HWSW

Szárnyak nélkül repülni: egy éves a Red Bull Mobile

Egy évvel ezelőtt bombaként robbant a hír, hogy új virtuális mobilszolgáltató indul hazánkban - az akkor Ausztriában és Svájcban már működő Red Bull Mobile. Később kiderült, hogy szó sincs virtuális mobilszolgáltatásról, de még csak igazán vonzó ajánlatokról sem. Visszatekintünk az RBM elmúlt egy évére.

Egy évvel ezelőtt, 2010. július 1-jén a névváltáson frissen átesett Telenor Magyarország bejelentette [1], hogy újabb márkázott mobilszolgáltatással egészíti ki kínálatát, és az osztrák energiaital-céggel kötött együttműködése révén hazánkban is bevezeti a Red Bull Mobile (RBM) brandet. A cég leginkább az agilis, fiatalabb, ugyanakkor vásárlóerő szempontjából a legtehetősebb korosztályt próbálta megcélozni a márkához tartozó tarifa- és készülékajánlatokkal, egy év távlatában azonban nem ért el átütő sikert (márka)stratégiájával.

Ez csak makett!

A Red Bull Mobile szolgáltatás esetében a világ egyik legismertebb márkanevét birtokló Red Bull és a Telenor Magyarország marketing-együttműködéséről, illetve bevételmegosztási modelljéről van szó - akik azt várták, hogy az új márka egy új piaci szereplő megjelenését, ezzel a verseny valódi élénkítését hozza [2], minden bizonnyal csalódtak. Miként azok is, akik azt hitték, hogy a hazai RBM-kínálat hasonló feltételekkel lesz elérhető, mint az osztrák, vagy a svájci.

Az RBM a Telenor lakossági ügyfelek számára is elérhető tarifái közül elsőként all-inclusive tarifaszerkezetet használt, vagyis a díjcsomagok a lebeszélhető perceken túl adatforgalmi kvótát és SMS-eket is tartalmaztak, illetve tartalmaznak. Az alapszolgáltatásokat tekintve az RBM nemhogy a külföldi ajánlatokhoz, hanem a piacot itthon vezető T-Mobile MédiaMánia díjcsomag-családjához képest sem tudott előnyösebb konstrukciókat kínálni, a Telenor ugyanakkor hangsúlyozta, az ügyfelek exkluzív tartalomhoz is hozzájuthatnak a készülékükkel (Red Bull Mobile portál, Red Bull TV).


RBMK: olcsó mobil vastag pénztárcához

A szolgáltatás másik Achilles-sarka a gyenge tarifafelhozatal mellett a kezdeti készülékkínálat szűkössége volt. A Telenor eleinte csupán három telefonnal, egy RBM2 nevű androidos mobillal, a Nokia 5230-cal, valamint a Samsung Galaxy Spicával igyekezett elkápráztatni a célközönséget. Csakhogy a három mobil - bármennyire is igyekezett a Telenor az ellenkezőjét sugallani a kommunikációban - egyáltalán nem tartozott a prémium szegmensbe, vagyis nem minden tekintetben feleltek meg az elsődleges célcsoport igényeinek.

Korrigált ajánlatok

A helyzet az elmúlt egy évben mind a tarifákat, mind pedig a készülékkínálatot tekintve javult, igaz, nem számottevő mértékben. Így a Telenor látva, hogy a tarifákba integrált adatforgalmi keret nem versenyképes más szolgáltatók ajánlataival, mind a simplyALL, mind pedig a simplyALL+ díjcsomag esetében megemelte a kvótát, előbbinél 200-ról 500 megabájtra, utóbbinál 400 megabájtról 1 gigabájtra.

xA készülékkínálat is változott, két újabb alsó-középkategóriás mobil (RBMk, illetve az LG Optimus One), valamint két felsőkategóriás okostelefon (LG Optimus Black, Samsung Galaxy 551 RBM) is bekerült a választékba, továbbá a kezdő kínálat ára jelentősen csökkent. Az ajánlatokat a kezdetektől fogva jellemző ellentét (olcsó készülékek prémium ügyfeleknek) ettől azonban ha lehet, még nyilvánvalóbbá vált.

Bár a kampányokra tetemes összeget (hogy pontosan mennyit, az üzleti titok) költött a Telenor, jórészt a fenti okoknak, valamint az itthon kevésbé vonzó tartalmi csomagnak köszönhetően az RBM nem váltotta meg sem a hazai mobilpiacot, sem a Telenort. A cég féltve őrzi a titkot, hogy hány előfizetőt sikerült megnyerni, a HWSW becslése szerint azonban legjobb esetben is 10-20 ezer között lehet az RBM-előfizetők száma.

Azt, hogy a szolgáltatás nem bombasiker, még a Telenornál is belátják: "A kitűzött előfizetői számnál alacsonyabb értékesítési számokat értünk el ez alatt az 1 év alatt, ugyanakkor rendkívül értékes ügyfeleket sikerült megnyerni magunknak ezzel a márkával" - nyilatkozták lapunknak a szolgáltató sajtóosztályán. A cég szerint a márka ismertsége ezzel együtt kiemelkedően jó, hiszen a Telenor saját kutatásai alapján itthon minden második ember hallott már a brandről - igaz, ebben alighanem minden marketingkampánynál jobban közrejátszik Sebastian Vettel és Mark Webber, a Red Bull márka két legnagyobb reklámarcának a tevékenysége.

Nem adják fel

Bár kérdeztük, nem kaptunk egyértelmű választ arra, hogy mit is kíván kezdeni a jövőben a Telenor a Red Bull Mobile-lal, illetve mire számít a márka további sorsa kapcsán. A szolgáltatónál mindössze annyit közöltek, hogy a marketingtevékenység a tavalyi ATL és online párosból idén elsősorban az online felületekre fókuszál. A szolgáltató kutatásai arra is választ adtak egyébként, hogy az RBM ügyfelek mind a díjcsomagokkal, mind pedig az általuk vásárolt készülékekkel "rendkívül elégedettek".

A Red Bull Mobile kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a szolgáltatás egy alapvetően telített piacra érkezett, tavaly júliusban száz magyarországi előfizetőre 118,6 SIM-kártya jutott - egy ilyen közegben nem indult könnyű helyzetből a Telenor. A teljes piac azóta ráadásul nemhogy nőtt volna, hanem éppen ellenkezőleg, csökkent, vele együtt a Telenor részesedése is, vagyis a szolgáltató teljes ügyfélbázisa a megújult (djuice), vagy újonnan bevezetett (RBM) mobilmárkáknak köszönhetően sem tudott nőni.


Anders Jensen egykori Telenor-vezér: többet vártak tőle

Időközben távozott (nem hivatalos információk szerint távozni kényszerült) a Red Bull Mobile együttműködési szerződést aláíró, és a szolgáltatást bejelentő Telenor-vezér, Anders Jensen is, akinek utódja, Christopher Laska év eleji sajtótájékoztatóján eleve óvatosan fogalmazott az RBM kapcsán. Mint azt a vezető elmondta, egy ilyen szolgáltatásnál a néhány hónapos, vagy akár az egyéves tapasztalatokból viszonylag kevés konkrét következtetés vonható le.

A magyarországi Red Bull Mobile-ban ettől függetlenül egyelőre távolról sem látszik az a potenciál, mint az ugyanezt a nevet viselő Forma-1 csapatban, a készülékkínálat sem kellően vonzó, a tartalom pedig kevés, illetve önmagában nem alkalmas arra, hogy az aktív életet élő, A, vagy A+ jövedelembesorolású, erősen maszkulin előfizetőket megszerezze.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://www.hwsw.hu/hirek/44842/telenor-red-bull-mobile-mobilszolgaltato.html
[2] https://www.hwsw.hu/hirek/44841/red-bull-mobile-mvno-telenor-pannon-virtualis-operator.html
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/46975/telenor-red-bull-mobile-szolgaltato-operator-telefon-tarifa-simplyall.html
Író: Koi Tamás (koi.tamas kukac hwsw.hu)
Dátum: 2011. július 04. 12:50
Rovat: média & telekom