Szerző: Bodnár Ádám

2010. november 26. 13:39:00

Mobilhálózatokat vásárolna fel az Ericsson

Az Ericsson 2002 óta több mint 300 üzemeltetési szolgáltatást kötött, de a svéd vállalat étvágya láthatóan nem csillapodik. Akár meglevő, működő hálózatokat is vásárolna a cég.

Az Ericsson a mobilhálózati berendezésgyártók többségével ellentétben nem a közvetlen értékesítésben, hanem a szolgáltatásokban látja a jövőt. A vállalat új üzleti modellje arra épül, hogy a mobilszolgáltatók nem maguk építik ki és működtetik a hálózatot, hanem az Ericssont bízzák meg ezzel, aki ezt szolgáltatás formájában végzi el. Világszerte már több mint 300 ilyen megállapodást kötött az Ericsson, a legújabbat épp ma jelentette be a cég: 4 évre szóló szerződést kötött az indonéz AXIS-szal, amelynek értelmében a mobilos infrastruktúra teljes fejlesztését, üzemeltetését és karbantartását átveszi.

A legnagyobb szolgáltató?

Az Ericsson egyébként "csendben" a világ legnagyobb mobilszolgáltatójává vált, ha az általa üzemeltetett hálózatokon telefonáló ügyfelek számát vesszük alapul - a számuk világszerte 750 millió fölé rúg. Összehasonlításképp, a legnagyobb mobilszolgáltató, a China Mobile 570 millió ügyféllel rendelkezik, a Vodafone 332 millióval a második. Az Ericsson hálózatüzemeltetési szolgáltatásokból származó bevételei 2010 első három negyedévében 15,8 milliárd svéd koronát (2,3 milliárd dollárt) tettek ki, ami éves szinten 28 százalékos növekedést jelent.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A piacon az új mobilhálózatok építésének üteme átmenetileg lelassult, ahogy az operátorok megpróbálják kitermelni a 3G-infrastruktúrára elköltött gigászi összegeket és felkészülni a 4G-korszak még nagyobb beruházásaira. Ez egyúttal azzal is jár, hogy kevesebb az Ericsson számára megszerezhető új üzemeltetési szerződés, a cég ezért a jövőben akár meglevő, működő hálózatokat megvásárolna a mobilszolgáltatóktól, hogy aztán modernizálással a költségeket leszorítva nagyobb nyereséggel működtesse őket, lényegében bérbe adva az eredeti tulajdonosnak.

Capex helyett opex

Egy ilyen ügylettel a mobilszolgáltatók megszabadulhatnak a már meglevő hálózat üzemeltetésének terheitől is, beruházás szerint tisztán költségként számolhatnák el a hálózat fenntartására költött összeget, jelentős likvid tőkét szabadítva fel. Az Ericsson terve azonban nem áll meg ott, hogy egy hálózatot megvásárol és azt visszabérli a mobilszolgáltatóknak, a svédek célja, hogy a kezükbe került hálózatokat egységesítsék és egyesítsék, tovább csökkentve az üzemeltetési és fejlesztési költségeket, fokozva a hatékonyságot

A következő lépés pedig az lenne, hogy az Ericsson által felvásárolt és üzemeltetett hálózatok egyetlen hatalmas hálózattá állnának össze, amely aztán új ügyfeleket is kiszolgálhatna - ennek főképp olyan szolgáltatók esetében lenne jelentősége, amelyek több országban is jelen vannak. Ezzel akár megnyílhatna a lehetőség új mobilszolgáltatók megjelenésére is, az új belépőknek nem lenne szüksége spektrumlicencekre és saját hálózatra, a kapacitást az Ericssontól bérelhetnék és csupán arra kellene koncentrálniuk, amihez egyébként is értenek: a marketingre.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 25. 16:14

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.