Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
>> Hibrid felhőtől a konténereken át, egészen a kvantumprogramozásig - 6 klassz téma a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján. <<

Megdöbbentő az új Google Maps

Dojcsák Dániel, 2010. december 20. 14:20
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Néhány napja ismét frissült a Google Maps androidos verziója, a változások szinte ijesztőnek is tűnhetnek, figyelembe véve, hogy egy ingyenes mobiltelefonos térképszoftverről van szó. Az újítások két kiemelendő része a 3D megjelenítés, illetve a stabilabb offline működés.

A Google Maps eddig bitmap-alapú térképeket szolgált ki a készülékekre, a mostani frissítés alapját viszont az teremtette meg, hogy a Google áttért vektoros térképekre. Ennek számos előnye van, például az, hogy sokkal jobb minőségben jelennek meg a térképek erős közelítésben is, még gyorsabban töltődnek be a részletek, illetve a zoomolás után is jó arányokat látunk majd az utaknál.

Üdv 2011-ben!

A térképtechnológia gyorsan fejlődik, s szinte már el is felejtjük, hogy pár évvel ezelőtt a mostanihoz képest kezdetleges megjelenítéssel és funkcionalitással is boldogok voltunk. A vektoros megjelenítés nem tűnik forradalmi találmánynak, s nem is az, ha többségében vonalakról és ábrákról, illetve feliratokról van szó, valamiért mégis optimálisabbnak tűnt bittérképes megoldással ábrázolni a világot a Google szerint. A vektoros megjelenítés értelemszerűen kevesebb sávszélességgel is beéri, viszont az eszköztől nagyobb teljesítményt követel meg.

Az eddigi előre renderelt térképek a Google Maps-en 256*256 pixeles képekből álltak, s a világ bármely területe 20 különböző zoomszinten szerepelt, ami a számítások szerint több mint 360 milliárd ilyen 256*256 pixeles négyzetet jelent az egész Földre vetítve. Ehhez képest az új verzióban a renderelést már nem végzi el a Google, hanem a végfelhasználói eszközre bízza, így a megjelenítés dinamikus,nem képeket tölt le a program, hanem adatokat, amik meghatározzák az éppen látható részt. Anélkül, hogy beleásnánk magunkat a térinformatika világába, ezt úgy kell elképzelni, hogy a Maps egy adatsort küld a mobilunkra, ami tartalmazza az épp megjelenítendő utcák koordinátáit, nevét, alakját és egyéb adatokat, s a mobilunk ezt összerakja az alkalmazásban lévő algoritmus segítségével.

A legfontosabb, hogy a vektoros térképadatok letöltése drasztikusan csökkenti az adatmennyiséget. A bitképes verzióban egy gyors szétnézés egy városban, néhány zoomolással azonnal 2-6-900 kilobájt adatforgalmat generált, most pedig a csak a teszt kedvéért percekig bolyongtam virtuálisan Budapesten, betöltve több kerületnyi térképet, s mindezt 150 kilobájt forgalomból. Így végre az erősen korlátos adatcsomagok előfizetői is megengedhetik maguknak a Google Maps használatát mobilon, ráadásul az sem probléma, ha nem HSDPA, hanem csak EDGE vagy GPRS kapcsolat áll rendelkezésre. A térkép ugyanis még lassú mobilneten is viszonylag hamar betöltődik, Wi-Fi-n, illetve HSDPA-n pedig szinte azonnal.

Erősebb offline képességek

A Google Maps erősebben támaszkodik a jövőben az offline cache-re is: elmenti a  memóriakártyára a letöltött térképeket, illetve mindig készenlétben tartja a kedvenc helyeink környékét. Emellett van egy opció, amivel engedélyezni lehet, hogy az épp megjelenített helyhez közeli térképeket automatikusan letöltse a program, így ha mozgunk, keresgélünk, nem kell várni a betöltésre. Ez viszont már kissé több adatmozgást igényel, érdemes csak Wi-Fi-s hálózatra korlátozni ezt a funkciót.

Ugyan hazánkban továbbra sem elérhető a Navigation, de itt is újdonságokkal rukkolt elő a Google, hiszen eddig a navigáció hajlamos volt megszakadni abban az esetben, ha elment a mobil adatkapcsolat és újra kellett tervezni az utat. Mostantól elegendő az indulás pillanatában online lenni, s még az újratervezés is működik adatkapcsolat nélkül, köszönhetően annak, hogy a térképek cache-elése javult. A különböző zoom szintek figyelembevételével a térképek mérete egyes esetekben század akkora méretűre csökkentek, mint eddig, így sokkal nagyobb terület tartható cache-ben anélkül, hogy gigabájtokat kellene elfoglalni a memóriakártyán.

Gyors és szép

A vektoros térkép egyébként tényleg nem új találmány, olyannyira, hogy a legtöbb navigációs program ezt használja, csak a webes térképek maradtak a bitképes megoldásoknál. A Google-nél is az Earth, illetve a Navigation már jó ideje ilyen módon adja elénk a térképeket. A fent soroltak mellett a vektoros megjelenítésnek még egy további előnye, hogy nem fix zoom szintek vannak, hanem teljesen fokozatmentesen tudunk közelíteni a kívánt objektumokhoz, illetve bármilyen betekintési szöget választhatunk, azaz 3D-ben forgathatjuk a képet, ez csak a mobilunk processzorát kínozza majd, de újabb adatot nem szükséges letölteni hozzá.

Az új verzióban térképek mellett az épületek is megjelennek 3D-ben, de a sematikus rajzok nem zavarják a navigációt, nem takarják ki az utcaneveket és az utak vonalát. Ahol kell, ott kontrasztos az épületmodell, máshol pedig áttetszővé válik. A mozgások egy HTC Desire-ön teljesen simák voltak, s az iránytűs forgatás is akadás nélkül működött. Ugyanígy, ha elkezdtünk össze-vissza scrollozni és zoomolni, Wi-Fi-n keresztül akkor is másodpercen belül vagy maximum 1,5 másodperc alatt megjelent a friss kép. Budapest belvárosában pedig az épületek is szépen kirajzolódnak, de ha valaki látványosabb helyet keres, akkor felhőkarcolókkal megtömött nagyvárosokat nézegessen.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
6 klassz téma, 6 jó előadó a HWSW május 21-i nagy Microsoft Azure meetupján.