Szerző: Koi Tamás

2011. augusztus 04. 09:50:00

Zuhant a Magyar Telekom eredménye

Az idei második negyedévben tovább csökkent a Magyar Telekom eredménye, a céget tovább gyengítette a távközlési különadó, ráadásul az eddig töretlenül növekvő üzletágak közül a tévészolgáltatások ügyfélbázisa sem bővült olyan ütemben, mint eddig.

A Magyar Telekom közzétette a 2011-es második negyedévre vonatkozó üzleti jelentését, melyből kiderül, hogy továbbra is enyhén lejtő pályán mozog. A vállalat negyedéves bevételei 3,2 százalékkal 104,0 milliárd forintra csökkentek - a cég a gyengélkedő távközlési piacra, valamint a lassú gazdasági növekedésre fogja a jelenséget.

Sokat elvitt a különadó

A Magyar Telekom adózás, értékcsökkenés és kamatfizetés előtti eredménye (EBITDA) 26,1 százalékkal 27,7 milliárd forintra csökkent, az EBITDA ráta pedig 26,7 százalék volt 2011 második negyedévében. A rendkívüli tételek, azaz elsősorban a telekommunikációs különadó és a vizsgálattal kapcsolatos költségek és céltartalékok nélkül számolt működéshez kapcsolódó EBITDA 1 százalékkal 44,0 milliárd forintra mérséklődött 2010 második negyedévéhez képest.

A vállalat vezetékes szolgáltatások után származó bevételei 5,6 százalékkal 45,2 milliárd forintra mérséklődtek 2011 második negyedévben, mivel csökkentek a hangalapú bevételek a mobil helyettesítés és az IP-alapú szolgáltatások irányába történő migráció következtében, amihez kapcsolódott még a Hoppá díjcsomag bevételhígító hatása is. A vezetékes internet bevételek csökkenése lassult, de a tévészolgáltatásokból származó bevételek továbbra is jelentősen, 13,9 százalékkal nőttek.

A cég tévés előfizetőinek száma június végére meghaladta a 756 ezret, ezen belül sok ügyfél váltott kábeltévéről IPTV-re. A szolgáltató szerint a műholdas Sat TV szolgáltatás iránti kereslet is erős maradt, jóllehet ennek ellentmond, hogy egy negyedév alatt mindössze nyolcszáz új ügyfelet tudott toborozni a cég, ami messze a legkisebb növekedés a szolgáltatás bevezetése óta. A vállalatnak június végén 330 ezer kábeltévés ügyfele volt, csaknem 70 ezerrel kevesebb mint egy évvel korábban, az IPTV-t használó háztartások száma csaknem elérte a 164 ezret (ez 76 ezerrel több, mint egy éve), a Sat TV ügyfélbázis pedig 262 ezer végpontot számolt - körülbelül 40 ezerrel többet, mint egy éve.

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

A második negyedévben 1,3 százalékkal 58,5 milliárd forintra mérséklődtek a társaság mobil bevételei is. Az ügyfélszám kismértékű emelkedése, a mobil forgalom növekedése, valamint a szerződéses ügyfelek arányának folyamatos bővülése sem tudta teljes mértékben ellensúlyozni az árak csökkenésének kedvezőtlen hatását - áll a Magyar Telekom jelentésében. Ennek következtében a kiskereskedelmi bevételek 2 százalékkal csökkentek.

Jön föl az adat

A hangalapú nagykereskedelmi bevételekre kedvezőtlenül hatott a mobil végződtetési díjak 2010 decembertől hatályos 16 százalékos csökkentése. A nem hangalapú bevételek 9,7 százalékkal emelkedtek a mobil szélessávú előfizetések 52,8 százalékos növekedésének következtében, ami elősegítette a mobilinternet-bevételek emelkedését. A készülékértékesítésből és aktiválásból származó bevételek 6,0 százalékkal emelkedtek annak köszönhetően, hogy nőtt a drágább okostelefon értékesítések aránya a T-Mobile-nál.

Christopher Mattheisen, a vállalat vezérigazgatója az év második felére vonatkozó kitekintésben közölte, a társaság nem számít arra, hogy nőni fog a háztartások szabadon elkölthető jövedelme, emellett a versenyhelyzet is vélhetően erősödni fog a távközlési szektorban. A cég éves szinten a működéshez kapcsolódó EBITDA 4-6 százalékos csökkenésére számít, emellett változatlanul fenntartja a 3-5 százalékos bevételcsökkenésre és az 5 százalékos beruházás-csökkentésre vonatkozó céljait.

a címlapról