Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A szoftverek húzták az IBM negyedévét

Gálffy Csaba, 2012. április 18. 11:49
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A tavalyi kirobbanó első negyedéves eredmény után idén gyengébben sikerült az IBM első három hónapja. A szoftverek piaca nőtt, a szolgáltatások vegyes képet mutattak, a hardverek viszont egyértelműen lehúzták a cég eredményét.

Az IBM pénzügyi jelentése szerint az első negyedév során 24,7 milliárdos bevételt és 3,1 milliárdos profitot ért el - előbbi stagnáló tendenciát mutat, utóbbi 7 százalékos emelkedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Új termékek hiányában a System z rendszerek eladása esett vissza, a szoftveres eladások azonban pótolták a keletkező űrt.

Húz a szoftver

A szoftveres részleg bevétele 5,6 milliárd dollár lett, ami 5 százalékos növekedést mutat. Az üzletág eredménytermelő képessége is jó irányba változik, a profit 12 százalékkal nőtt, az adózás előtti eredményhányad pedig 30,2 százalékra emelkedett. A legsikeresebb termékkategória az operációs rendszereké volt, amelyek bevétele 9 százalékkal, 590 millió dollárra emelkedett. A méretében jóval nagyobb köztesréteg-szoftverek kategóriája 3,5 milliárd dolláros bevételt mutatott fel, ami 7 százalékos növekedés. A legjobban a WebSphere család tagjai fogytak, a bevételek 16 százalékkal emelkedtek, a korábbi negyedévekben gyengélkedő Tivoli, Lotus és Rational pedig szerény növekedést mutattak.

A két szolgáltatással foglalkozó üzletág (Global Technology Services, Global Business Services) együtt mintegy 14,7 milliárdos bevételt produkált, előbbi 2 százalékos növekedést, utóbbi 2 százalékos csökkentést szenvedett. A hosszútávú szolgáltatási szerződések összértéke mintegy 2 százalékkal, 139 milliárd dollárra esett, ami negatív tendenciát vetíthet előre a következő évekre.

Kivár a hardverpiac

Az IBM hardvergyártó részlege (Systems and Technologies) összesen 3,7 milliárd dolláros bevételt ért el, ez 7 százalékos csökkenés az előző év hasonló időszakához képest. Az egyes termékportfóliók között azonban jelentős eltérések vannak, a Power-alapú rendszerek például stagnáltak (és részesedést szereztek), ahogy a System x is hozta a tavalyi számokat. A System z rendszerek eladásai azonban 25 százalékkal zsugorodtak - ez az IBM vezetői szerint normálisnak számít a termékciklusnak ezen a pontján, új termékek hiányában a vevők lassan a következő generációt várják. Gyenge teljesítményt mutatott a tárolók eladása is, 4 százalékkal csökkent az ezekből a termékekből származó bevétel. Az IBM reményei szerint a nemrég bemutatott PureSystems integrált rendszerek már a második félév során hozzájárulnak a bevételek növekedéséhez.

A különböző földrajzi régiók közül az ázsiai mutatta fel a legnagyobb növekedést, az innen származó bevételek 4 százalékkal nőttek. Amerika 1 százalékos emelkedést tudott felmutatni, a továbbra is válságban lévő európai régió (EMEA) pedig 2 százalékkal zsugorodott. A feltörekvő piacok azonban felfelé tolták a növekedési mutatót, átlagban 9 százalékkal bővültek az innen származó bevételek. A BRIC-országok (Brazília, Oroszország, India, Kína) pedig 10 százalékos növekedést mutattak fel, ahogy egyre inkább érik a piac az IBM megoldásaira.

Nincs több IBM pénztárgép

A vállalat kedden jelentette be, hogy pénztár-rendszereit gyártó részlegét eladja a Toshibának mintegy 850 millió dollárért. Az ügylet részeként a Toshiba többéves szerződést kötött az IBM-mel, amelynek keretében az amerikaiak további terméktámogatási szolgáltatásokat biztosítanak az átvett ügyfelek számára. A tranzakció eredményeként a két vállalat egy közösen birtokolt holdingba szervezi át a kiskereskedelmi termékekkel foglalkozó részlegeit, a hamarosan létrejövő új vállalatban a Toshiba 80 százalékos, az IBM pedig 20 százalékos tulajdonrészt kap majd. Az ügylet a szereplők várakozásai szerint legrosszabb esetben a harmadik negyedév elejéig lezárulhat, így még az idén a Toshiba lesz a világ legnagyobb POS-terminál-gyártója.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.