőre nem tudni, hogy hány telefont (és ezek között hány okostelefont) adott el az amerikai gyártó.

Patrick Pichette, a Google pénzügyi igazgatója a jelentés utáni konferenciahíváson néhány részletet is közölt a Motorola teljesítményéről, eszerint a Google alapvetően elégedett az első 150 nap alatt elvégzett munkával, a tervezett szervezeti átalakítások jól haladnak. A veszteség jelentős része, mintegy 350 millió dollár is az átszervezéseknek és leépítéseknek betudható egyszeri költség. A kitűzött céloknak megfelelően a Motorola új vezetése szűkítette a termékportfóliót, korlátozta az egyéni szoftverek számát és kivonult bizonyos országokból. Az átalakítás jelenleg is folyik, ennek megfelelően "a szegmens pénzügyi teljesítménye még egy ideig változó lesz" - mondta Pichette. A Motorola nemrég bemutatott telefonjaira vonatkozóan a Google-vezető elmondta, hogy azokba már nagyon kevés beleszólással bírt a Google, a tipikus termékciklusok a szektorban 12-18 hónaposak, így az első, egészen a Google elvárásai alapján készülő eszközök a tavaly májusi hivatalos átvételtől számítva egy-másfél év után, jövő júniustól jelennek majd meg.

A Google mindenesetre hosszú távra tervez a Motorolával, az átszervezések után a jelenleginél kisebb, de technológiában az élvonalba tartozó gyártóvá szeretné faragni a céget, így a "buta" telefonok forgalmazását valószínűleg gyors ütemben leállítja. A Motorola stratégiai értéke sem elhanyagolható, a saját tulajdonú gyártóval ugyanis jelentős mozgásteret szerzett a piacon a Google, így elképzelhető, hogy a telefongyártást innovatív üzleti modellek tesztelésére, bevezetésére és elterjesztésére is fel akarja használni. A Google azonban már korábban kinyilvánította, hogy ennek a stratégiának nem része a Motorola otthoni eszközöket (elsősorban set top boxokat) gyártó részlege, amelyre továbbra is keresi a vevőt, az eladási ár várhatóan 2 milliárd dollár körül alakul majd.

A felhasználók jó pénzt érnek

A Google számára mégsem veszteséges az Android, a cég pénzügyi jelentése szerint a mobil bevételek összesen évi 8 milliárd dollárt termelnek, ami hirdetések, alkalmazások és a zenés-filmes tartalmak értékesítéséből jön össze. Ez hatalmas számnak számít, az iparági versenyzők, a Facebook, a Twitter vagy épp az Apple néhány százmilliós bevételt tudnak elérni ezen a platformon mindössze. A Google mobilos dominanciája azt is jelenti, hogy a korábbi vészterhes jóslatok, miszerint a Google keresés terén élvezett fölényét megtöri majd a mobil platform, egyelőre nem vált valóra.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Google pénzügyi eredményei ettől függetlenül elmaradtak az elemzők várakozásairól, köszönhetően a hirdetési bevételek vártnál lassabb növekedésének és a Motorola veszteségének. A keresőcég árbevétele 14,1 milliárd dollárt tett ki, amely látványos, 45 százalékos növekedést jelent, e növekedés nagy részét azonban az időközben felvásárolt Motorola bevételei adják. A Google profitja egy év alatt 3,06 milliárd dollárról 3,26 milliárd dollárra nőtt, ezt húzta le a Motorola félmilliárdos vesztesége 2,73 milliárdra - ami már csökkenésnek felel meg éves viszonylatban.

Problémát jelent, hogy a Google által forgalomért fizetett összeg már negyedik negyedéve emelkedik és már a hirdetéses bevételek 25,5 százalékát teszi ki (a 2011-es hasonló érték még 23,7 százalék volt). Ez a költség jellemzően a partner oldalaknak a hirdetésekért cserébe kifizetett összeget takarja, a növekvő költségarány pedig a Google által használt külső felületek fokozatos drágulásának felel meg.

A Google pénzügyi jelentése véletlenül félkész, vázlatos formában nap közben nyilvánossá vált, eredetileg tőzsdei zárás után tervezte bemutatni eredményeit a keresőóriás. A váratlanul gyenge eredményekre a tőzsde gyorsan reagált, a cég részvényei mintegy 8 százalékot estek hirtelen, a trend pedig zárás után sem fordult pozitívra.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról