Szerző: Bizó Dániel

2010. július 30. 14:54

Bődületes nyereséget termel a Samsung memóriarészlege

Rekordnyereséget ért el a Samsung Electronics a második negyedévben, miután a számítógépek és okostelefonok iránt feltámadó erős kereslet magas árazást tett lehetővé. A cég a korábban bejelentetteknek megfelelően hatalmas tőkeberuházásokat folytat további gyártási kapacitások kiépítése érdekében.

A világ legnagyobb mikroelektronikai gyártója éves szinten 17 százalékkal tudta bevételeit növelni az év második három hónapja során, így az anyavállalatnál elkönyvelt forgalom 32 milliárd dollárnak felelt meg, vagyis meghaladta a havi 10 milliárd dollárt is. Az eladások nyereségtartalmának növekedése révén az üzemi szintű, tehát a Samsung Electronics leányvállalataitól, a pénzügyi műveletekből származó eredmények nélküli kamat- és adófizetés előtti profit 4,23 milliárd dollárnak felelt meg, a leadózott profit pedig 3,6 milliárd lett - ezek rendre 88 és 83 százalékkal múlják felül a tavalyit.

Megint bombaüzlet a memória

A Samsung mutatói felülmúlták az elemzői konszenzust, amit a számítógépek és okostelefonok iránt vártnál erősebb kereslet magyaráz. Az iparosodott országok gazdasági helyzetének bizonytalansága óvatosságra inti a megfigyelőket, ugyanakkor jelenleg láthatóan nem hat ki az ITC-termékek keresletére, egyelőre legalábbis. A Gartner adatai szerint 21 százalékkal több PC fogyott három hónap alatt, mint tavaly, ami az Intelt és a Microsoftot is magával húzta, míg okostelefonokból közel másfélszer annyi. Eközben a gépenkénti átlagos memóriamennyiség is meredeken, 30 százalék feletti ütemben növekedett. A Samsung szerint egy PC-be átlagosan már 3 GB memória kerül, míg az okostelefonokba átlagosan 5 GB beágyazott NAND tár.

A világ legnagyobb és legalacsonyabb költséggel dolgozó memóriagyártójaként a Samsung eredményesen lovagolta meg ezt a hullámot, amely nem csak nagyobb eladható mennyiséget, de az iparban korábban erősen visszafogott beruházások miatt a riválisoknál szűkössé vált kapacitások révén növekvő árakat is eredményezett. A 2007-2008 során kialakult tartós memóriaipari válság során kivérzett gyártók többsége már nem tud lépést tartani a koreai óriással, sem a kapacitások kiépítésében, sem a miniatürizációs versenyben.

Ezen tendenciák révén a Samsung eladásai ugrásszerű növekedést mutatnak, 74 százalékkal múlják felül a tavalyit, de az első negyedévhez képest is több mint 16 százalékos növekedést jeleznek. Ahogyan a termelés egyre nagyobb részét tereli át kisebb, 40 nanométeres osztályú DRAM, és 30 nanométeres osztályú NAND flash gyártási eljárásokra, úgy az előállítási költségek lejjebb szorításával a memóriagyártásból származó profit szinte felrobbant. A teljes félvezető divízió üzemi nyeresége több mint nyolcszorosát tette ki a tavalyinak, megközelítette a 2,5 milliárd amerikai dollárt, vagyis a teljes vállalat nyereségtömegének több mint felét termelte ki. Amennyiben a Samsung kontrollálni tudja a memóriapiacot, úgy a következő negyedévek során busásan megtérülhet az az áldozat, amelyet az elmúlt három évben hozott az árak brutális lenyomásával.

Érintésérzékeny uralom

Továbbra is rendkívül jól fogynak a Samsung mobilok, a 63,8 millió készülék 22 százalékkal több a tavalyinál. Összevetésképpen a Nokia 8 százalékos növekedést tudott csak felmutatni, miközben a piaci bővülés 14 százalékot tett ki. A Samsung egy év alatt több mint két és félszeresére növelte az érintőképernyős mobiljainak eladásait, és magabiztosan növeli fölényét a szegmensben. Immár közel minden harmadik eladott Samsung telefon érintőképernyős, a negyedév során 19 millió ilyen modellt értékesített a cég.

A vállalat jelezte, hogy rendkívül jól fogynak androidos Galaxy S és a saját fejlesztésű Bada platformot futtató Wave okostelefonok, már mindkettő forgalma meghaladta az 1 millió darabot, így az év második felében ezek megemelik majd a részleg pénzügyi mutatóit, amelyet most az intenzív árverseny és a gyenge euró gyengített. A telekommunikációs részleg 530 millió dolláros nyeresége harmadával kisebb a tavalyinál, a bevétel enyhén olvadt.

Az LCD-panel most jobb üzlet, mint a tévé

Bár másodhegedűs szerephez juthatott csak, de jól muzsikált az LCD-gyártás is. A részleg közel harmadával nagyobb árbevételt ért el, elsősorban az LCD-tévék iránti érdeklődésnek köszönhetően, amely a válság mélypontján keresztül is folyamatosan növekedett. A leszállított panelek száma 15-20 százalékkal nőtt, az árbevétel ezt felülmúló emelkedése az árak erősödését és a Samsung prémium kategóriákra történő fókuszát tükrözik, mint amilyenek 40 hüvelyk feletti, 240 hertzes 3D LED panelek. A termelés hatékonyságának fokozásával az LCD-gyártás nyeresége három és félszeresére duzzadt, és közel 750 millió dollárnak felelt meg, így a vállalat második legtöbb nyereséget termelő részlege lett.

A Samsung háztartási elektronikai részlege bár erős eladásai ellenére a legkisebb mértékben járult hozzá a vállalat nyereségességéhez, amit leginkább a rendkívül öldöklő árverseny és az árfolyamhatások magyaráznak, jelentős piaci sikereket is fel tudott mutatni. A Samsung a prémium kategóriára fókuszálva 43 százalékkal több, 9 millió lapostévét adott el, és a 3D-s szettek eddigi összesített eladásai már meghaladták az 500 ezer darabot. A Samsung megszerezte az Egyesült Államok LCD-tévé piacának első helyét is, és letarolta a 40 hüvelykesnél nagyobb prémium kategóriát, sok szegmensben 40 százalék feletti részesedéssel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról