Szerző: Dojcsák Dániel

2012. október 10. 15:00

Ingyenes próbaelőfizetések a Google Play-ben

A Google bejelentette, hogy a Play Store-on belül elérhető alkalmazásokban az előfizetéses modell ezentúl próbaverzió funkcióval bővül. Ez azt jelenti, hogy az alkalmazáson belüli előfizetésnél nem kell azonnal elköteleznie magát a felhasználónak.

A “try-and-buy” lehetőség nem lesz kötelező, de amennyiben a fejlesztő az alkalmazásán belül kínál előfizetéses megoldást, akkor beállíthatja, hogy a próba meddig tartson. Az időlimit minimum egy hét, de akár egy hónap is lehet, aminek leteltéig kötöttségek nélkül lehet jelezni a visszalépési szándékot, azután viszont automatikusan terhelésre kerül az előfizetési díj következő esedékes részlete.

Valójában a próbaidőszakot is számlázza majd a Google Play, de $0.00 szerepel majd a végösszegnél, viszont a teljes fizetési mechanizmusnak élnie kell, mindenképp meg kell adni működő kártyaszámot, ezzel bizonyítani kell, hogy a próbaidő lejárta után is képesek vagyunk fizetni. A próba leteltét követően az előfizetés havonta megújulóvá válik, s a havidíjat a Google automatikusan levonja. Fontos megjegyezni, hogy amennyiben a felhasználó eltávolítja az alkalmazást, akkor az előfizetés is megszűnik, nem történhet meg, hogy valaki benne ragad. Ennek ellenére érdemes mindig elolvasni a feltételeket, az előfizetés nem egy egyszeri tranzakció, mint egy app vásárlása.

Az előfizetéses modellt egyelőre a médiaalkalmazások és a tartalomszolgáltatók használják előszeretettel, de az elemzők sokat várnak tőle más területeken is. Bizonyos szolgáltatások, adatokhoz, adatbázisokhoz való hozzáférés, de akár játékok is működhetnek a “tulajdonlás” helyett a bérlés logikájával. Valószínűleg komoly siker lenne, ha mondjuk egy-egy népszerű szórakoztató, produktivitás, vagy épp fitnesz program sikeresen gyűjtene az ingyenes alap alkalmazása alá aktív előfizetéseket.

Ez hosszú távon alapot teremt a magasabb minőségű, folyamatosan értéket nyújtó alkalmazások piacához. Jelenleg a fejlesztők előtt leginkább az az út áll, hogy hirtelen, a piactér hullámait kihasználó kampányszerű eladást generáljanak, s sok alkalmazás marad a kezdeti kereskedelmi siker után elhanyagolva, támogatás nélkül. Számtalan példa van arra, hogy a fizetős, néha egészen drága játékok vagy felhasználói appok beragadtak, elavulttá váltak, a fejlesztő pedig egy újabb termékben köszönt vissza, amit ismét meg kellett venni. Az előfizetéses rendszerben ráadásul a bevételek többszörösére növekedhetnek, hiszen az eddig elkérhető 1-3 dollárral szemben havonta lehet kisebb összegekből egy folyamatos bevételt hozni.

a címlapról