Szerző: Bodnár Ádám

2010. április 21. 09:10

Az iPhone lett az Apple legfontosabb terméke

Szokás szerint meglepően erős negyedéves eredményekről számolt be tegnap az Apple, minden termékvonalon és minden földrajzi régióban kiválóan teljesített. Az iPhone a cég első számú termékévé vált.

A legoptimistább elemzői várakozásokat is messze meghaladó negyedéves eredményeket hozott nyilvánosságra tegnap az Apple, a cég bevétele és profitja is meredeken emelkedett és a kilátásai is biztatóak. Ez volt a társaság történetének második legjobb negyedéve, a mutatók megközelítették a tavalyi negyedik negyedév rekordszámait. 2010 első három hónapjában az Apple 13,5 milliárd dolláros forgalom mellett 3,07 milliárd dolláros nettó nyereséget ért el, előbbi 49 százalékos, utóbbi 90 százalékos növekedésnek felel meg. A részvényárfolyam a bejelentés után 248 dolláros történelmi csúcsra emelkedett.

A bevétel 40 százalékát az iPhone termeli már

A számok mögé a legérdekesebb talán az, hogy az iPhone vált az Apple legnagyobb üzletágává, a teljes forgalom 40 százalékát adva. Az okostelefonok minden várakozást felülmúlóan sikeresek, a negyedév során 8,75 millió darabot értékesített belőlük az Apple, messze többet mint amire az elemzők számítottak. Soha ennyi iPhone nem fogyott egy negyedév alatt, még a tavalyi karácsonyi szezon alatt sem, mondta el Peter Oppenheimer, a cég pénzügyi vezetője. A telefonok, tartozékok eladásai és a mobilszolgáltatóktól befolyó bevételek összesen 5,45 milliárd dollárt tettek ki, több mint kétszer annyit mint egy éve.

Az iPhone-ok eladásai 131 százalékkal emelkedtek egy év alatt, miközben a okostelefon-piac 41 százalékkal bővült éves szinten az IDC szerint. Március végén a világ 88 országában összesen 151 mobilszolgáltató forgalmazta az Apple telefonját. Oppenheimer elmondása szerint elsősorban Ázsiában, Európában, Ausztráliában és Japánban nőtt nagyot az iPhone. A termék népszerűsége várhatóan tovább nő majd a júniusra ígért iPhone OS 4 révén, amely új képességekkel ruházza fel a telefont, emellett szinte biztos, hogy az Apple a készülék új változatát is bemutatja a nyáron.

Macintosh, iPod, iPad

PC-ből 2,9 milliót adott el az Apple három hónap alatt, ami 33 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. Az IDC és a Gartner elemzése szerint az első negyedévben erőteljesen, 24-27 százalékkal bővült a PC-piac, vagyis az Apple részesedést tudott szerezni. Mind a noteszek, mind az asztali gépek iránt erős volt a kereslet. A cég egyetlen, látszólag kifulladóban levő termékében, az iPodban is van még lehetőség. A zenelejátszókból10,9 millió fogyott a negyedév során, 1 százalékkal kevesebb mint egy éve, de a drágább modellek, főleg az iPod touch népszerűségének köszönhetően az iPodok forgalma mégis 12 százalékkal erősödött. Az iTunes bolt 1,1 milliárd dollár bevételt hozott a konyhára.

Az iPad április 3-án debütált, így ennek eladásai nem számíthattak bele az első negyedéves számokba. Az elemezők részére rendezett konferenciahívás alakalmával a cég képviselői nem hoztak nyilvánosságra új értékesítési adatokat, továbbra is csak annyit tudni, hogy az Egyesült Államokban 500 ezer darab felett jár a forgalom. A 3G-modemmel ellátott változatot április utolsó napján dobja piacra az USA-ban az Apple, a készülék nemzetközi bemutatója pedig májusban lesz. Tim Cook, a cég operatív igazgatója cáfolta, hogy az Apple-nek gyártási problémái lennének az iPaddel, egyszerűen alulbecsülték az amerikai keresletet, ezért kellett a nemzetközi rajtot elhalasztani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról