Szerző: Bizó Dániel

2010. május 19. 12:19

Az SAP nem akar Oracle lenni

Az SAP világossá tette, hogy a jövőben is az üzleti alkalmazásokra kíván koncentrálni, ami arra utal, hogy a német szoftveróriás és az Oracle útjai különválnak. A vállalat a mai szoftverek és hardverek integrálása helyett a partnerkapcsolatokban és az IT alapvető megváltozásában hisz.

Állva hagyva

Az Oracle folytonos agresszív terjeszkedése mellett az SAP mintha egy helyben toporgott volna az elmúlt években, és legfeljebb csak reagált csak Larry Ellison lépéseire. Az adatbázispiac felét uraló Oracle felvásárlásokon keresztül rendkívüli módon felszívta magát a köztesszoftverek és a különféle üzleti alkalmazások területein, gondoljunk csak az ellenséges manőverrel megszerzett PeopleSoftra, és JD Edwards-ra amit a Siebel majd a Hyperion követett, ami végképp elkerülhetetlenné tette, hogy a valaha boldog párkapcsolat elmérgesedjen két cég között, ahogyan az Oracle benyomult a vállalatirányítási és üzleti szoftverekben utazó SAP területére.

Ellison azonban közel sem állt meg az SAP-nál, a Red Hat Enterprise Linux nyílt forrását átemelve saját operációs rendszert és virtualizációs megoldást is akart. Az elmúlt öt évben nyilvánvalóvá vált, hogy az összes szoftverrétegben meg akar jelenni a cég, és átfogó megoldást kínálni az ügyfeleknek, amelyek így egypontos beszerzéshez és műszaki támogatáshoz jutnak, ami nagyban leegyszerűsíti a bevezetéseket, a konfigurációt és az üzemeltetést, az Oracle pedig nagyobb bevételhez és profittömeghez jut.

Az Oracle stratégiája látszólag működik, és a két cég közt látványos olló nyílt. Az Oracle az elmúlt öt lezárt pénzügyi éve alatt gyakorlatilag megduplázta árbevételét, amit nyeresége is követett, így messze maga mögött hagyta az SAP-t. Mindennek eredményeként öt év alatt több mint 90 százalékot erősödtek az Oracle részvényei a válság ellenére is, miközben a lényegében stagnáló SAP alig 8 százalékos növekedést ért el, és az elmúlt egy év hozamában is több mint 24 százalékot tud felmutatni az Oracle, míg német ellenfele 7,4 százaléknál jár jelenleg.

Az Oracle piaci értéke több mint kétszerese, legutóbbi évében elért nyeresége több mint háromszorosa az SAP-nak - és Ellison nem enged megállást, az évi 10 milliárdos forgalmi potenciállal rendelkező Sun Microsystems felvásárlásával teljes hardveres integrációt is kínál, ezzel pedig az IBM-mel kerül egy súlycsoportba. Mindeközben az SAP üzletileg folyamatosan alulteljesítette a várakozásokat, és elemzői vélemények szerint a termékfejlesztésekben is visszaesett riválisával szemben, így az üzleti szoftverek terén is erőt vesztett.

Amit nem akar az SAP

Mit fog tehet ebben a helyzetben a német cég? Hogyan fog lépést tartani? Miután a Novell eladásának és esetleges feldarabolásának lehetősége március elején felröppent egy pénzügyi befektető ajánlata nyomán, az elemzőknél gyorsan felmerült az SAP neve is, mint egy lehetséges vevő, amely igényt tarthatna a Novell több termékére. A Novell ésszerű választás volna az SAP számára, mivel olcsón hozzájutna olyan szoftverekhez , amelyekkel kiegészíthetné szoftverportfólióját, ilyen például a SUSE Linux Enterprise Server, az azonosságkezelési megoldások, vagy az üzleti folytonosság garantálását támogató eszközök. A feltételezést erősítette az is, hogy a két cég közti megállapodás eredményeként külön SAP környezetet futtató SLES változat is elérhető, így az SAP ezt javasolja operációs rendszernek.

Az SAP-t látszólag hidegen hagyta, hogy a Novell eladó és inkább az adatbázis-kezelő szoftvereket fejlesztő Sybase-t vásárolta meg, ami arra utalhat, hogy végre magasabb fokozatba kapcsol, miután idén év elején a cég élén álló Leo Apothekert nem marasztalta tovább az igazgatótanács. Az SAP saját adatbázissal az Oracle után eredhetne, valamint ennek megfelelően talán megerősíti majd köztesréteg-kínálatát (többek közt akár a Novell bekebelezésével), hogy több szoftverréteget, átfogóbb megoldást tudjon biztosítani az ügyfeleknek, hasonlóan az Oracle megközelítéséhez.

Az SAP a héten, Frankfurtban és Orlandóban párhuzamosan megrendezett globális konferenciáján egyértelművé tette, hogy szó sincs ilyesmiről, ellenkezőleg: az SAP teljes egészében az üzleti alkalmazásokra koncentrál. "Stratégiailag eldöntöttük, hogy a fókuszunk az alkalmazások rétegében van" - szögezte le Jim Hagemann Snabe, az SAP frissen kinevezett társelnök-vezérigazgatója Frankfurtban, a cég Sapphire Now rendezvényén. Ennek egyenes következménye, hogy az SAP partnerekre támaszkodva fog integrált megoldásokat kínálni, és az Oracle-lel szemben nem próbál meg mindent saját maga szállítani.

Ezt nem mulasztotta el deklarálni Hagemann Snabe társa, Bill McDermott sem. "Másokkal ellentétben mi valóban hiszünk az ökoszisztéma megközelítésben" - fogalmazott a vezető, aki a frankfurti rendezvénnyel egy időben az orlandói helyszínen lépett fel. Megjegyzései egyértelműen az Oracle-t kritizálják, amiből Hegemann Snabe is ki akarta venni a részét. "Minek integrálnánk az elejétől a végéig egy teljes megoldást, ha a hardver a felhőbe költözik? Minek integrálni az adatbázist, mikor a memóriába költözik? [...] Nem a múltat akarjuk konszolidálni."

Valós idő, mobilitás, hatékonyság

De mit is akar akkor az SAP? Úgy tűnik, a német szoftveróriás az Oraclel-lel ellentétben nem az informatikusokat, hanem az üzleti vezetőket és beosztottjaikat akarja boldoggá tenni. A vállalat szerint az üzleti világ egy újabb fázisba lép, amely megváltoztatja majd az IT eddigi megközelítését, a változást azonban nem az IT, hanem az üzleti felhasználás, egyrészt a menedzserek, másrészt az alkalmazottak és ügyfelek közös gyökérből táplálkozó igényei vezetik majd.

McDermott szerint a legjobban vezetett vállalatok, mint amilyen például a Procter & Gamble, valós idejű adatok alapján dolgoznak és hoznak döntéseket, teljes transzparenciával. A középvezetőknek többé nem adhat létjogosultságot az, hogy jelentéseket gyűjtenek be az alattuk lévő szintről, újakat írogatnak és továbbítanak felfelé, mivel ez teljesen automatizáltan, akár néhány másodperces késleltetéssel megoldható a "frontvonalban" lévők által bevitt adatok feldolgozásával és továbbításával.

Ehhez kapcsolódik az alkalmazottak igénye a mobilitásra, ami a felnövekvő és munkába álló generációkkal egyre csak erősödni fog. "A vállalati alkalmazottak elvárják, hogy az üzleti alkalmazások mobilak legyenek.[...] Mi úgy gondolunk a dolgozókra, mint üzleti fogyasztókra [..] A mobiltelefon az új desktop" - utalt McDermott a változóban lévő szokásokra, és az okostelefonok széleskörű térnyerésére, amely már régen túlmutat a hagyományos üzleti felhasználáson. A mobilokra kiterjesztett adatok és üzleti folyamatok pedig lehetővé teszik, hogy valóban valós idejű adatok álljanak rendelkezésre mind az alkalmazottak, mind a vezetők számára, és így az értékesítés, a munkaszervezés és az üzleti döntések is sokkal hatékonyabbá válhatnak, állítja az SAP.

A terepen dolgozók folyamatosan nyomon követhetik az árakat, készleteket, információt szerezhetnek az ügyfélkapcsolati rendszerből, és ennek megfelelően tehetnek ajánlatokat és alakíthatják a tárgyalást, miközben a beérkező megrendelésekről azonnal tudomást szerez a vállalat, és automatizálhatja például a készletezését is. A mobilitás iránti általános igény az ügyfelek oldaláról pedig azt jelenti, hogy mobilra szabott felületen keresztül is el tudják érni a vállalat szolgáltatásait, beleértve akár a megrendelést és fizetést. "Terjesszük ki a folyamatokat oda, ahol az akció folyik" - fogalmazott McDermott. Mindezt kiegészíti a Facebook-szerű céges kollaborációs igény is, ahol a dolgozók folyamatosan nyomon követhetik egymás tevékenységét, és kommunikálhatnak.

Technológiai megközelítésben az SAP szerint három terület fogja meghatározni a jövőt, amelyek kiszolgálják ezeket az igényeket, és sokkal hatékonyabbá és eredményesebbé teszik a cégeket: a felhők, a memóriában történő adatelemzés (in-memory analytics), és a mobilizálódás. Ez magyarázza a Sybase felvásárlását is, amely valósidejű analitikai és mobil üzleti megoldásokkal is rendelkezik, így beleilleszkedik az SAP stratégiájába. A Sybase különálló vállalatként fut tovább, akkor is, ha az SAP tulajdonába kerül, jelentette ki McDermott.

Az SAP három pilléren alapuló termékstratégiát dolgozott ki, ahova összes fejlesztési erőforrását koncentrálja. A hagyományos módon az ügyfélnél telepített üzleti alkalmazások (on-premise) mellett felhő alapú szolgáltatásként, vagyis SaaS konstrukcióban is kínálja szoftvereit (on-demand), modulonként vagy teljes átfogó üzleti megoldásként, valamint támogatja, hogy az üzleti alkalmazások bármilyen eszközön, így kiemelten mobilokon is elérhetőek legyenek (on-device).

Annak érdekében, hogy mindez megvalósuljon, az SAP minden platformon teljesen egységes adatmodelleket, folyamatokat és architektúrákat dolgozott ki, ami egyúttal lehetővé teszi, hogy az egyes alkalmazások közvetlenül, köztesszoftverek nélkül kapcsolódjanak össze, ami egyszerűbb és gyorsabb felépítést tesz lehetővé. "Nem hiszünk abban, hogy köztesszoftvernek kellene elfednie az inkonzisztenciákat" - vitt be egy újabb vágást az Oracle-nek Hagemann Snabe.

És most?

Hogy mindez mit jelent a gyakorlatban, és pontosan hogyan valósul meg, egyelőre  a jövő zenéje. Mely folyamatok és szoftverek maradjanak az ügyfélnél? A konferencia egyik kerekasztal- beszélgetésén résztvevő ügyfelek közt teljes tanácstalanság uralkodott, hogyan is kellene megoldani a mobilitást. Mi a válasz az olyan alapvető kérdésekre, minthogy a készülék tárolhat-e adatokat, hogyan lehet megvédeni a vállalati információkat egy olyan környezetben, amelyet nem tud kontrollálni az IT-részleg, valamint hogyan kezelje egy vállalat az alkalmazottaknál lévő készülékek sokféleségét - legyen mindegyik platformra dedikált alkalmazás?

Hogyan transzformáljuk a pazarló IT-tevékenységet egy überhatékony és automatizált privát felhővé? Hogyan kössük össze publikus felhőkkel? Hogyan is működik ez az in-memory analitika? Egyértelmű, hogy az ügyfeleknek gyakorlatilag csak kérdései vannak, kiforrott válaszok egyelőre nincsenek, a köd azonban várhatóan elkezd szétoszlani, ahogyan az SAP egyre több konkrétumot tesz közzé termékeivel kapcsolatban.

Ahhoz azonban kétség sem férhet, hogy a fenntartható fejlődés jól csengő mantrája alatt, amelyet a konferencia egyik fő témájává emelt az SAP, rá akarja venni az üzleti vezetőket, hogy préseljék ki az IT-részlegekből ezeket a változásokat, és találják meg a módját, hogy az egész vállalatot hatékonyabbá tegyék. "A fenntarthatóság egy három-az-egyben csomag: gazdaságossági, környezeti, és társadalmi" - fogalmazott McDermott, aki szerint a fenntartható utat járó vállalat költséghatékonyabb, kevésbé környezetterhelő, és ezen keresztül jobb imidzset alakít ki, ami elégedettebb alkalmazottakat és szimpatizáló ügyfeleket eredményez.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról