Szerző: Szabó-Kállay Anna

2010. május 11. 10:02

Különleges esetek: informatikusok állásinterjún

Mennyiben különleges az a szituáció, amikor az állásinterjún egy informatikus kerül a pályázó székébe? Mire kell kiemelten figyelniük az IT szakembereknek egy felvételi beszélgetés során? Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat két szakértő segítségével.

Felkészült \"vizsgáztatók\"

Két fejvadászcég szakembereit kérdeztük a sikeres informatikai álláskeresés rejtelmeiről. Mind a Grafton Recruitment Kft-nél, mind a Kelly Services Hungary-nél öt-ötfős csapat foglalkozik az informatikusokkal, a teamek vezetőivel beszélgettünk. A külön IT-re specializált csapatokra  azért van szükség, hogy a szakterületnek megfelelő interjúkat tudjanak folytatni a tanácsadók, ez nem csak az informatikára, hanem az egyéb területekre is vonatkozik az állásközvetítő cégeknél.

Kóthay Péter, a Kelly Services IT, pénzügyi és mérnöki divíziójának operatív vezetője informatikus végzettséggel rendelkezik, ahogyan csapatának nagy része is. Amellett, hogy a szakmai kérdésekben is kompetensek a Kelly tanácsadói a végzettségüknek köszönhetően, az ügyfelek igényeit is pontosan megértik. A szakember emellett egy további előnyre is rámutatott: egy idő után olyan ismeretségi kört és kapcsolati tőkét tudnak kiépíteni a szakmán belül, amit folyamatosan tudnak kamatoztatni munkájuk során.

Szántó Ágnes, a Grafton informatikai és távközlési divíziójának vezetője szintén szakmai hátterére alapoz, hiszen amellett, hogy informatikai végzettséggel rendelkezik, HR-esként is dolgozott egy IT-cégnél. A 10 éve alapított divízió munkatársait igyekszik úgy megválasztani, hogy az informatikai cégeket és szakembereket \"sokat látott\", más területeken és feladatkörökben is tapasztalatot szerzett tanácsadó csapattal segíthesse. \"Mivel az informatika különösen gyorsan fejlődik, tudásunkat igyekszünk folyamatos képzéssel, illetve az informatikai újdonságok figyelésével naprakészen tartani, hogy megfeleljünk mind a jelöltek, mind pedig ügyfeleink magas szintű elvárásainak\" - magyarázta Szántó Ágnes.

Menő szakma

A Kelly Services-nél havonta mintegy 30 informatikust interjúztatnak személyes beszélgetés keretében Kóthay Péter szerint, a Graftonnál pedig 60-90 új jelöltet hallgatnak meg ezen a területen minden hónapban. \"Ezen kívül az adatbázisunkban már szereplő jelöltekkel is tartjuk a kapcsolatot\" - tette hozzá Szántó Ágnes. \"A dedikált tanácsadóink – vagyis akiknél személyesen járt a jelölt az interjú alkalmával – a jelentkezők rendelkezésére állnak mind pályáztatás, mind pedig tanácsadás területén.\"

A divízióvezető tapasztalatai azt mutatják, hogy napjainkban a munkaerőpiacon az informatikusok lehetőségei, a szakemberek keresettsége kiemelkedően magas a többi szakterülethez képest. A Graftonnál meghirdetett nyitott álláslehetőségeken belül, tehát a keresett szakemberek hátterét tekintve az első öt kategória sorrendben így következik egymás után: IT, mérnök, pénzügy, kereskedelem és ügyfélszolgálat.

Arra a kérdésre, hogy tapasztalatai szerint melyek a legkeresettebb munkakör az informatikán belül, Kóthay Péter a tapasztalt, angolul jól beszélő Java-, illetve webes alkalmazásfejlesztők mellett a technikai megoldásértékesítőket és SAP-szakembereket említette, valamint a kitűnő idegennyelvű ismereteket igénylő IT-támogató vagy helpdesk munkaköröket. Szintén keresettek a területen belül azok az üzleti elemzők, akik értenek az informatikai és az üzleti szegmenshez is, és egyfajta tolmácsként tudnak közvetíteni a két terület között.

A Graftonnál szintén folyamatosan keresnek informatikai szakembereket minden területre; a Windows / Unix rendszermérnöktől kezdve a Java/ C++ / .Net / C# szoftverfejlesztőkön át egészen az SAP-tanácsadókig. Szántó Ágnes szerint leginkább a tapasztaltabb, minimum 2-3 éves releváns szakmai háttérrel rendelkező szakembereket keresik a munkaadók, és a feladatkör függvényében kérik legalább egy idegen nyelv megfelelő szintű ismeretét – ezt az interjúk alkalmával a Grafton minden esetben teszteli is.

FAQ az interjún

Mire is kell számítania annak, aki IT-s munkakörre pályázik, és egy \"fejvadászhoz\" kerül? Amint láttuk, az idegen nyelv szinte minden esetben előkerül az állásinterjún. \"Napjainkban sajnos elengedhetetlen, hogy angol vagy német nyelven folyékonyan beszéljen a jelentkező; így fontos, hogy ne csak passzív vagy dokumentációs szintű nyelvtudással rendelkezzenek, hanem fejlesszék és tartsák aktív használatban már meglévő szókincsüket, illetve állásinterjú előtt szenteljenek némi időt ezen tudás frissítésének\" - véli Szántó Ágnes. Persze megannyi egyéb alapvető kérdést feltesznek, amelyek  bármilyen szakmánál előkerülnek: ezekkel kapcsolatban a Grafton tanácsadói magán az interjún is adnak személyre szabott, egyéni ötleteket, tippeket a jelölteknek.

Mit vegyünk fel?

Triviális kérdésnek tűnhet az öltözködés, ám mindkét szakember említette ezt a témakört, korábbi tapasztalataik okán. A mindennapi viseletnél elegánsabb öltözék, például szövetnadrág vagy ing elvárt az állásinterjún, ám a nyakkendő nem kötelező.

A szakmai jellegű kérdések természetesen a munkakörtől függenek. A Kelly Services szakembere szerint azért arra alapvetően készülni kell, hogy a jelölt tudjon beszélni a legutóbbi 2-3 projektjéről, összeszedetten el tudja mondani, mi volt a konkrét feladat, kikkel dolgozott együtt, milyen problémákkal szembesült, illetve milyen szoftverekkel milyen feladatokat hajtott végre. Ez tulajdonképpen már az önéletrajznál is lényeges - ami már külön témakör lehetne -, Kóthay Péter szerint itt sokszor előfordul, hogy a pályázók nem megfelelően írják le a tapasztalataikat. Az ideális leírás röviden és tömören tartalmazza a feladatkört és az üzemeltetett vagy kiépített infrastruktúrát is: milyen projektben vett részt az illető, mi volt az ő feladatköre, szerepe, milyen technológiákat használt, milyen volt a környezet, hány szerver és hány felhasználó volt, és más kapcsolódó, fontos részleteket.

Szakmai jellegű tudásfelmérő gyakorlatok is sűrűn előfordulnak az interjúkon. A helyben kitöltendő tesztek például a webes technológiákkal foglalkozó szakembereknél vagy a helpdeskes pozícióknál gyakoriak a Kelly Services-nél. Ezekben az esetekben többnyire a megrendelő cég állítja össze a teszteket, ő van ugyanis maximálisan tisztában az elvárásokkal. A fejlesztőknél referenciamunkákat szoktak kérni, ezek prezentálása online területen a legegyszerűbb. Az sem ritka, hogy \"házi feladatot\" is kiadnak egy pályázónak: a megrendelő kidolgoz egy problémát, amit a jelentkezőnek pár napon belül meg kell oldania. Ezzel nem csak a szakmai tudást mérik, hanem a motivációt is: aki nem akar egy ilyen házi feladattal foglalkozni, az valószínűleg nem is akar az adott cégnél dolgozni.

Jó és rossz pontok

A motiváció azon is lemérhető, mennyire felkészült a pályázó az adott céggel kapcsolatban. A Kelly Services szakértője szerint nem kell napokat eltölteni az állásinterjú előtt azzal, hogy az adott cégről minden információt beszerezzünk, de nem árt tisztában lenni a vállalat tevékenységével, esetleg az elért eredményeikkel. Fontos, hogy látszódjon a jelöltön, hogy tudja mit akar, és csak olyan helyre jelentkezzen, ami a saját céljaival is egyezik.

Lényeges továbbá a a nyitottság, szakmai és emberi szempontból is. Kóthay Péter tapasztalatai szerint a szakmai nyitottsággal nem szokott gond lenni, az informatikusok alapvetően szeretnek új dolgokat tanulni. Ami az emberi nyitottságot illeti, a szakember bizony néha találkozik introvertált pályázókkal. A zárkózott hozzáállás nem kizáró tényező,l egy fejlesztőnél például egyáltalán nem követelmény, hogy kommunikatív legyen. Ám a szakértő szerint nem árt, ha nem tőmondatokban válaszol a jelölt a kérdésekre. \"Ha például a korábbi munkáinkról kérdeznek, vállaljuk fel a sikereinket, amiket elértünk, amiért megdolgoztunk!\" - magyarázta.

Szántó Ágnes szerint a zárkózott, feszült viselkedés egyenes út az olyan rövid, tömör válaszokhoz, amelyek az interjúztató számára értékelhetetlenek, és jócskán megnövelik az elutasítás valószínűségét is. \"Az interjú stresszhelyzet, azonban ennek feloldása nemcsak az interjúztató, hanem a jelölt feladata is, hiszen kellemes, kooperatív légkörben mindkét fél jobban tud arra koncentrálni, hogy megfelelő kérdéseket tegyen fel, illetve pontos válaszokat adjon\" - mondta el Szántó. \"Gyakorlással, a szakmai háttérhez kapcsolódó kérdésekre készüléssel, a korábbi szituációk felidézésével ez a helyzet könnyen kezelhetővé válik és máris nem interjún, hanem egy kedélyes beszélgetésen fogja érezni magát a jelölt. Ha valaki jól érzi magát az interjú alatt, az már önmagában fél siker.\" A szakember úgy véli, a kommunikatív hozzáállás mellett fontos az is, hogy csapatjátékosként is tudjon dolgozni a pályázó, illetve bírjon megfelelő szintű önbizalommal és önértékeléssel.

Más szakmákkal ellentétben informatikai téren többnyire nem követelmény a szakirányú végzettség, Kóthay Péter szerint inkább az a fontos a megrendelőiknél, hogy 3-4 év tapasztalata legyen a jelöltnek. A Kelly Services ügyfeleinek körülbelül 30 százaléka ragaszkodik a felsőfokú végzettséghez, ám ez többnyire nem az adott munkakörhöz szükséges, hanem a cég további terveihez. Ezek a vállalatok ugyanis hosszú távon már abban gondolkodnak, hogy ha felsőbb pozícióba léptetik elő későbbiekben a munkatársat, akkor már szükség lehet a diplomára még akkor is, ha a jelenlegi munkakörhöz ez nem követelmény.

Látható tehát, hogy a tanácsadók igen felkészültek ennek a speciális szakmának a rejtelmeiből is. Ha az álláskereső is megfelelően felkészül, és képes jó benyomást tenni önbizalommal és a megszerzett tapasztalatának magabiztos tolmácsolásával, akkor nem okoz problémát a megfelelő munkahely megtalálása, hiszen igen népszerű és keresett szakmáról van szó.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról