Szerző: Koi Tamás

2010. január 19. 16:35

Nem okozott zavart a mobilszámok bővítése

Sem az ügyfeleknél, sem a mobilszolgáltatók hálózatában nem okozott zavart vagy fennakadást a hétjegyű mobilhívószám-tárcsázási lehetőség megszűnése. Hazánkban nem ez az első mobilszám-változás, azonban mindeddig soha nem volt érintve ennyi előfizető.

Mint arról a HWSW többször is beszámolt, múlt szombattól a magyarországi mobilhívószámokat mind a 11 számjegy tárcsázásával lehet csak hívni, még hálózaton belüli beszélgetések esetén is be kell billentyűzni a magyar (+36) vagy a belföldi (06) előhívót, valamint a szolgáltató körzetszámát (20, 30, 70). Az átállásra hónapok óta készültek a szolgáltatók, valamint a hatóság, melyek összevont tájékoztatási kampánnyal igyekeztek elkerülni, hogy a mobilhasználók jelentős része a tárcsázási szokások megváltozása miatt ne tudja felhívni a telefonjában eltárolt számokat.

A szolgáltatók előzetes tájékoztató SMS-einek, valamint a honlapokon szereplő információknak köszönhetően az úgynevezett meddő forgalom jelentősen csökkent már január 16 előtt is: \"Az előzetes, az NHH-val és a másik két mobilszolgáltatóval közös, valamint a T-Mobile saját felületein keresztüli tájékoztatás, a hibás tárcsázás esetén már az átállás előtt bevezetett értesítő SMS és az átállás utáni hangbemondás és SMS-küldés hatására a csökkenés 16-a előtt is jelentős volt (5% alá csökkent), SMS-nél 2,2%-ra mérséklődött, 16-át követően pedig hívások esetén már az első napon 3,5%-ra esett vissza az arány\" - nyilatkozták lapunk megkeresésére a T-Mobile sajtóosztályán.

A Pannonnál hasonlóképpen, hirtelen csökkent azoknak a hívásoknak az aránya, melyek a hét számjegy tárcsázása miatt sikertelennek bizonyultak: \"Az elmúlt három nap tapasztalatai alapján azt mondhatjuk, hogy mintegy harmadára esett vissza a 7 számjegyes hívások és üzenetek aránya, és folyamatosan csökkenő tendenciát tapasztalunk\" - mondta el a HWSW-nek Dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

Mint azt megtudtuk, a legkisebb (1 százalék alatti) arányban a Vodafone hálózatában tapasztaltak meddő forgalmat, részben annak köszönhetően, hogy a szombati átállás után az operátor ügyfélszolgálatáról folyamatosan felhívják azokat az előfizetőket, akik rossz formátumban tárcsáznak, és elmagyarázzák nekik a helyes számformátum használatát.

Nem ez volt az első változás

Legutoljára 1998. szeptemberében hajtottak végre a mobilszámokat érintő jelentős változásokat hazánkban. A T-Mobile és a Pannon GSM akkor a Hírközlési Főfelügyelettel egyeztetve vezette be a jelenlegi hétszámjegyű rendszert úgy, hogy minden meglévő hívószám elé eleinte egy 9-es számjegyet illesztettek. A magyarországi mobil hívószámok kezdetben ötjegyűek voltak, a Westel Rádiótelefon Kft. 1992-ben vezette be a hatjegyű számbővítést.

Január közepétől életbe lépett az a változás is, mely engedélyezi a mobilszolgáltatóknak, hogy az általuk kiadott hétjegyű előfizetői számok 0-val, vagy 1-gyel is kezdődhessenek. A bővítés azért vált szükségessé, mert jelenleg a három magyarországi mobilszolgáltató közel 12 millió hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyával rendelkezik, és hamarosan elfogynak a kiosztható számok. Megkérdeztük a szolgáltatókat, hogy mikor várható ezen új számtartományok kiosztása, ez azonban egyelőre egyik cégnél sincs napirenden.

A hétjegyű tárcsázási lehetőség megszüntetése a T-Mobile, a Pannon és a Vodafone szerint sehol nem okozott technikai problémát. A HWSW megkeresésére a Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője tegnap szintén sikeresnek ítélte az átállást, hozzátéve, hogy a hatóság a mobilszolgáltatók részletes jelentése után fejti ki konkrét véleményét az ügyben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról