Szerző: Gálffy Csaba

2012. február 14. 14:01

Telefongyártó a Google

Rábólintott a Google és Motorola házasságára az Európai Unió és az Egyesült Államok illetékes hatósága is. A felvásárlás így néhány héten belül lezárulhat. A döntésekkel azonban továbbra is megválaszolatlanok maradtak a üzlet legfontosabb kérdései: megért ennyit a Motorola és mit jelent ez az Android számára?

Mind az Európai Unió, mind az Egyesült Államok beleegyezését adta a Motorola Mobility felvásárlásához, így a telefongyártó rövidesen hivatalosan is a Google leányvállalatává válik. Mindkét hatóság úgy találta, hogy a felvásárlás nyomán nem változnak jelentősen a már létező piaci erőviszonyok, így nem vet fel versenyügyi kérdéseket a fúzió. A két gazdasági nagyhatalom beleegyezése fontos mérföldköve volt a felvásárlásnak, valódi lehetősége volt annak is, hogy valamelyik entitás a piaci versenyt torzító lépésként látja a felvásárlást és emiatt megvétózza. A felvásárlás véglegesítéséhez még néhány piacfelügyelet, így a kínai hatóság beleegyezése is szükséges, ezek megszerzése várhatóan nem ütközik akadályba. Ennek megfelelően a Google-Motorola felvásárlás néhány héten belül lezárulhat.

Drágán vett szabadalmak

A Google továbbra is fenntartja eredeti álláspontját, miszerint a Motorola Mobility megszerzését elsősorban a hatalmas szabadalmi portfólió indokolja. Az Android operációs rendszer 2010 során átütő sikert ért el, azonban a fejlesztést egyedül végző Google nem épített fel a szoftver mögé megfelelő szabadalmi arzenált. A versenytársak a gyengeségre azonnal ugrottak, az Apple és a Microsoft gyakorlatilag az összes androidos gyártó ellen szabadalmi pert indított, sikerrel. A versengő platformok tulajdonosai a felvásárlás közvetlen előzményeként fontos győzelmet arattak a Google fölött a Nortel-szabadalmak kapcsán, a kanadai telekommunikációs óriás portfólióját az Androiddal szemben álló csoport (és érdekes elemként a Sony) szerezte meg.

Ahogy a HWSW akkor fogalmazott, a Google az Android ellehetetlenülésétől félve rövid tárgyalás után felvásárolta a Motorola Mobility-t, egészen elképesztő, 12,5 milliárd dolláros összegért - ez akkor a cég tőzsdei értékénél mintegy 60 százalékkal nagyobb összeg, amelyet a Google készpénzben fizetett ki. Ezért cserébe járt a Motorola teljes végfelhasználókat célzó üzletága (az infrastuktúra-eszközöket gyártó Motorola Solutions már korábban kivált a cégből) és hatalmas mennyiségű szabadalom. A gyártó a felvásárlás pillanatában mintegy 17 ezer bejegyzett és 7500 bejegyzés alatt álló szabadalommal bírt. Akkor a szakértők véleménye megoszlott a portfólió értékéről, egyes hangok szerint a mennyiség mögött nincs valódi minőség, a szabadalmak legnagyobb része értéktelen lesz a jogi csatározásokban.

A szabadalmak egy része ugyanis úgynevezett elengedhetetlen ("essential") szabadalom, amelyek változatos telekommunikációs szabványok részei. Az ilyen szabadalmak azonban FRAND-terheltek, vagyis a szabvány kidolgozásakor a jogtulajdonos vállalja, hogy minden piaci szereplő felé fair, ésszerű és nem-diszkrimináló alapon licenceli. A szakértők szerint (és az iparági gyakorlat szerint) ez egy névleges összeget jelent, amelyet a piaci belépőknek a jogtulajdonosok felé fizetniük kell, ezek a szabadalmak komolyabb jogi csatározásban nem vehetnek részt.

Az élet azonban egyelőre a Google-t igazolja, a német bírósági perek nyomán ugyanis már már látszik, hogy a FRAND kifejezés mögött nincs egyértelmű jogi tartalom, a jogtulajdonos által ésszerűnek tartott licencdíjak ugyanis egészen elképesztő méretűek is lehetnek - a Motorola például az Apple 3G-s készülékeiből származó bevételének 2,25 százalékát kérte bizonyos szabadalmakért cserébe. A jelenlegi helyzet szerint a bíróságnak nincs joga megítélni, hogy ez az igény ésszerűnek számít-e, vagyis az Apple-nek kötelező-e azt elfogadnia. Ennek megfelelően az Apple már kérvényezte az Európai Szabványügyi Intézetnél (ETSI) a FRAND pontos jogi definícióját, ennek megszületésére azonban még várni kell.

Az európai és amerikai hatóságok sem nézik jó szemmel a szabványok részét képező szabadalmak jogi felhasználását és állásfoglalásukban keményen figyelmeztették a Google-t a FRAND-szabadalmak ügyében. Joaquin Almunia, az EU versenyügyi biztosa a félreértések elkerülése érdekében expliciten kijelentette, hogy "a felvásárlás pozitív elbírása korántsem jelenti azt, hogy az Unió áldását adja a Motorola összes múltbéli és a Google jövőbeli tevékenységére az elengedhetetlen szabadalmakkal kapcsolatban". Az amerikai hatóság hasonlóképp megemlékezett a FRAND-szabadalmak problémájáról és kijelentette, hogy a problémát a jövőben is közelről szemmel tartják majd.

Mit jelent ez az Android számára?

A szabadalmakat követő második nagy kérdés a felvásárlással kapcsolatban a Motorola hardverüzletágára vonatkozott. A cég jelentős szereplő a set-top boxok piacán, illetve fontos, bár nem élvonalbeli szereplő az androidos telefonpiacon is - bár a cég pénzügyi helyzete nem túl rózsás. Mindkét terület fontos a Google számára, a Google TV illetve az Android operációs rendszer pontosan ezeket a piacokat célozza. Azonban amíg a multimédiás dobozok piacán a Google egyelőre gyengén szerepel és minden segítségre szüksége van, az okostelefonos piacon az Android átütő siker, amelyben a cég gyártópartnereinek is hatalmas szerepük van.

Ugyan a Google eredeti szándéka szerint a Motorola gyakorlatilag önállóan működik a cégen belül és az Android fejlesztéséért felelős osztály, illetve a telefongyártó részleg teljesen elkülönül majd, kérdéses, hogy ezt a fajta szeparációt a gyakorlatban meg lehet-e valósítani. A nagy androidos partnereket (Samsung, HTC, Sony, LG, stb.) ugyanis rendkívül kiszolgáltatott helyzetbe hozná a Google, ha az operációs rendszer fejlesztését integrálná a telefongyártással. Jelenleg minden új verzióhoz egyetlen kiválasztott partner fér hozzá a fejlesztés korai fázisában, az együttműködés révén pedig megszületik az adott verzió referenciakészüléke, amelyet hagyományosan Nexus néven dobnak piacra. A többi partner ekkor, vagy röviddel ezelőtt, egyszerre fér hozzá az operációs rendszer kódjához, és kezdheti el fejleszteni saját telefonjait. Ha a Motorola mérnökei házon belül preferenciális helyzetbe kerülnének és a kód publikálása előtt férnének hozzá az operációs rendszerhez, az hetekben vagy hónapokban mérhető előnyhöz juttatná a gyártót.

Az androidos ökoszisztéma számára ugyanakkor a Google-vezérlet alatt álló Motorola valamilyen úttörőként is működhet, a keresőóriás könnyen felhasználhatja a "házi" gyártót a kívánatos üzleti döntések bemutatására. Az egyik ilyen lehet a telefonok egyéni kezelőfelülettel történő ellátása - ebben eddig a Motorola is tevékeny részt vállalt. Feltételezhető, hogy a hivatalos hatalomátvételt követően ez a gyakorlat megszűnik, a Google eddig is hangos ellenzője volt a rendszer átrajzolásának. A rendszeres frissítések kiadása lehet a másik terület, ahol a Motorola mutathat utat az androidos gyártóknak. A jelenlegi gyakorlat szerint a gyártók a sikeresebb modellekhez elkészítenek egy frissítést - a kevésbé sikeres vagy elméletben gyors, de régebbi termékek vásárlói azonban rendszeresen hoppon maradnak. A gyakorlat mögött a gyártók rövidtávú piaci érdekei sejlenek fel, az új modellek tipikusan a rendszer frissességét fontos megkülönböztető jellemzőként tálalják, a régebbi modellek pedig csak néhány hónap elmúltával kapják meg az azonos szoftvert. Amennyiben a Motorola egyedüliként szakítana ezzel a gyakorlattal és gyorsan szállítaná a frissítéseket, ez a többi gyártó számára is késztetést jelentene a fejlesztések felgyorsítására - ami összességében csökkentené a pedánsan frissítő Apple versenyelőnyét.

Merre előre?

A Motorola felvásárlása és egyéb szabadalmak gyors összegyűjtése nyomán enyhült az Androidra nehezedő nyomás, egyes perekben pedig már a visszavágás is sikerült. A veszély azonban nem múlt el, a Google amatőr hozzáállása, miszerint vaskos portfólió nélkül fel lehet forgatni egy piacot, még egy ideig kísérteni fogja a keresőóriást és partnereit.

Hosszabb távon azonban várhatóan fontosabb kérdések is előkerülnek majd az Android-ökoszisztémában. A gyártók pénzügyi jelentései alapján eddig egyelőre csak a Samsung tud gazdaságilag is sikeresen telefont gyártani, a többiek azonban egyre nehezebb helyzetbe manőverezik magukat. Amennyiben a Google a partneri kapcsolatokra épülő üzleti modellt komolyan gondolja, a jövőben határozott lépéseket kell tennie a diverzitás fenntartása érdekében úgy, hogy közben a platform egységességét sem bontja meg.

a címlapról