Szerző: Koi Tamás

2009. augusztus 31. 14:10

Áttörés előtt a mobiltévé - de csak ha ingyenessé válik

Egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a mobiltelevíziózás, az elkövetkező években azonban komoly lendületet vehet a döcögős rajtot vett technológia, állítják egybehangzóan a piackutatók. A mobiltelefonos tévézés sikerével kapcsolatban kulcskérdés, hogy a nézők adott esetben éppúgy ingyenesen juthassanak tartalomhoz, mint az otthoni televíziózás során.

Az In-Stat piackutató által nemrégiben elvégzett felmérés tanúsága szerint világszerte 54 millióan néznek mobiltelefonjukon televíziót többé-kevésbé rendszeresen. A kutatás csak az ingyenesen fogható, csatornák nézőivel számolt - ilyen üzleti modellt elsősorban a fejlődő országokban alkalmaznak a tartalomszolgáltatók. Ebben a régióban is várható a legnagyobb növekedés a következő években, így 2013-ra a mobiltelefonon tévézők száma elérheti a háromszázmilliót.

Egy másik, az Egyesült Államokra koncentráló piackutató, a Nielsen elemzése szerint a tengerentúlon egy év leforgása alatt alig nőtt a mobiltelevízió penetrációja: míg 2008-ban 13 millióan, addig idén mindössze 13,4 milliónan néznek tévét az országban, ez a 270 millió mobiltulajdonos alig öt százalékát jelenti. A Nielsen hozzáteszi ugyanakkor, hogy az Egyesült Államokban forgalomban lévő mobilok csupán 18 százaléka alkalmas tévézésre.

Bár a digitális átállás a fejlett országokban már vagy végbement (Egyesült Államok), vagy folyamatban van (az Európai Unió legtöbb országa), elemzők egyöntetű véleménye szerint a mobiltévé azokban a régiókban hódít majd az elkövetkezendő években, ahol továbbra is analóg sugárzással továbbítanak műsorokat a helyi műsorszórók. A sikerhez a széles lefedettség mellett szükséges lesz az is, hogy a mobiltulajdonosok ingyenesen, vagy reklámok megtekintéséért cserébe nézhessék kedvenc csatornáikat - hívja fel a figyelmet Frank Dickinson, az In-Stat szakértője.

Magyarországon egyelőre rendkívül alacsony a mobiltévét használók aránya, mely alapvetően arra vezethető vissza, hogy jelenleg nincs az országban ingyenes, nagyobb tömegek számára elérhető mobiltévés szolgáltatás. Az Antenna Hungária többször is kifejtette, hogy a DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld) digitális szabványban látja a jövőt, de a műsorszóró cég a mobilszolgáltatók támogatása nélkül láthatóan nem akar belevágni az adórendszer költséges kiépítésébe. A DVB-H műsorszórás ezért jelenleg csak kísérleti jelleggel üzemel, és csupán a lakosság 18 százalékát elérő lefedettséggel.

A hazai operátorok ettől függetlenül saját üzleti modelljükbe illeszkedve kínálnak tévészolgáltatást a már meglévő 3G-s hálózatukon keresztül. A T-Mobile új generációs, MédiaMánia díjcsomag-családja az első olyan hazai próbálkozás, mely lendületet adhat a mobiltévé terjedésének, a csomag része ugyanis a korlátozott ideig nézhető mobiltévé, de a cégnél bárki előfizethet önállóan is a szolgáltatásra, melyet szeptember elsejével a tízórás limit többszörözésével és a csatornák számának bővítésével próbál vonzóbbá tenni a cég.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról