Szerző: Gálffy Csaba

2011. július 15. 13:27

Földrengésre fogja a veszteséget a Sony Ericsson

Veszteségessé vált a Sony Ericsson működése a második negyedévben - jelentette be a vállalat. Az eladott készülékek száma tovább csökkent, az okostelefonos üzletág azonban szárnyal.

HIRDETÉS

A tavaszi természeti katasztrófát okolja elsősorban a Sony Ericsson a második negyedév során elszenvedett veszteségért. A márciusi földrengés és azt követő szökőár a gyártó számos beszállítóját érintette Észak-Japánban, alkatrészek hiányában pedig akadozott a gyártás és az új termékek leszállítása. Bert Nordberg elnök-vezérigazgató bejelentése szerint azonban a katasztrófa hatásait mára sikerült felszámolni, a harmadik negyedévre így csak minimális behatása lesz.

A Sony Ericsson a negyedév során 7,6 millió telefont adott el, ami jelentősen alulmúlja a korábban előrejelzett 8-11 milliós darabszámot. Mindez komoly - 31 százalékos - visszaesést jelent a tavalyi év második negyedévéhez képest is, akkor 11 millió telefonon sikerült túladni. A bevételek is hasonló tendenciát mutatnak, az 1,2 milliárd dolláros bevétel 32 százalékos éves szintű csökkenést jelent.

A gyártó a negyedév során 42 millió eurós adózás előtti veszteséget szenvedett el, szemben az utolsó öt negyedévben elért vékony profittal - az előző év hasonló negyedévében 31 millió eurós profittal zártak. Jó hír, hogy az üzemi eredményhányadot sikerült 31 százalékra növelni, a tavalyi év hasonló időszakában elért 28 százalékkal szemben.

A gyártó szerint a természeti katasztrófa mintegy másfél millió telefon legyártását hiúsította meg, anélkül 9 millió telefon előállítására és eladása lett volna lehetséges. A következő félévet azonban egészséges beszállítói hálózattal és erős termékportfólióval kezdi a cég, a korábban bemutatott új Xperia család gyártása felfutott és jó visszhangra talált mind a fogyasztók, mind a szolgáltatók körében. A piaci elemzők szerint a Sony Ericsson már 9-10 millió eladott telefon mellett profitot tud termelni, ilyen gyártási volumen pedig összejöhet a következő negyedévben.

Az okostelefonos stratégia sikerének megtorpanását jelezheti, hogy a telefonok átlagos eladási ára csökkent 3 százalékkal, 156 euróra, köszönhetően elsősorban az okostelefonok árának 200 euró alá csökkenésének. Pozitívum viszont, hogy az eladott termékek 70 százaléka már az okostelefonok közül kerül ki, a gyártó részesedése mind az eladások összértékét, mind az eladott készülékek számát tekintve 11 százalék. Nordberg elnök-vezérigazgató elmondta, hogy az okostelefonok gyakorlatilag teljesen átvették a felső- és középkategóriás klasszikus készülékek helyét, ezek piaca pedig már az összeomlás szélére került.

A Sony Ericsson pénzügyi helyzete sem javult a negyedév során, miután a likviditás biztosításához 165 millió eurós hitelt kényszerültek felvenni. Az elemzők szerint a céget fele-fele arányban tulajdonló Sony és Ericsson rákényszerül, hogy készpénzt injekciózzon a vállalatba - a negyedév során felvett hitelt azonban még külső forrásokból biztosították.

a címlapról