Szerző: Koi Tamás

2012. május 16. 15:57

Négyéves mélyponton a magyar mobilpenetráció

A recesszió kezdete óta nem volt olyan kevés mobilelőfizetés hazánkban, mint az idei év negyedik hónapjában, a szolgáltatók piaci részesedése azonban azóta sem változott számottevően. A legtöbb ügyfelet a Telenor vesztette - derül ki a hatóság friss gyorsjelentéséből.

Utoljára 2008. augusztusában volt olyan alacsony a mobiltelefon-penetráció hazánkban, mint idén tavasszal, a csökkenés elsősorban az inaktív kártyák lassú kikopásának köszönhető - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) gyorsjelentéséből. Idén április végén száz magyarra 116,5 előfizetés jutott, több mint félmillióval kevesebb, mint három évvel korábban, az aktív előfizetők száma ugyanakkor nagyjából 170 ezerrel nőtt az elmúlt három évben.

Április végén a hatóság statisztikái szerint a három magyarországi mobilszolgáltató, a T-Mobile, a Telenor és a Vodafone 11 millió 595 ezer ügyféllel rendelkezett, az aktív ügyfélbázis pedig (ezek azok, akik a megelőző három hónapban bármilyen forgalmat bonyolítottak a mobiljukkal) 10 millió 972 ezer előfizetőből állt, vagyis a teljes ügyfélbázis mintegy 5,3 százaléka voltaképpen semmire nem használta a SIM-kártyáját. Ez az arány három évvel ezelőtt sokkal magasabb volt, akkor az előfizetőknél lévő SIM-ek több mint tíz százaléka inaktív volt a statisztikák szerint.

Az inaktív bázis jelentős csökkenése részben az előfizetők saját költségtakarékossági intézkedéseit, részben a mobilszolgáltatók stratégiájának változását tükrözi. A romló gazdasági körülmények hatására az elmúlt három évben egyre több előfizető döntött úgy, hogy visszaadja második-harmadik előfizetését. Ezzel párhuzamosan a szolgáltatók is megváltak azoktól az ügyfelektől, akiket eddig mesterségesen "tartottak bent" az előfizetői körben például úgy, hogy a kártyájukat még az érvényesség lejárta előtt ajándék feltöltéssel hosszabbították meg.

Fejlesztő vagy? Segíts! Hack the Crisis. Gyere hétvégén fejleszteni, csatlakozz a hazai fejlesztői közösséghez!

A feltöltőkártyás konstrukciók aránya 2009 óta szintén jelentősen zsugorodott, míg 2006-ban tízből hat SIM-et pre-paid konstrukcióban használtak, addig ma már ötven százalék alá csökkent ezeknek az aránya. A legtöbb ügyfél a teljes ügyfélbázison belül egyébként az elmúlt három évben a Telenornál tűnt el, a norvég tulajdonú operátornál 514 ezer szerződés szűnt meg ennyi idő alatt. A Vodafone ugyanennyi idő alatt pozitívba fordult, a cégnek ma 115 ezerrel van több előfizetője, mint három éve, míg a T-Mobile gyakorlatilag ugyanott tart most is mint 2009-ben.

A piacra ezzel együtt sem volt jellemző jelentős mozgás ebben az időszakban: a három cég piaci részesedése alig változott. Az összes előfizetés tekintetében a Vodafone részesedése 1,72 százalékpontot nőtt, így most 22,89 százalékon áll, a T-Mobile plusz 1,53 százalékpontot változott, így részesedése ma 45,5 százalék, míg a Telenor 3,25 százalékpontot vesztett, így most 31,61 százalékon áll.

a címlapról