Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Továbbra sem törték meg a PlayStation 3-at

Bizó Dániel, 2010. augusztus 25. 14:18
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Múlt héten ismét robbant a hír, hogy hackereknek sikerült feltörniük a PlayStation 3 védelmi rendszerét, így sokan mindent elárasztó kalózkodást vizionálnak - ízléstől függően édes vagy keserű szájízzel. Jobban megvizsgálva az esetet azonban egyértelmű, hogy sem a védelmi rendszer nem tört meg, sem kalózkodás nem fenyegeti a konzolt.

Nagyjából egy hete kerül a web felszínére, hogy felbukkantak az első olyan modchipek, amelyekkel másolatok készíthetőek a PS3 Blu-ray játékokról, majd ezt követően merevlemezről futtathatók, az eredeti korong nélkül. A feltöltött videók alapján a trükkhöz mindössze annyi szükséges, hogy a gép indulása előtt csatlakoztassuk a modchipet tartalmazó USB kulcsot, majd bekapcsolás után gyorsan, azonnal nyomjuk meg a Blu-ray meghajtó lemezkiadó gombját.

Ekkor a PS3 a jelek szerint szervizelési/fejlesztési üzemmódba kapcsol, és engedélyezi, hogy USB- kulcsról digitális aláírás nélküli alkalmazást telepítsünk a gépre.  Az USB-s modchippel érkezik egy szoftver is, amely úgy tűnik, egy szabályos adatmentési menedzser. Az adatmentő szoftver a telepítését követően alkalmas arra, hogy a behelyezett Blu-ray lemez tartalmát lementse, például a belső merevlemezre, majd ezt a mentést később, a lemez nélkül futtassa. Ezzel tehát lehetővé válik az, hogy az eredeti játék jelenléte nélkül is fusson a szoftver. A merevlemezre kinyert adatok elvileg immár szabadon olvashatóak, vagyis akár lemezre is vissza lehet azokat írni.

Nem olcsó mulatság

Mielőtt azonban bárki arra várna, hogy az egyes boltokat vagy a netet elárasszák a másolt PS3-as  játékok, néhány dolgot érdemes leszögezni, amelyek mind arra utalnak, hogy semmiféle tömeges kalózkodás nem fog kialakulni. Ha működőképes is a törés kalózkodáshoz, az első gát maga az ár. Az USB modchip jelenleg rendkívül szűkösen hozzáférhető, és az ár is borsos, mintegy 30 ezer forintot kell kicsengetni érte, plusz szállítási költséget, ami 2-3 új, vagy akár 6-8 használt játék ára.

A modchip megvásárlása azonban még nem elegendő, hiszen valahogyan be kell szerezni és tárolni kell a kalózmásolatokat is. A 25 GB kapacitású, egyrétegű Blu-ray lemezek még viszonylag megfizethetőek, Európában ezer forint magasságából indulnak, ugyanakkor sok játék kétrétegű korongokon érkezik, amelyek még mindig 2500-3000 forintba kerülnek a legolcsóbb forrásokból is. Ha nem haveri alapon szerezzük be, hanem a feketepiacon, akkor erre még rájön a kalóz kereskedő munkaköltsége és árrése is, így már inkább 4-5000 ezer forintnál járunk, az új kiadásoknál pedig a nagy árkülönbség miatt pedig valószínűleg 6 ezer forint felé húznak - emiatt gyakorlatilag csak a legújabb játékokat volna érdemes warezolni, közel ennyiért már néhány hónappal a kiadást követően meg lehet szerezni használtan a legnagyobb neveket is.

Erre lehet válasz, hogy akkor külső merevlemezekre lehetne másolni a Blu-ray ripeket, amivel legalább további 10-15 ezer forinttal növeljük a kalózkodás bekerülési költségét egy diszk és külső ház megvásárlásával, így már több mint 50 ezer forint befektetésnél járunk. Ezzel ráadásul az is probléma, hogy a PS3 külső meghajtón csak FAT32 fájlrendszert kezel a jelenlegi specifikációk szerint, amelynek pedig 4 gigabájtban limitálja a fájlméretet. Már a kezdeti tapasztalatokból gyorsan kiderült, hogy több játék is rendelkezik 4 gigabájtnál nagyobb fájlokkal, köztük olyan sikerjátékokkal, mint a Metal Gear Solid 4, vagy az Uncharted 2. Elvileg erre természetesen születhet megoldás a fájlok feldarabolásával és újraegyesítésével, amelyet elvégezne egy mini alkalmazás, ez azonban azt jelenti, hogy a PS3 belső merevlemezét is fel kellene bővítenünk, hacsak nem akarnánk USB-n keresztül órákig másolgatni, ha éppen nem található a belső diszken az a játék, amihez éppen kedvünk támadt - újabb 15 ezer forint szállt el.

A Sony is lépni fog

Egyelőre továbbra sincs tehát egyszerre olcsó és egyszerű módja a kalózkodásnak a PS3 konzolon, az eddigi tapasztalatok szerint ráadásul nem minden lementett játék indul. Ezeken a problémákon idővel lehetne segíteni, ahogyan az írható Blu-ray lemezek és írók ára rohamosan csökken, és a prognózisok alapján jövőre már valóban tömegpiaci szintre kerülhetnek, miközben tapasztalat halmozódhatna fel a kalózmásolatok futtatásával kapcsolatban. Feltétlenül érdemes azt is leszögezni, még az sem bizonyított, hogy az egyik PS3 konzol által lementett Blu-ray játék fut egy másik PS3 gépen is, az eddigi videofelvételeken kizárólag ugyanazon a gépen prezentálták a lemez nélküli futtatást.

Az idő azonban nem a kalózkodás oldalán áll. Teljesen nyilvánvaló, hogy a hacket végrehajtó USB kulcs egy publikusan nem dokumentált, valószínűleg a fejlesztőknek és szervizeknek szánt lehetőséget használ a Sony szempontjából illegitim célokra. A biztonsági rendszer megtöréséről továbbra sincs szó sem, ahogyan a január végén bejelentett feltörés is csak karcolgatta a konzol páncélzatát - a kalózkodás még látótávolságon belülre sem került.

Ennek ellenére a Sony márciusban, kétségtelenül az eset kiértékelését követően, drákói lépést tett, és egy firmware frissítéssel eltávolította a Linux futtatásának lehetőségét, amelyen keresztül egy memóriasínekre csatlakoztatott FPGA segítségével bejutott a támadó a PS3 hypervisorához. A Linux futtatási lehetőségének eltávolításával a Sony felvállalta a dühödt felhasználók okozta károkat is, valamint immár alperesként magyarázhatja a bíróságok előtt lépésének jogosságát.

A cég ezzel tanúbizonyságát tette, hogy rendkívül érzékeny és agresszív a PS3 védelmével kapcsolatban. Nem kétséges, hogy a Sony jelenleg is vizsgálja lehetőségeit, és ellenlépéseket fog tenni ezen kiskapu bezárására, amely az eddigi egyetlen érdemleges kísérlet a kalózkodás beindítására. Kézenfekvő, hogy egy következő firmware-frissítéssel a vállalat letiltja azt a bootolás elején fennálló lehetőséget, amellyel a gép USB-kulcs jelenlétét figyelembe veszi - a fejlesztők és szervizesek számára pedig keres alternatív megoldást. Azokat pedig, akik nem frissítenek, egyszerűen letiltja az online szolgáltatások eléréséről, ahogyan tette ezt a Linux eltávolításakor is.

A jelek szerint tehát a kalózok most sem fogják tudni bevenni a Sony immár negyedik évét taposó platformját, mivel a támadást a vállalat valószínűleg könnyedén hárítja majd. Az idő előrehaladtával pedig rohamosan kezd majd csökkenni a platform megtörésének anyagi vonzereje, ahogyan a PS3 közeledni kezd életciklusa leszálló ágához, és a figyelem egyre inkább a következő generáció felé fordul, a bolti PS3 játékok ára pedig az akciózásoknak, valamint a már visszafogottabb fejlesztési büdzséknek és a nagyobb felhasználó bázisnak köszönhetően egyre moderáltabb lesz, csökkentve ezzel az igényt is a warez irányában. Amennyiben a PS3 komolyabb biztonsági sérülések nélkül éli túl a következő 1-2 évet, úgy már a kalózkodás kialakulásának komolyabb kockázata nélkül fejezheti be pályafutását.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.