Szerző: Dojcsák Dániel

2011. július 11. 09:31

Növekszik a digitális zeneeladás az USA-ban

A Nielsen Soundscan felmérése szerint 2004 óta először nőttek a zenei albumok eladásai az Egyesült Államokban. Az online zeneboltok talán végre megmentik a vergődő zeneipart.

Hét éves vesszőfutás után a zenei albumok eladásai növekedni kezdtek az Egyesült Államokban. A bővülés mindössze 1 százalék, viszont a tendencia megfordulása mindenképp figyelemre méltó. A Soundscan jelentésben szereplő számok szerint az USA-ban 2010 első felében 153,9 millió albumot adtak el, míg az idei első félévben ez a szám visszakúszott 155,5 millióra. Ha viszont nem csak a teljes albumokat vizsgáljuk, hanem az egyenként eladott számokat is és 10 számot veszünk egy albumnak, akkor 221,5 millió albumnyi zene fogyott.

Még nincs megnyerve a háború

Ez a növekedés még nem fogja megmenteni a kínlódó, panaszkodó zenei piacot, viszont azt a jelzést küldi, hogy jó irányba fordultak a zenéket értékesítő kiadók és a jogtulajdonosok. A digitális forradalomról már régóta beszél a szakma, de a zeneipar eddig igen sután próbálkozott azzal, hogy a konzervatív zeneértékesítési felfogást belegyömöszölje a paradigmaváltáson keresztülment hallgatóság által létrehozott modern webes kultúrába. Érdekes, hogy 1999-től kezdve 2004-ig végig csökkent az eladott albumok száma, ami nem véletlenül egybeesik a Napster indulásával, a fájlcserélők megjelenésével, illetve a szélessávú internet térhódításának kezdetével, az MP3-lejátszók megjelenésével is.

2004-től kezdve viszont lassította a zuhanást egy új tényező, mégpedig a digitális zeneeladás. Ez a terület viszont csak mostanra kezd látványos hatást elérni, ahogy kezdenek beérni a szolgáltatások és mostanra vált egyszerűbbé a felhasználóknak legális forrásból elindítani a zenehallgatást, mint warez forrásból összevadászni azokat. A Nielsen szerint 2010 első félévéhez képest 19 százalékkal nőtt a digitális kópiák forgalma, de az év végén mérthez képest is 11 százalék a növekedés. Ez azt jelenti, hogy tavaly kapott igazán nagy lendületet a legális online zenepiac. Idén az első hat hónap alatt több mint 660,8 millió zeneszámot értékesítettek online, ami a teljes eladások közel harmadát jelenti az USA-ban.

Most jönnek az igazi online nagyágyúk

A digitális zenepiacot tovább bővítheti a Pandora fejlődése, a Google, az Apple és az Amazon zenei cloud szolgáltatásai, az okostelefonok masszív terjedése, vagy épp a Spotify amerikai piacra lépése. A zenerajongók számára is igen izgalmas időszak kezdődik, eljött az óriási, akár többezres gyűjtemények ideje a neten, nem kell többé a CD-tartókkal körbe rakott nappaliba szorulni azért, hogy a saját magunk összegyűjtötte különlegességeket élvezzük. A zene új térhódításában fontos szerepe van, hogy a boltok, webes szolgáltatások és mobilos platformok integrálódnak, teljesen új kombinációkat, lehetőségeket teremtve az értékesítési csatornáknál is.

Hogyan lehet növelni a fejlesztés hatékonyságát? (x)

Gyere el az Alerant webinárjára és nézd meg, hogyan lehet gyakran módosítani az alkalmazásokat, majd biztonságosan élesbe állni.

Hogyan lehet növelni a fejlesztés hatékonyságát? (x) Gyere el az Alerant webinárjára és nézd meg, hogyan lehet gyakran módosítani az alkalmazásokat, majd biztonságosan élesbe állni.

Az egyes zeneszámokat terhelő jogdíjak mértéke viszont valószínűleg tovább csökken majd, válaszul arra, hogy a hallgatóság már nem egy kisszámú CD-s albumgyűjteménnyel rendelkezik, hanem többnyire sokezres válogatásokkal. Összességében azonban többet hajlandóak költeni az emberek zenei tartalomra és szolgáltatásokra, mint eddig, illetve több ember is csatlakozik újra a legális csatornákhoz. Ráadásul hiába vannak ott az ajánlórendszerek, megosztások és egyéb webes eszközök, a kiadóknak fontos szupersztárok ideje sem járt még le. Az Egyesült Államokban Katy Perry E.T. című dala a listákat vezetve egyedül 4,1 millió online eladást generált.

Itthon nincs minek örülni

Magyarországon viszont kudarcot vallott minden helyi próbálkozás, s az utoljára bezárt Songo.hu volt vezetője is azt nyilatkozta, hogy a szerzői jogdíjak irreálisan magas árazása miatt lehetetlen piacot építeni és egyáltalán nem vonzó a hazai felhasználók számára a legális kínálat, a külföldi szolgáltatók pedig - szintén a magas jogdíjak miatt - messziről elkerülik országunkat. Nem elérhető itthon sem az Apple iTunes zeneboltja, sem a Spotify, sem egyéb, Európában egyébként népszerű legális zenei szolgáltatás sem. Az egyetlen kivétel a webrádiós definícióba beleférő Last.fm, aminek a fizetős verziója itthon is működik, ahogy a világ bármely részén.

a címlapról