Megállíthatatlan az okostelefonok terjedése
Elképesztő mérföldkőhöz érkezett az Egyesült Királyság az okostelefon-penetráció tekintetében. Minden második brit lakos rendelkezik okostelefonnal, ami valamivel több mint 30 millió készüléket jelent. Érdemes odafigyelni az ottani trendekre, Európa keletibb felében is hasonló jelenségekre számíthatunk 1-3 éven belül.
A brit lakosok által használt okostelefonok felén a Google Android operációs rendszere fut, a második helyen a RIM Blackberry áll 22,5 százalékkal, az Apple iPhone készülékek csak a harmadik helyen tanyázik 18,5 százalékos részesedéssel, a maradék közel 10 százalékon pedig a többi platform osztozkodik. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 15 millió androidos, 6,6 millió BlackBerry- és 5,5 millió iOS-felhasználó alkotja a brit okostelefon-piacot, ami a mobilszolgáltatók, tartalomszolgáltatók és az alkalmazásfejlesztők számára is igazi Kánaán.
Szerencsés együttállás, gyors fejlődés
A brit piac ideális környezetet ad az okostelefonok terjedésének, hiszen a megfelelő vásárlóerő, a megfelelő méretű piac is rendelkezésre áll, az ország nyelve az angol, illetve a kontinensen szinte minden esetben itt jelennek meg elsőként a tartalomszolgáltatók is, akik a kiadói-, szerzői- és egyéb jogi problémák miatt nem terjeszkedhetnek szabadon. Ennek a szerencsés együttállásnak az eredménye, hogy a brit lakosok többsége tud válaszolni arra a kérdésre, hogy miért is jó neki, ha okostelefont vásárol, hiszen bőséggel vannak értékes szolgáltatások és tartalmak. Ennek köszönhetően az új készülékvásárlásoknak már a 70 százaléka okostelefon a Kantar Worldpanel ComTech friss kutatása szerint.
Az Android, Blackberry, iOS trió ugyan uralja a piacot, de a briteknél az Apple komoly visszaesést könyvelhetett el a piaci részesedésben. Az eladásokban az iPhone-ok aránya egy évvel ezelőtt még 33 százalék volt, ez csúszott vissza 18,5 százalékra. Ez részben bizonyára köszönhető az új iPhone-ra várásnak is, de az Android széles spektrumú kínálata is sokakat csábíthatott el. A brit piac másik vesztese a Nokia, ami a tavalyi 20 százalékos Symbian részesedés után idén már alig 6 százalékot teljesített, kiírva magát a vezető gyártók közül. Ezt talán megváltoztathatja a Windows Phone, de egyelőre a Microsoft platformja a futottak még kategóriába tartozik a fejlett brit piacon is 1,4 százalékos eredménnyel.
Túl sokan butaként használják az okostelefont
A Gartner okostelefonokért felelős elemzője Carolina Milanesi kissé feketíti a fenti képet, ugyanis arra hívja fel a figyelmet, hogy az eladott okostelefonok jelentős részét a felhasználók egyfajta “felmagasztalt butatelefonként” kezelik. Pontosan ugyanazt csinálják egy androidos mobillal vagy egy iPhone-nal, mint amit egy érintőképernyős feature phone-nal, nem telepítenek alkalmazásokat, beérik a gyárilag telepített programokkal, sőt jellemző az a réteg is, ami még mobilinternet előfizetést sem köt okostelefonjához.
Az elemző rámutat arra, hogy hiába a milliónyi alkalmazás, a leginkább használt funkció még mindig a telefonálás és az SMS-küldés - vagy ahogy az Ipsos magyarországi kutatásából kiderült korábban, az ébresztés/riasztás. A felhasználói passzivitás viszont nem elutasításból fakad, hanem a legtöbb ember egyszerűen nincs tudatában annak, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésére, sokan pedig attól félnek, hogy az online szolgáltatások miatt a mobil adatforgalom jelentősen megnő, ami váratlanul magas havi számlát eredményez. Az eszközök ott vannak az embereknél, de minden korábbinál fontosabbá vált az edukáció és a tájékoztatás - ennek felelőssége egyrészt a gyártók, másrészt a mobilszolgáltatók, harmadrészt pedig az alkalmazásokat fejlesztők vállán van.
Értelmezés, tartalom, megoldás
Az Apple nagyon jó abban, hogy bemutassa, hogyan lehet egyes funkciókat kihasználni, de a legtöbb gyártó még mindig ott akad le, hogy a beépített kamera felbontását emeli ki, vagy a processzor nyers teljesítményével kérkedik. Az érett piacokon pedig ezzel már nehezen lehet fogyasztókat meggyőzni, a következő évre az elemzők azt várják, hogy a felhasználók sokkal hatékonyabban és sokszínűbben használják majd eszközeiket. Ehhez szükségszerű, hogy az olcsóbb készülékekre is egyre több, vállalható minőségű, erős alkalmazás legyen elérhető, a fordulat nyertesei pedig a gyártók, a platformok és a fejlesztők közül is azok a cégek lesznek, amik képesek érthetően elmagyarázni, hogy miért is jó okostelefont használni.
A szoftver, a funkció és a szolgáltatások fontosságát támasztja alá az Android részesedésén belül a gyártók változása is. A brit piacon az elmúlt egy évben közel duplájára emelkedett az Android aránya. A Kantar számai szerint a gyártók versenyében hirtelen az élre állt a tajvani HTC a platformon belüli 45 százalékos részesedéssel, ami az egyedi Sense felületével, a webes szolgáltatásokkal, a közel ingyenes navigációval, illetve a használat élményére fókuszáló kampányaival nem meglepő. A második helyre a Samsung szorult 38 százalékkal, eredményeit főleg a Galaxy S II-nek és az Ace-nek köszönheti, a Sony Ericsson viszont a 2010-es 20,5 százalékról 8,5-re bukott, pedig az új készülékek hardveresen és a formatervez tekintve is kiválóan sikerültek, de egyedi szoftverek és szolgáltatások terén keveset mutatnak.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
Magyarországon hasonló tendenciák zajlanak, igaz a penetráció jóval alacsonyabb. Az IDC adatai szerint idén tavasszal a magyar lakosság mindössze ötöde rendelkezett okostelefonnal, az eloszlás pedig igencsak torzít a magas jövedelműek (51%) és a diákok (33%) felé. A piac bővülése azonban nálunk is meghozta az eredményeket és a globális trendhez hasonlóan a magyar, lokális alkalmazások, szolgáltatók megoldásai is megjelennek Android és iOS platformra is. A mobilszolgáltatók, a nagy kiadók már több tucatnyi saját alkalmazással rukkoltak elő és sok helyi fejlesztőcsapat is itthon próbálkozik mobilos megoldásokkal, amiket később nemzetközi piacra vihet, de előfordulnak kifejezetten a magyar közönségnek szóló alkalmazások is.
Hazai sikerek, hazai lehetőségek
A mobil platformok azonban az eddigi számítógépes platformokhoz képest egy teljesen új szemléletet igényelnek fejlesztői oldalról is, ahogyan a Gartner elemzője is említette, a felhasználóknak olyan megoldásokat kell mutatni, ami valódi problémákra válasz, amivel értelmet nyer az érintőkijelzős, nagyteljesítményű okostelefon. November 23-án a HWSW első teljesen saját szervezésű konferenciája is ezt a területet dolgozza fel, figyelembe véve a magyarországi viszonyokat, igényeket. Az App! 2011 programja a mobilalkalmazás-fejlesztés fázisait lépésről-lépésre járja végig, kiemelten kezelve a tervezési, projektvezetési, üzleti szempontokat is. A konferencia leírása, részletes programja és az előadók listája elérhető a HWSW App! 2011 hivatalos weboldalán itt.