Szerző: Dojcsák Dániel

2010. március 22. 08:35

Itt az iWiW széplelkűeknek

A közösségi oldalakról mindenkinek az ismerősök jelölgetése és a fiatalok folyamatos közléskényszere jut eszébe. Van azonban alternatíva, ahol a közös érdeklődés, a praktikus információk vagy a földrajzi közelség köti össze az embereket. A Network.hu-nak már közel 600 ezer regisztrált felhasználója van.

Az iWiW-től sokan remélték, hogy egy szép, hasznos közösségi térré fejlődik, s ki tudja szolgálni a teljes magyar online népességet. Eközben támadásba lendült a Facebook, ami jelenleg már 1 millió magyart szippantott be, s lehetőséget teremtett főleg a fiatalok, értelmiségiek számára, hogy folyamatos kommunikációs kapcsolatot tartsanak fent közelebbi és távolabbi ismerőseikkel. Fontos funkciót töltenek be az alkalmazások és játékok is, amiből az iWiW nemrégiben készült cikkünk alapján a társkereső és a szerencsejáték részt hasította ki magának.

Akik a Facebookról kimaradtak

Van viszont a magyar közösségi világnak egy olyan zuga, amiről ritkán beszélünk, nincs erős PR-je, felhasználói között ritkák a weben hangos véleményvezérek. A Network.hu inkább a webkettes világ peremvidékén élőkre számít, mondhatni mindenki ott van, aki a Facebookról kimaradt. A 2007 májusában alapított közösségi oldal első változata a készítők szerint is gyengére sikerült, így a startot követően azonnal nekivágtak egy második verziónak, ami egy év alatt ért révbe. Az akkor létrejött felületek, funkciók és közösségi megoldások adják a mai napig is a gerincét a Network.hu-nak, s mostanra már 568 ezer regisztrált taggal büszkélkedhetnek, úgy, hogy tavaly januárban még csupán 70 ezren voltak. A HWSW felkereste a készítőket egy hosszú beszélgetés erejéig, illetve pár héten keresztül megvizsgálta, hogy mi is történik az csendes közösségi szájton.

\"\"

A Network.hu alapjaiban különbözik a többi népszerű közösségi szolgáltatástól, ugyanis a fókuszban nem a barátok bejelölgetése és a valós kapcsolati háló rekonstruálása van, hanem inkább a közös érdeklődés, a tartalommegosztás, illetve a klubszerű kommunikáció áll. Legegyszerűbben úgy lehetne leírni, mintha azt mondanánk, hogy összegyúrunk egy klasszikus fórumot vagy levelező listát egy művelődési házzal, egyesületekkel és hobbicsoportokkal.

Csak egyszerűen

A regisztrált felhasználók szabadon hozhatnak létre közösségeket, ami elsőre leginkább egy blog és egy portál keverékének tűnik. Ide szabadon emelhetőek be webes elemek, a tagok híreket, képeket, videókat tehetnek közzé, illetve beszélgetéseket indíthatnak. Nem a spanyolviasz, de a laikus, \"iWiW-et beköttető\" internetező réteg számára érthető, kezelhető és szerethető felület. Eleinte véletlenül alakult úgy, hogy nem a geekek szállták meg a szájtot, de később már tudatosan ebbe az irányba terelték a fejlesztők az eseményeket. Ennek eredményeképp nyilván nem a szociális média hiperaktív tinijeit, a geekeket vagy a kulturálisan nyitott egyetemistákat lelhetjük meg itt, hanem sokkal inkább a 30-as, illetve 40 feletti nők vannak többségben.

A Network látogatói között éppen duplája a 40 felettiek aránya mint a teljes magyar interneten. A nem budapestiek és a nem diplomás, nem magas jövedelműek is jóval nagyobb arányban vannak jelen, mint általában. Ez pedig nem azt jelenti, hogy ez egy rossz szolgáltatás, hanem éppen ellenkezőleg: sikerült létrehozni egy olyan felületet, ami valóban segít a digitális szakadék betömésében, s ehhez nem is kellett felvenni százmilliós EU-támogatást.

A Google szereti

A Google-optimalizáció épp a fentiek miatt nagyon fontos volt a hálózatnak, hiszen a laikus felhasználók szinte vakon barangolnak a weben, s a keresőkben lehet legkönnyebben, legolcsóbban és leghatékonyabban befogni őket. A napi 55-60 ezres jelenlegi egyedi látogatószámnak a felét a Google adja, s a heti 5-6 ezer új regisztráció kétharmada is a keresőn keresztül érkezőkből van. Összehasonlításképp az épp milliósra duzzadó magyar Facebook-közösség heti körülbelül 20-25 ezer fővel bővül, de tavaly ősszel még csupán heti 14 ezren csatlakoztak oda is.

\"\"

A Network.hu indulása után főleg a szakmai közegben elég negatív presztízst vívott ki magának az agresszívnek tűnő meghívásos rendszerrel: regisztráció után a felhasználó megadhatja freemailes, iWiW-es, facebookos, citromailes bejelentkezési adatait, a Network pedig kiszívja belőlük az ismerősök adatait. Ezután a felhasználó írhat egy üzenetet és kijelölheti, hogy kit szeretne meghívni. Ugyanez működik Facebook alatt is, hasonló a LinkedIn és még sokkal durvább a külföldi hi5. A különbség annyi, hogy a Network indulásakor tömegesen esetek be mindenkinek a postafiókjába a meghívók, ami miatt a geek közösség eléggé megorrolt és spammernek nyilvánította a szolgáltatót. Mari néni viszont úgy élte meg, hogy Gizike gondolt rá és meghívta egy klubba, ahová csatlakozott is. Egészen más gondolkodás, más attitűd, más eredmény.

A geekeknek tolakodó, a kezdőknek hasznos

A rendszer egyébként több ponton is kissé tolakodó tud lenni, például előfordult, hogy a bejelentkezett felhasználó automatikusan tagja lesz az éppen böngészett közösségnek. Ha mégsem akarja, akkor persze kiléphet, de közben a csatolt közösségektől személyesnek tűnő automatikus üdvözlő üzenetek érkeznek. A rendszer folyamatosan ajánl ismerősöket és klubokat automata algoritmusának segítségével, ez szintén működik a Facebookon is, de ott visszafogottan, itt pedig  e-mailben. A megoldás persze az, hogy a Network.hu célközönségének elsődleges online kommunikációs eszköze az e-mail, a hírlevelek, emlékeztetők és ajánlók pedig eszébe juttatják a webes világban még esetlen felhasználókat arra, hogy tartoznak valahová, ideje benézni megint. Tolakodó, de a fejlesztők szerint működik.

\"\"

Az 568 ezer regisztrált tag közül 65 százalék csatlakozott már a közel 3 ezer közösség valamelyikéhez. Ez a szám nem is fog eszetlenül nőni, ugyanis azok a közösségek, amik nem érik el egy hónap alatt a 10 követőt vagy a 30 tartalmi bejegyzést, törlődnek. 750 közösség viszont nagyon is él, pörögnek bennük az események, s szép lassan tudják taglétszámaikat növelni.

Menő a kötés-horgolás

A célközönségnek megfelelően itt nem programozásról, emo-ról, Starcraft 2-ről szólnak a hírek, a legnépszerűbb közösségek jelenleg a Kötés-horgolás, a Mulatós, a Recept, illetve mostanság a férfiak is aktivizálódtak, így népszerűvé vált a Bajnokok Ligája csoport és a Horgászat is. A Kötés-horgolás közösség (kb. 8000 tag) havi 260 ezer látogatást, a Recept közösség (13 ezer tag) pedig havi 286 ezret számlál. Zámbó Jimmy-nek is legalább 10 különböző közössége van, ahol a rajongók megvitathatják a \"Királlyal\" kapcsolatos napi gondolataikat.

\"\"

Közösséget létrehozni egyszerű, tartalmat feltölteni szintén. A három lépcsős folyamat átlátható, s akár olyan felhasználóknak is átugorható a léc, akik pár éve még be sem tudták kapcsolni a számítógépet. Ha valaki mégis elakadna, akkor ott a \"klubvezetők kézikönyve\", illetve a \"klubvezetők klubja\" segít, ami nem csak az üzemeltetőt takarja. A gyakorlat azt mutatja, hogy a középkorú felhasználók segítenek egymásnak, megtanítják egymásnak a trükköket. Sőt, egy felhasználó azt is felajánlotta a többieknek, hogy ha igény van rá, akkor összedob bárkinek egyedi CSS-t, de ugyanezt megteszi a szolgáltató is a nagyobb létszámú kluboknál. 750 tag felett már minden klubnak jár a dizájn és az extra támogatás.

Pénzt is lehet vele keresni

Itt jön képbe az üzleti modell. A közösségi hálózat működése azon alapszik, hogy a népszerűbb közösségeket hirdetők szponzorálhatják, ebből a bevételből a klubvezető is részesül. Ezen felül a nagy klubok vezetői saját maguk is eladhatnak bizonyos kiemelt felületeket, s a Network a szponzorált klubokat saját belső ajánlórendszerével mesterségesen is népszerűsíti. Hirdetési szempontból a Network.hu előnye lehet, hogy nagyon sokat tud a felhasználóiról, pontosan tudja célozni a hirdetéseket, illetve a részletes tematikus tartalomrendezés mellett az is segítség, hogy ez a \"közösség pozitív lelkületű\".

Mondhatni a Network a széplelkűek iWiW-je. Itt érdekes módon az emberek konstruktívan viszonyultak egymáshoz, segítőkészek, nincsenek trollok, mint a Blog.hu-n, nem jellemző az \"fikázás\" és a tartalomkészítő állandó szapulása. A demográfiai különbségek, az érettebb korosztály és a fiatalok és internetguruk ignorálása egészen más hangulatot teremtett, ami egyrészt csábító a többi \"széplelkűnek\". Másrészt ciki lenne a rosszindulatú felhasználóknak is ide rondítani, ezért valamilyen rejtélyes okból többnyire elkerülik. Ahogy hízik a közösség, persze ez változhat.

Kedves emberek helye

Addig is megmaradnak azok a kedves történetek, amiket a fejlesztő cég munkatársai gyűjtöttek össze. Előfordult, hogy az egyik idős néni a piacon vonta kérdőre aggódva egyik kortársát, hogy mi történt vele, van-e valami baj, mert pár hete \"nem írt semmit a klubban\". Egy másik esetben az egyik középkorú hölgy a Network egyik vezetőjét hívta fel mobilon és azt kérte, hogy tiltson ki egy felhasználót, aki felemelte a hangját, mert nem tetszett neki az egyik feltöltött videó. Az egyik közösséget létrehozó felhasználó pedig annyira belejött a különböző objektumok beágyazásába, hogy több megabájtos oldalt hozott létre, amin annyi animáció és script futott, hogy egy erősebb konfigurációt is megfektetett.

A HWSW olvasóinak talán kissé idegen lehet egy ilyen világ, s magunk is úgy gondoljuk, hogy nem nekünk való. Ennek ellenére pár hétre belenézve a rendszer életébe, végigolvasva néhány fórumot, közösségi bejegyzést, illetve a fejlesztőkkel való néhány órás beszélgetés után az a verdikt, hogy ez egy \"jó iWiW\". A felülete szép, a megoldásai annak ellenére, hogy picit tolakodóak, mégis jól működnek. A tartalom és a közösség egységet alkot, van a szolgáltatásnak perspektívája, s örülhetünk, hogy van eggyel több lehetőség, ami miatt talán a még nem internetező honfitársaink rászoknak a digitális világra. Egy virtuális kirándulást mindenképp megér a Network. A többi közösségi szájtot helyettesíteni ugyan nem képes, de ez nem is célja, inkább befogadja azokat, akiknek túl sok a webes élvonal.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról