Szerző: mz

2000. augusztus 17. 23:41

Mennyire féltjük adatainkat?

A Yankelovich Partners által készített jelentés szerint az Internet-felhasználók ódzkodnak attól, hogy a hálózaton olyan személyes jellegű információkat adjanak meg, mint telefonszámok, címek, hogy a hitelkártya-számokról ne is beszéljünk.
A felmérés során 1.173 embert kérdeztek meg, 90 százalékuk úgy válaszolt, hogy fontos kérdésnek érzi a személyes jogok védelmét. Vásárlókat is megkérdeztek arról, hogy online vásárlások esetén mely kérdéseket érzik a legfontosabbaknak, a szempontok közt a versenyképes árak, az egyszerű visszaküldés lehetősége vagy a széles választék szerepeltek.
A felhasználók 46 százaléka gondolta úgy, hogy a kormány beavatkozására is szükség van a személyes jogok védelméhez, 79 százalékuk pedig egyszerűen továbblép a weblapokról, amikor azok személyes információkat kérnek.
Bár a válaszadók úgy találták, hogy a jogvédelem normál, offline vásárlásokkor is fontos, legtöbbjük úgy gondolja, hogy a hálózaton nagyobb veszélyben forognak adatai, mivel ott könnyebben létre lehet hozni adatbázisokat. Csak mintegy 60 százalékuk volt elégedett az információk online kezelésével.
66 százalék úgy véli, a címzett megkérdezése nélkül továbbított hirdetési levelek betolakodnak magánéletükbe. Összehasonlításképpen: 35 százalék gondolta úgy, hogy az alkalmazottak AIDS-tesztje megsérti a személyes jogokat, illetve 34 százalék vélekedett hasonlóan a pszichológiai tesztekről.
Az emberek jobban féltik személyes adataikat az Interneten. Bár semmi különbség nincs aközött, hogy on-line adjuk meg adatainkat, vagy egy vendéglőben a pincér kezébe nyomjuk a hitelkártyánk - hiszen ő is feljegyezheti a sorszámot és nevünket. Az ellenállás főként a hacker-hisztériának köszönető, sokan úgy érzik, emberek egy csoportja folyamatosan azon dolgozik, hogy személyes adataikat megszerezze. A tartózkodás tehát leginkább egy okra vezethető vissza: a bennünk rejtőző kisördögre, mely folyamatosan fenntartja az adataink miatti aggodalmat.
a címlapról