Szerző: Dojcsák Dániel

2012. január 4. 11:34

Igazi közösségi vásárlást indít az Amazon

Az Amazon komoly lépést tett a közösségi vásárlás irányába, a következő hónapok fejlesztéseit meghatározhatja, hogy átcsábította a Quorus teljes stábját, kezdve az alapítóval, akit szinte a teljes csapat követett.

2011 során jól látszott, már a Kindle Fire bevezetése előtt is, hogy az Amazon terve, hogy a Kindle platformot, a digitális szolgáltatásokat és a hozzájuk tartozó extrákat szép lassan egy közösségi hálózattal foglalja keretbe. Ez a folyamat most lezárulni látszik, az idei évben az Amazon rendszere teljes pompájában tündökölhet majd.

Az Amazon korábban felvette a Quorus társalapítóját, Logan Bowerst, aki nem meglepő módon rövid időn belül hozta magával korábbi csapatát is. Ez persze nem jelenti azt, hogy a közösségi vásárlásos startup legénységének megszerzésével hirtelen a Facebook nyomába ered, sem azt, hogy a Groupont kezdi el másolni. A Quorus egy olyan szoftvert készít, ami lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy a vásárlás előtt barátaikkal megvitassák a tranzakciót. Ki lehet kérni a véleményeket, segítséget lehet kérni a döntésben, a beszélgetésbe pedig nem csak a család, barátok kapcsolódhatnak be, hanem akár a kereskedő vagy a termék gyártója. Közvetlenül a termék adatlapjáról lehet indítani egy diskurzust akár e-mailben, akár Facebookon, Twitteren vagy SMS-ben.

Jó lesz ez a nadrág?

A segítők megtalálása után a rendszer összegzi, rendszerezi az élő chates segítségeket és az offline válaszokat is, a termék környezetében létrejött tartalom pedig elérhető marad később is, ha nem sikerülne azonnal döntést hozni, vagy nincs idő megvárni a válaszokat. Ez a megoldás nem véletlenül vonzó az Amazon számára, a webes kereskedelemben ugyanis már nem elegendő a jelenlét vagy egy jó kereső. Az Amazon erőssége a szintetikus ajánlórendszer, ami a kattintásaink, kereséseink és vásárlásaink alapján ajánl további termékeket. A következő lépés értelemszerűen az lehet, hogy a mesterséges ajánlás mellett megjelenjen azok véleménye is, akik igazán számítanak az egyes vásárlónak. Sokan egyébként is egy kinézett pulóver képét MMS-ben vagy e-mailben küldik el családtagjaiknak, hogy azok rábólintsanak vagy megvétózzák a vételt.

A közösségi vásárlást sokan leszűkítik a kuponos vásárlásra, de a terület sokkal színesebb és gazdagabb lehetőségeket kínál ennél. A közösségi fogyasztás ott kezdődik, amikor ebédelni oda megyek be egy ismeretlen környéken, ahová a barátaim Foursquare-en már bejelentkeztek és pozitív megjegyzéseket hagytak. Az Amazon ugyanezt a valós kapcsolatokra épülő hálót szeretné kiépíteni, leképezve egy teljesen offline, fizikai térben történő vásárlás minden apró részletét. A Facebook like-rendszere bizonyos szempontból az első lépés volt ebbe az irányba, s mióta a különböző webshopok rákaptak arra, hogy minden termék külön lájkolhatóvá vált, azóta a kinézett termék megvásárlásához vezető úton feltűntek a barátok is. Az Amazon számára viszont nyilván derogál, hogy ezt a funkciót egy külső szolgáltatón keresztül éri el, hiszen azt befolyásolni nem tudja, a szabályokat nem ő hozza, és ami a legfontosabb, a statisztikai adatokhoz sem fér hozzá.

A saját mindig jobb

Így az Amazon inkább a saját megoldás felé mozdul el és a következő logikus lépés az lehet, hogy a Quorus kollaboratív vásárlási rendszerét implementálja minden saját termékoldalára. A funkció szinte biztos, hogy a következő hónapokban fel fog tűnni, az amerikai szaksajtó jelenleg azt találgatja, hogy ez egy univerzális eszközként vagy esetleg egy Amazon Prime extra szolgáltatásként mutatkozik be.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x)

Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x) Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Mindkét lehetőségnek megvan a maga előnye, a Prime csomagba integrálás esetén fontos belépési pont képződhet a tartalomszolgáltatással és cloud megoldásokkal operáló prémium világba. Ha valaki eddig csak bevásárlásra használta az Amazont, de emiatt esetleg előfizet a Prime-ra, akkor azt a vevőt feltételezhetően hamarosan a Kindle-tartalmak, az Amazon MP3 és a cloud tároló is hűséges fogyasztójaként köszöntheti.

Másik oldalról viszont kérdés, hogy a vásárlók akarják-e ezt egyáltalán, motiváló-e egy ilyen funkció, fizetne-e ezért szélesebb közönség. Amennyiben univerzális eszköz lenne, akkor erőszakosabban rátolhatná mindenkire a szolgáltató, nagyobb súllyal jelenhetne meg a a köztudatban is, több versenyelőnyt adna az Amazonnak. A lényeg viszont az, hogy az Amazon habár megindult a napi ajánlatok irányába is, de nem elégedett meg a közösségi vásárlás fogalmának kiaknázásakor ezzel.

a címlapról