Szerző: Bodnár Ádám

2010. november 26. 13:39

Mobilhálózatokat vásárolna fel az Ericsson

Az Ericsson 2002 óta több mint 300 üzemeltetési szolgáltatást kötött, de a svéd vállalat étvágya láthatóan nem csillapodik. Akár meglevő, működő hálózatokat is vásárolna a cég.

Az Ericsson a mobilhálózati berendezésgyártók többségével ellentétben nem a közvetlen értékesítésben, hanem a szolgáltatásokban látja a jövőt. A vállalat új üzleti modellje arra épül, hogy a mobilszolgáltatók nem maguk építik ki és működtetik a hálózatot, hanem az Ericssont bízzák meg ezzel, aki ezt szolgáltatás formájában végzi el. Világszerte már több mint 300 ilyen megállapodást kötött az Ericsson, a legújabbat épp ma jelentette be a cég: 4 évre szóló szerződést kötött az indonéz AXIS-szal, amelynek értelmében a mobilos infrastruktúra teljes fejlesztését, üzemeltetését és karbantartását átveszi.

A legnagyobb szolgáltató?

Az Ericsson egyébként "csendben" a világ legnagyobb mobilszolgáltatójává vált, ha az általa üzemeltetett hálózatokon telefonáló ügyfelek számát vesszük alapul - a számuk világszerte 750 millió fölé rúg. Összehasonlításképp, a legnagyobb mobilszolgáltató, a China Mobile 570 millió ügyféllel rendelkezik, a Vodafone 332 millióval a második. Az Ericsson hálózatüzemeltetési szolgáltatásokból származó bevételei 2010 első három negyedévében 15,8 milliárd svéd koronát (2,3 milliárd dollárt) tettek ki, ami éves szinten 28 százalékos növekedést jelent.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A piacon az új mobilhálózatok építésének üteme átmenetileg lelassult, ahogy az operátorok megpróbálják kitermelni a 3G-infrastruktúrára elköltött gigászi összegeket és felkészülni a 4G-korszak még nagyobb beruházásaira. Ez egyúttal azzal is jár, hogy kevesebb az Ericsson számára megszerezhető új üzemeltetési szerződés, a cég ezért a jövőben akár meglevő, működő hálózatokat megvásárolna a mobilszolgáltatóktól, hogy aztán modernizálással a költségeket leszorítva nagyobb nyereséggel működtesse őket, lényegében bérbe adva az eredeti tulajdonosnak.

Capex helyett opex

Egy ilyen ügylettel a mobilszolgáltatók megszabadulhatnak a már meglevő hálózat üzemeltetésének terheitől is, beruházás szerint tisztán költségként számolhatnák el a hálózat fenntartására költött összeget, jelentős likvid tőkét szabadítva fel. Az Ericsson terve azonban nem áll meg ott, hogy egy hálózatot megvásárol és azt visszabérli a mobilszolgáltatóknak, a svédek célja, hogy a kezükbe került hálózatokat egységesítsék és egyesítsék, tovább csökkentve az üzemeltetési és fejlesztési költségeket, fokozva a hatékonyságot

A következő lépés pedig az lenne, hogy az Ericsson által felvásárolt és üzemeltetett hálózatok egyetlen hatalmas hálózattá állnának össze, amely aztán új ügyfeleket is kiszolgálhatna - ennek főképp olyan szolgáltatók esetében lenne jelentősége, amelyek több országban is jelen vannak. Ezzel akár megnyílhatna a lehetőség új mobilszolgáltatók megjelenésére is, az új belépőknek nem lenne szüksége spektrumlicencekre és saját hálózatra, a kapacitást az Ericssontól bérelhetnék és csupán arra kellene koncentrálniuk, amihez egyébként is értenek: a marketingre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról