Szerző: Dojcsák Dániel

2009. december 15. 10:40

Kicsi tévéként látják az emberek a mobilokat

A mobiltelefont vásárlók az ősidőkben a színes kijelzőket keresték, később a multimédiás funkciók, tavaly óta pedig már az érintőképernyő vált fontossá számukra - manapság viszont már inkább az online szolgáltatásokkal lehet eladni a készülékeket.

A Strategy Analytics vizsgálata szerint 2009-ben a mobiltelefon-vásárlók szemében a hardveres képességek, vagy a tartalomszolgáltatásokhoz való hozzáférés lehetősége helyett inkább az online szolgáltatások és a közösségi oldalakhoz való kapcsolódási lehetőség vált fontossá.

A kérdőíves kutatás válaszadói leginkább a Facebook és a Google márkákhoz vonzódtak, magasan kiemelve ezt a két nevet a konkurensek közül. Az idén júniusban indult Microsoft Bing is a kedvelt szolgáltatások között van a mobilosok körében, de egyelőre messze lemaradva a Google-től. Ugyanez a helyzet a közösségi szolgáltatások terén is: ott a Facebook a csúcs, maga mögé utasítva a MySpace-t és a Twittert is.

Érdekes trend, hogy korábban a mobilos tartalomszolgáltatásokkal kapcsolatban mindenki a hírekhez való gyors hozzáférést emelte ki, de az amerikaiakat és briteket megkérdező kutatás eredménye alapján a piac prekoncepcióit a felhasználók egyszerűen felülírták. A CNN, NBC, BBC News helyett a nép kedvence a Fox, Comedy Central, HBO az USA-ban, illetve a BBC1 és a Sky Movies az Egyesült Királyságban. Ezek mind szórakoztató műsorokat, show-kat, sorozatokat, filmeket vetítő csatornák.

A kutatás több helyen is megerősíti, hogy a személyre szabott tartalmak és szolgáltatásokra ma már sokkal erősebb igény jelentkezik, mint a nagy média márkákhoz való hozzáférésre. Illetve az is kiderül, hogy a mainstream felhasználók általában ugyanazokat a multimédiás szolgáltatókat keresik, mint amelyekhez hozzászoktak már a televízióban is. A mobilos világ tehát nem egy új univerzum a médiumok között, hanem egyszerűen csak egy kiterjesztett képernyő, amin a felhasználók pontosan ugyanazt szeretnék elérni, mint amit a számítógép monitoron és a tévé képernyőn.

Így a mobilos tartalmak között a hírek és a sportműsorok fontosak lehetnek, de sosem ez lesz a piac csúcsa, ugyanígy a szolgáltatások közül is azok lesznek elsősorban népszerűek mobilon is, amik PC-n. A játékok és a közösségi szolgáltatások várhatóan fejlődnek itt is, míg a klasszikus tartalomszolgáltatás csak óvatosan tervezheti a jövőt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról