Szerző: Dojcsák Dániel

2011. november 28. 14:25

Megjutalmaz az autód, ha óvatosan vezeted

A játékhoz tartozó jutalom, dicséret és a megszerezhető “üveggyöngyök” messze a legerősebb kötést, motivációt képesek kelteni az emberekben, játszani szinte mindenki szeret és ezeket a gyakorlatokat nem csak a szabadidő eltöltésére, hanem a munka hatékonyságának növelésére vagy éppen a szabálykövetés elérésére is lehet használni. A gamification a 2010-es évek divatszavává kezd válni.

A játék, legyen az bármilyen, számítógépes vagy valós, az egyik legerősebb érzelmeket kiváltani képes, elhivatottságot generáló, figyelmet vonzó tevékenység az emberiség számára. Már évezredekkel ezelőttről is vannak leletek, amik bizonyítják, hogy a korai társadalmakban is szerepet kaptak a játékok, a számítástechnika és az internet fejlődésével pedig egy egészen új dimenzió nyílt meg előttük.

Ahogyan arról a HWSW egy korábbi cikke is részletesen beszámolt, a vállalati szegmens is kezdi komolyan venni a gamificationt, s egyre több esetben látják be óriáscégek, hogy a játék és a munka nem sokban különbözik egymástól, leszámítva azt, hogy az utóbbi kötelező. Ennek ellenére a játékmechanizmusok révén hatékonyabb és vidámabb munkavégzésre lehet rávenni a dolgozókat.

Fejsimogatás a gázpedált óvatosan nyomkodóknak

Ugyanez az analógia lett szimpatikus az autós világban is, ahol a gamification eszközök (jutalmak, küldetések, értékelések) környezetbarátabb vagy éppen szabálykövetőbb vezetési stílus tartására ösztönözhetik a sofőröket. A legtöbb autó ugyanazokat az adatokat adja közre fedélzeti számítógépének kijelzőjén keresztül a vezető számára, ráadásul többnyire ugyanolyan módon. Az utóbbi 1-2 évben több gyártónál, például a Fordnál vagy a Chevrolet-nél viszont a műszerfal komoly forradalmon esett át és a menükben már a szokásos számlálók mellett feltűnnek új elemek is, amik a vezetési stílust értékelik.

01:26
 

Ford unveils MyFord Mobile at CES 2011

Még több videó

A hibrid autóknál szórakoztató néhány héten keresztül nézegetni az animációt, ami azt mutatja meg, hogy éppen a hajtásrendszerben a benzin- vagy az elektromos motor adja-e a nyomatékot vagy  ahogy a lassuláskor az akkumulátorokba töltődik vissza az energia. A látványos megjelenítés azonban még nem motivál senkit semmire, ha viszont akár egy egyszerű 5 csillagos értékelő mechanizmust iktat be a gyártó és folyamatosan jelzi a sofőrnek az eredményeit, akkor még a legvadabb pedáltaposó is megszelídíthető. Az alacsonyabb fordulaton váltás, a felesleges kihúzatás elkerülése, a motorfék helyes használata mind csökkentik a fogyasztást, ezt mindenki tudja, de ha ezt vizualizálja is az autó, akkor talán alkalmazzák ezeket a módszereket.

Egyszerű motivációk

A 2011-es Chevrolet Volt is valós idejű visszajelzéseket ad a vezetőnek. Az autót megszemélyesíti és a kijelzőn zölden világító figura jelzi, ha “az autó boldog”, azaz hatékonyan vezetünk. Ha túl nagyot gyorsítunk vagy túl erősen taposunk a fékbe (elpazarolva a mozgási energiát, ami az  akkumulátort visszatölthetné), akkor az ikon kimozdul a helyéről és a színe sárgára vált. A szoftver pedig tudatosítja azt is, hogy minél több időt töltünk sárgában, annál kisebb távolságot tudunk megtenni mielőtt át kell váltani a fosszilis üzemanyagra. A General Motors szerint 55 kilométert lehet megtenni tisztán akkumulátorról egy feltöltéssel, de ez a táv erősen függ a vezetési stílustól - az akku lemerülése estén egy robbanómotor generátorként tölti a telepeket.

Legtöbbször a sofőr nem figyel arra, hogy tényleg környezetbarát módon vezessen, de a gamification eszközök bevetésével az utazás leginkább olyan élménnyé válik mint egy autós videojáték. Lehet, hogy elsőre ez csak a gyermeklelkű férfiakat motiválja, de hosszú távon minden bizonnyal képes az alapvető vezetési viselkedést megváltoztatni.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Innen már csak egyetlen lépés, hogy az autókban is egyre inkább szaporodó szenzorok, illetve az integrált navigáció térképadatbázisának összekötésével akár azt is mérhesse és értékelhesse az autó, hogy mennyire tartjuk be a közlekedési szabályokat, mennyire vezetünk biztonságosan. A traffipaxok fenyegetése helyett/mellett vajon mennyi embert venne rá a korrekt közúti viselkedésre, ha badge-et kapna például ha egy héten keresztül egyszer sem lépi át a sebességkorlátot vagy épp azért, hogy nem megy át sárgán, nem cikázik a többsávos úton. Sokat dobna a közlekedési kultúrán, ha a kocsink értékelné, hogy a lehető legkevesebbet tartózkodunk belső sávban úgy, hogy kívül nincs senki - a lehetséges variációk száma végtelen.

Ma környezettudatosság, holnap szabálykövetés?

A nagy autógyártók egyelőre csak a környezettudatosságra próbálják felhívni a figyelmet, igaz a hatékonyabb vezetésnek erős motivátora tud lenni a rekordmagas benzinár is, ahogyan a szabálytalanságtól is el tud rettenteni a folyamatos ellenőrzés és a komoly büntetés. A negatív és pozitív késztetések végülis hasonló eredményt képesek elérni, mindkettőre szükség lehet, de amennyiben a gamification “tudomány” a következő évtizedben a most látható trendet folytatja, akkor a számítógépes játékok, online szolgáltatások mellett a teljesen hétköznapi területeken is fontos szerepet tölt majd be.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.