Szerző: Török Roland

2012. augusztus 9. 09:29

Építkezésre és hóba megy a Google autó

A Google büszkén jelentette be a héten egy blogbejegyzésében, hogy a robotautói átlépték a háromszázezer mérföldnyi (482 ezer km) megtett távot. Az emberi beavatkozás nélkül megtett út alatt az autók csupán saját szenzoraikra hagyatkozhattak, de megállták a helyüket, így folytatódhatnak a kalandok.

A robotautó a Google pár éve futó kutatási projektje, a cél olyan gépeket készíteni, amik biztonságosan, hatékonyan és kényelmesen elviszik az utazót A pontból B pontba emberi beavatkozás nélkül is közutakon. A nevadai közlekedési minisztérium jóváhagyásával már májusban megkapta a vezetői engedélyét a kísérletre átalakított hat Toyota Prius és Audi TT. A lézerekkel, GPS-ekkel, kamerákkal, radarokkal felvértezett autók önállóan képesek közlekedni és döntéseket hozni. Ennek a rendszernek megbízhatóságát a Google most további körülmények között vizsgálná.

Jelenleg az autókban robotpilóta üzemmódban további két személy tartózkodik. A volán mögött ülő csak a forgalomra figyel és probléma esetén bármikor át tudja venni az irányítást. Az anyósülésen helyet foglaló személy a számítógépes rendszereket ellenőrzi, hogy az autó mindent észrevesz-e, amire figyelnie kell, nem hagy-e figyelmen kívül táblákat, lámpákat vagy akár gyalogosokat. Ezen az összetételen is változtatna a Google, szeretné elérni, hogy a munkatársaik ezekkel a robotautókkal járjanak a munkahelyükre, beavatkozás nélkül, egyedül.

Váratlan fordulatokra is felkészülnek

Az autópark is bővül: egy Lexus RX450h is részt vehet a kísérletben, de a Google változó, ideiglenesen megváltozott közlekedési körülmények közt, például építési területen és hóban is kipróbálná az autókat. Fontos lehet, hogy a járművek ne a jól bejáratott útvonalak alapján közlekedjen “megszokásból”, hanem, ha váratlan forgalmirend-változással kerülnek szembe, akkor helyesen és megfelelően oldják meg az új helyzetet. A hóban közlekedés specialitása pedig az, hogy az autónak úgy kell navigálnia, hogy a fehér csapadék miatt nem látszanak az útburkolati jelek, amikre a vizuális szenzorok alapesetben támaszkodnak.

03:02
 

Self-Driving Car Test: Steve Mahan

Még több videó

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Google vezérigazgatója, Eric Schmidt szerint nagy előrelépés lesz a közlekedésbiztonság szempontjából a cég fejlesztése. Fontos, hogy minél több államban és országban engedélyeztethessék a járművek közlekedését. Elmondása alapján a jelenleg a legnagyobb problémát a megengedett sebességgel való haladás okozza, mert a közlekedésben senki nem megy pont annyival, amennyivel épp kellene. Szerinte a járművek a kétkedőket is meggyőzhetik a rendszer hasznosságáról, már csak a potenciálisan elkerülhető balesetek miatt is.

Az Egyesült Államokban évente harmincötezer ember hal meg az ittas sofőrök miatt és ez a szám nem csökken. Egy robotpilóta ezeket a baleseteket biztosan elkerülné, könnyedén megoldható lehetne, hogy aki alkoholt fogyasztott, egyáltalán ne irányíthassa a járművet. Eric Schmidt pont ezért szorgalmazza a rendszer mihamarabbi tökéletesítését. Ez ellen maximum a sofőrszolgálatoknak és a taxitársaságoknak lehet ellenvetése.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról