Szerző: Koi Tamás

2009. november 17. 14:03

Gatyába rázta a csengőhangbizniszt az EU

Jelentősen csökkent a fogyasztóvédelmi jogszabályokat sértő csengőhangletöltő weboldalak száma annak az átfogó uniós vizsgálatnak köszönhetően, mely 18 hónappal ezelőtt indult.

Tavaly nyáron az uniós tagállamok, valamint Norvégia és Izland részvételével átfogó, a nemzeti hatóságok munkáját koordináló vizsgálat indult, mely az internetes csengőhangletöltő-oldalakat vizsgálta fogyasztóvédelmi szempontból. Az eredmény lesújtó lett: a szolgáltatások többségénél félrevezető tájékoztatást adtak az üzemeltetők, az átvert vagy csalódott ügyfelek pedig gyakran azt sem tudták kideríteni, hogy kinél reklamálhatnak. Itthon minden vizsgált vállalkozásnál találtak valamilyen hiányosságot.

2008 júniusa, azaz a kezdeti ellenőrzések óta a nemzeti hatóságok 301 honlap ellen indítottak vizsgálatot az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok súlyos megsértése miatt. Az egységes fellépés számos esetben eredményre vezetett: a 301 vizsgált honlap 70 százaléka esetében már született megoldás: 52 százalékukat (159 honlapot) kijavították, 17 százalékukat (54 honlapot) pedig bezárták. A weboldalak a legtöbb esetben nem szolgáltak egyértelmű árinformációkkal a szolgáltatóval vagy magával a konstrukcióval kapcsolatban, emellett tipikus jelenségnek számítottak a félrevezető reklámok, különösen az \"ingyenesként\" hirdetett csengőhangok, melyek esetében a fogyasztókat valójában előfizetésre kötelezik.

A csengőhangletöltő-szolgáltatásokra éppúgy vonatkoznak különböző, kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységeket szabályozó rendeletek és törvények, mint bármely más webshopra. Ezek a jogszabályok - melyeket az EU-s jogharmonizáció során a legtöbb tagország részben vagy egészében átültetett saját jogrendszerébe - egyebek mellett előírják, hogy a vásárlót minden esetben tájékoztatni kell arról, hogy kivel, milyen feltételek mellett köt szerződést és pontosan mekkora a szolgáltatás ellenértéke. A vonatkozó rendeletekben ezzel együtt az is szerepel, hogy ingyenesnek hirdetett termékért vagy szolgáltatásért semmilyen formában nem lehet pénzt kérni, a vásárlót pedig pontosan tájékoztatni kell arról, hogy miért is fizetett.

A szakemberek a vizsgálat kezdeti szakaszában különösen aggályosnak tartották, hogy a mobiltelefonos tartalmakat kínáló vállalkozások nem fordítanak kellő figyelmet az egyik elsődleges célcsoport, a gyermekkorúak és a tizenévesek tájékoztatására. A vizsgálat során 279 olyan oldalt néztek át az illetékesek, melyek kifejezetten gyermekeknek és fiataloknak hirdetnek letöltésre tartalmakat, ezek 85 százaléka hiányosan tájékoztatja a vásárlókat. Az érintett oldalak túlnyomó többsége ismert rajzfilmfigurákhoz, rajzfilmsorozatokhoz kapcsolódó tartalmakat kínált emelt díjas SMS-ért cserébe, ám a 279-ből pusztán 50 kötötte szülői engedélyhez a vásárlást.

A vizsgálat a magyar piacon működő, mobiltelefonos tartalmakat kínáló webes szolgáltatásokat is érintette, és a nagyító alá vont mind a 26 vállalkozással (köztük hat nemzetközi szolgáltatással) kapcsolatban további intézkedéseket írt elő. Az ellenőrzött 26 magyar nyelvű weboldalból 8 honlap kijavította a fogyasztóknak szóló tájékoztatóját, 17 megszüntette működését, csupán egy honlap tartalmaz még jelenleg is jogsértő tartalmat. A magyarországi vizsgálat ezek alapján 96 százalékos eredményességet mutat - áll a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleményében.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.