Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 26. 15:04:00

A Google megmutatja a titkait

Egy nappal azután, hogy az Európai Bizottság trösztellenes vizsgálatot indított ellene, a Google úgy döntött, elmagyarázza, hogyan is működnek a keresési találatokat rangsoroló algoritmusai.

A Google növekedése automatikusan magával hozta az ellene irányuló egyre agresszívebb támadásokat is. A versenyjogi szempontból szabadabb kereteket engedő Egyesült Államokban egyelőre még nem számít prédának a cég, de az öreg kontinensen egyre gyakrabban keveredik kellemetlen ügyekbe, elég példaként említeni a napokban felfüggesztett börtönbüntetéssel végződő olasz videó történetét, vagy a Street View kitiltását több országból.

Itt a XXI. század Microsoftja

Annak ellenére, hogy mára már százas nagyságrendben üzemeltet szolgáltatásokat a cég, a legnagyobb céltábla továbbra is a keresés. Ebben a témában érkezett a brit Foundem árösszehasonlító, a francia jogi kereső, az ejoustice.fr és a Microsoft Ciao! from Bing versenyjogi aggályokat felvető panasza is. A három cég vizsgálatot kér az EU hatóságaitól a Google keresőmotorjának rangsorolási algoritmusaival kapcsolatban. A vád egyik része, hogy a Google saját érdekeinek megfelelően manipulálja a találati oldalakat.

A Google azzal védekezik, hogy nehéz lenne a 272 milliárd weboldal között kereső algoritmusokat manuálisan befolyásolni, amikor gyakran tizedmásodpercek alatt hozzák létre az adott listát. A keresések ötöde ráadásul minden nap teljesen új, olyan, amivel a motor még sosem találkozott. A gyakori kereséseknél ésszerűen egy előre elkészült listát kap a felhasználó, bár az utóbbi időben már ez sem teljesen igaz, hiszen ezek a listák is módosítva vannak az adott felhasználó preferenciái, szokásai alapján, amennyiben az be van jelentkezve.

Mentegetőzés

A Google részéről Amit Singhal (a cég szakértője, aki 20 éve foglalkozik keresők fejlesztésével) foglalta össze, amit tudni illik a témáról. Némi demagóg példálózáson túl Singhal blogbejegyzése végigvezeti az érdeklődőket a keresési metodika alapjain. Az algoritmusok az összegyűjtött adathalmazokból folyamatosan több száz különböző szempont alapján választják ki azt, hogy mi is a megfelelő találat. Ilyen lehet a keresőszó előfordulási gyakorisága a link alatt lévő oldalon, vagy éppen az arra az oldalra mutató linkek megbízhatósága, hatékonysága a korábbi keresési tapasztalatok alapján.

A rendszer túl bonyolult, hogy azt értelmezhetően szövegbe öntse bárki, arról nem is beszélve, hogy titkos, hiszen a keresőoptimalizálással foglalkozók még így is lépten-nyomon megpróbálják kijátszani az algoritmust, s feljebb pozicionálni az általuk futtatott oldalakat. Épp ezért a Google is folyamatosan változtatja a szempontok kavalkádját, mindig igyekszik fejleszteni, s elé menni a trükközőknek.

Nem hisznek a Google-nek

Az EU hivatalos eljárásában azonban ez a porhintés nem lesz elegendő, éppen ezért az amerikai cég vállalta, hogy beavatja a bizottsági vizsgálatot végző szakértőket a pontos részletekbe, amivel bizonyíthatja, nem él vissza a keresőpiacon megszerzett dominanciájával. Elöljáróban a Google annyival nyugtatja a kedélyeket, hogy minden találat algoritmikusan létrehozott, egyetlen keresést sem dobnak el, bármire irányuljon is, illetve hogy az óriási elemszám ellenére is egyszerű maradjon a módszertan.

A hivatalos Google blogbejegyzés említést tesz arról, hogy a mostani egyik perlő, a Ciao! korábban nagyon is jó kapcsolatot ápolt a Google-lel, sőt hosszú ideje megbízható AdSense-partner volt. Egészen addig, amíg a Ciao!-t fel nem vásárolta a Microsoft 2008-ban, azóta a cég részéről folyamatosak a jogi támadások különböző országok versenyhivatalaiban. A másik vádaskodó, a brit Foundem pedig tagja az ICOMP nevű szervezetnek (Initiative for a Competitive Online Marketplace), aminek egyik társalapítója a Microsoft.

Google: A trösztellenes per hátterében a Microsoft áll

A Foundem vádjai szerint a Google szándékosan visszasorolja az árösszehasonlító oldalt listáiban, amiatt, mert egy vertikális kereső, így közvetlen konkurense a Google-nek. Emellett azt is állítja, a Google saját szolgáltatásait jeleníti meg az első helyeken, amit ugyan tagad a cég, de azért meg kell jegyezni, hogy a találati listák felett valóban egyre gyakrabban jelenik meg egy térkép, egy képdoboz vagy valamilyen más Google-tartalom.

Bűnbak 2.0

Az EU és a Google ügye új korszakot nyithat az informatikai antitröszt perekben, hiszen az eddigi \"főgonosz\" Microsoft átülhet a vádlók közé, s az eddig körberajongott Google lehet az évtized negatív szereplője. A személyiségi jogi aggályok már mindennapossá váltak az elmúlt években a vállalat termékeivel kapcsolatban, de a hirdetési piacot az AdWords megoldásával egyre nagyobb részt magáévá tevő keresőcég a jövőben már nem csak a privát szférájukat féltő emberek kedélyeit borzolja majd, hanem a versenyhivatalokét is.

a címlapról

Hirdetés

Python everywhere!

2020. február 23. 00:29

Gyere Pythonozni a HWSW rendezvényeire! Megmutatjuk, hogy a Python nem csak a fejlesztők nyelve, hiszen egyszerűsége miatt előszeretettel használják az üzemeltetők és DevOps szakemberek, tesztelők, illetve az adattudósok is, és elfut szinte bárhol, a mikrovezérlőktől egészen a böngészőkig.