Szerző: Bodnár Ádám

2012. október 25. 07:54

Az amerikai piacra tekint a Balabit új vezetője

Nemrég vezetőt váltott a Balabit: a technológiai irányultságú Scheidler Balázst fejlesztési igazgatóvá nevezték ki, az operatív irányítást pedig Györkő Zoltán vette át, aki korábban üzletfejlesztési vezetőként dolgozott a cégnél. A HWSW vele beszélgetett a cég budapesti irodájában.

"Azért volt Balázs az ügyvezető, mert az egyetemi kollégium folyosóján ő jött oda hozzám azzal, hogy céget kellene alapítani, nem pedig fordítva" - mondta lapunknak viccelődve Györkő Zoltán, a cég társalapítója, a cég új vezetője. Amikor a jövőbeli sikerek megalapozásához szükséges átalakulásra került a sor, a korábbi vezető Scheidler úgy döntött, fejlesztési igazgatóként a műszaki területtel fog foglalkozni, a cég vezetésével kapcsolatos operatív feladatokat pedig Györkő Zoltán vette át. "Nem változott meg hirtelen a Balabit üzlete vagy környezete, egyszerűen most értünk meg erre a változásra."

A cég egyelőre három termékcsaláddal rendelkezik, a Zorp Gateway tűzfallal, a syslog-ng loggyűjtővel, valamint a kiemelt jogosultságú felhasználók ellenőrzésére szolgáló Shell Control Boxszal, de "további ötletekkel tele a padlás". Ahhoz, hogy a termékeknek a fejlesztése zavartalanul folyhasson, hogy az egyre nagyobb ügyfelek egyre komolyabb igényeit fejlesztési és támogatási oldalon is ki lehessen elégíteni, a ráfordított emberi erőforrások mennyiségét növelni kell, valamint a folyamatokat tovább kell fejleszteni. "Balázs szívesen foglalkozik ezzel, de ehhez a feltételeket meg kell teremteni" - mondta Györkő.

A gyorsabb növekedés a cél

A biztonsági szoftvereket fejlesztő cég idén is 30-40 százalék körüli árbevétel-növekedést vár, amennyiben ez teljesül, forgalma megközelítheti a 3 milliárd forintot. Az ambiciózus Balabit-vezér azonban úgy látja, az azonos vagy hasonló méretű külföldi versenytársai ennél jóval nagyobb növekedésre képesek, a gyorsításhoz azonban a termékfejlesztés mellett az értékesítési és marketing-tevékenységet is meg kell erősíteni, illetve feltétlen szükséges a további nemzetközi terjeszkedés. A Balabit árbevételének többsége most is külföldről származik, a cég számos európai országban van jelen, de rendelkezik amerikai képviselettel is.

Az amerikai piacról évente mintegy 1 millió dollár árbevétel folyik be, Györkő szerint azonban a tengerentúli piac annyira nagy és olyan növekedést mutat, hogy a Balabit ennél sokkal többre is képes lehet, de ehhez megfelelően nagy szervezettel kellene rendelkeznie. A 2003-ban alapított Splunk, amely a "gépek által generált adatok" rendszerezését tűzte zászlajára, (kockázati tőkéből) az elmúlt években folyamatosan 100 százalék körüli növekedést generált, bevétele mára meghaladja a 120 millió dollárt és idén tőzsdére is vonult. Ez azt mutatja, a Balabit termékei és technológiái által is lefedett piac hatalmas potenciállal rendelkezik az Egyesült Államokban, amelyről kimaradni egyszerűen lehetetlen.

A továbblépés, a "teljes jogú" amerikai jelenlét, egy ottani értékesítési és támogató szervezet felépítése óriási befektetést igényel a cég részéről, ennek megfinanszírozását viszont nem biztos hogy önerőből akarja vállalni. A Balabit eddigi története során teljesen organikusan növekedett, nyereségét forgatta vissza termék- és szervezetfejlesztésbe, de folyamatosan szóba kerül a cég kapcsán a külső forrás bevonásának lehetősége. Györkő szerint "most van a legnagyobb esély rá hogy belecsapjunk ebbe, kifejezetten az amerikai projekt kapcsán." A cél pedig nem kicsi: az új vezető a Balabitet egy évi 80-100 millió dolláros (16-20 milliárd forintos) árbevételű, 3-400 fős szervezetté szeretné fejleszteni, vagyis a jelenlegi létszám két-háromszorosával mintegy tízszeres árbevétel a cél 4-5 éves időtávon.

További változások

Ennek eléréséhez a vezetési funkciók határozottabb szétválasztásán túl a szervezeti felépítésen is változtatni kell, ami további személyi kinevezésekkel járt. A HWSW júniusi App!cloud konferenciáján is előadó Illés Mártont a Balabit technológiai igazgatójává nevezték ki, ebben a minőségében a feladata a termékek és technológiák jövőképének meghatározása lesz több éves távlatban. "Korábban abba a hibába estünk, hogy folyamatosan a termékek roadmapjén dolgoztunk, és nem volt időnk és energiánk ezen az egy-másfél éves távlaton túl tekinteni" - magyarázta Györkő. A hosszú távú technológiai stratégia meghatározása a rövid távú fejlesztési feladatokat, az ügyfelektől beérkező igényeket is segít priorizálni, ami az erőforrások hatékony felhasználásához és a folyamatos fejlődéshez is fontos.

Illés Márton korábban a Shell Control Box termékmenedzsere volt, ezt a feladatot most Stange Szilárdnak adta át, aki egyben a Zorp termékmenedzsere is egyben. Stange másfél éve dolgozik a BalaBit csapatában, érkezése óta a Zorp termék- és projektmenedzseri feladatait látta el, ezt megelőzően 12 évig a VirusBusternél dolgozott számos területen. A syslog-ng termékcsalád termékmenedzserévé pedig Gyöngyösi Pétert léptették elő, aki 5 éve van a vállalatnál, korábban szenior szoftverfejlesztőként dolgozott.

A fejlődéshez a Balabitnek folyamatosan szüksége van képzett  szakemberekre is, akiknek  felkutatását az egyik legfontosabb feladatának tartja. A cég jó kapcsolatot ápol a hazai műszaki felsőoktatási intézményekkel, illetve rendszeresen szervez ingyenes szakmai eseményeket azzal a céllal, hogy megtalálja a legtehetségesebb fejlesztőket.

a címlapról