Szerző: Bodnár Ádám

2012. október 09. 09:43:00

Teljesen erejét vesztette a HTC

Nyilvánosságra hozta harmadik negyedéves előzetes pénzügyi eredményeit a HTC. A vállalat bevétele megfeleződött, nyeresége 2006 óta nem látott mélységben, kiút egyelőre nem látszik.

A harmadik negyedévben a HTC forgalma 70,2 milliárd tajvani dollár volt, ami 48 százalékos visszaesés a tavalyi harmadik negyedévhez képest, derül ki a vállalat által közzétett előzetes, nem auditált adatokból. A 2,4 milliárd dollárnak megfelelő bevételhez 133 millió dolláros profit társult, ami 79 százalékkal alacsonyabb mint egy évvel korábban és messze elmarad az elemzői várakozásoktól. A HTC-nek utoljára 2006-ban volt ilyen kicsi a profitja, amikor a cég saját márkája még csak szárnyait bontogatta az okostelefonok piacán.

Nem győzi a versenyt a Samsunggal

Hiába az év elején piacra dobott One termékcsalád, a HTC tavaly kezdődött lejtmenetét egyelőre nem állítja meg semmi. A vállalat nem tud szembeszállni a Samsung mindent elsöprő erejével, ezzel azonban nincs egyedül, jelenleg az Apple sem képes tartani a dél-koreaiak növekedési ütemét. A bejelentés hírére a HTC részvényei 7 százalékot estek a tajvani tőzsdén - a vállalat idén piaci kapitlizációjának 46 százalékát vesztette el, miközben a tajvani tőzsdeindex (Taiex) 7,7 százalékot erősödött január óta.

A HTC (és hozzá hasonlóan például az LG) legfőbb problémája, hogy ugyanazokból a piacon hozzáférhető alkatrészekből állítja össze készülékeit mint bármelyik másik gyártó, miközben nem tud elég egyedit nyújtani a vásárlóknak például design vagy szoftverek útján. A Samsung és az Apple hatalmas gyártókapacitásával, márkaismertségével, szolgáltatói kapcsolataival és marketing-gépezetével szemben pedig látszólag tehetetlenek a kisebb cégek, egyetlen lehetőségük az árverseny, ami a bevételek és a profit rovására megy, ahogy az a HTC-nél is látszik, vagy akár korábban a Motorolánál, Sony Ericssonnál és az LG-nél, illetve a Nokiánál.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

"A versenyképes és megkülönböztető készülékek hiánya miatt a cég nincs túl jó helyzetben az erős piaci versenyben. Szerintünk túl korai lenne a piaci részesedés és a nyereségesség stabilizálódásáról beszélni" - mondta a HTC eredményei láttán Jasmine Lu, a Morgan Stanley hongkongi elemzője. A Morgan Stanley saját becslései szerint a HTC a legutóbbi negyedévben 7,6 millió okostelefont adhatott el, ez a tavalyi 13,2 milliós volumenhez képest 43 százalékos zuhanást jelent, miközben az okostelefonok piaca továbbra is lendületesen növekszik.

Androidos úttörő

Az Android megjelenése és felfutása idején még a HTC volt az első számú gyártó a robotos operációs rendszer mögött, aztán a Samsung teljesen bedarálta az androidos piacot, gyakorlatilag ellehetetlenítve a többi gyártót. A Google platformjára fogadó elsővonalbeli okostelefon-gyártók közül mára csak a HTC és az LG maradt független, a Motorolát lenyelte a Google, a Sony Ericsson pedig feloldódott a Sonyban, piaci részesedésük súlyos csökkenése mellett. A HTC vezetője, Peter Chou augusztusban a dolgozóknak írt körlevélben a cég revitalizálását sürgette, gyorsabb döntéseket, kevesebb bürokráciát ígért. Ennek azonban egyelőre nincs látható nyoma.

A tajvani gyártó szeptemberben mutatta be új windowsos készülékeit, azonban ezektől sem remélhet megváltást. A Microsoft gyakorlatilag semmilyen lehetőséget nem ad a készülékgyártók számára, hogy átszabják a Windows Phone kezelőfelületét, a HTC pedig nem rendelkezik olyan vonzó saját szoftverekkel vagy szolgáltatásokkal mint a Nokia, amely ráadásul a Microsoft kiemelt partnere. Az új, Android 4.1-et futtató, elődjénél nagyobb háttértárral szerelt HTC One X+ sem tűnik elég ütősnek a konkurensek mellett - elemzők szerint a karácsonyi szezon kilátásai nem túl rózsásak a cég számára.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 16:52

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.