Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Alkoss, ne csak gyarapíts!

Dojcsák Dániel, 2008. december 04. 12:23
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Nincs meg az újítási kedv Magyarországon. A kockázatitőke-befektetők sem tolonganak itthon, az innovátoroknak csúfolt ötletgazdák is azt keresik, hogyan lehet valamit gyorsan, könnyen eladni, ráadásul a támogatások nagy része is már a sínen lévő projekteket veszi célba, hiszen ott kisebb a kockázat, habár a nagy áttörésre is kevesebb esély van.

Nincs meg az újítási kedv Magyarországon. A kockázatitőke-befektetők sem tolonganak itthon, az innovátoroknak csúfolt ötletgazdák is azt keresik, hogyan lehet valamit gyorsan, könnyen elérni, sőt a támogatások nagy része is már a sínen lévő projekteket veszi célba, hiszen ott kisebb a kockázat, habár a nagy áttörésre is kevesebb esély van. A HWSW szerkesztősége Dr. Vinnai Balázzsal, az IND Hungary vezérigazgatójával beszélgetett, aki maga is egy jól sikerült start-up alapítója, most pedig a Magyarországon első alkalommal megrendezett DEMO pályázat zsűrijének egyik tagja.

A DEMO'08 pályázat alapvető célja a figyelemfelkeltés, a kedvcsinálás -- mondja Vinnai --, de sok ilyen rendezvény kell ahhoz, hogy mérhető sikerek szülessenek, meg kell mutatni, hogy érdemes foglalkozni az új dolgokkal. Nem arra kell büszkének lenni, hogy magyar fedezte fel a C-vitamint vagy találta fel a golyóstollat, hanem azt kell keresgélni, hogy mit mutattunk fel a XXI. században. A 31 évesen már tapasztalt vezetőnek számító Vinnai is kiemeli, hogy az ötlet tényleg csak egy lépés bármi felé: szükség van egy megvalósítási tervre és egy üzleti modellre is. Hiába van Magyarországon vállalkozási hajlandóság, ha az többnyire a kifacsart megoldások egyszerűsítése, vagy a meglévő problémák kezelésének irányába mutat és nem igazi alternatívákat kínál, nem újat hoz létre.

Ne oda állj ahol a labda van, hanem ahová menni fog!

A hazai informatikai fejlesztésekkel foglalkozó DEMO'08 konferencia üzenete, hogy mindenki hozza el az ötleteit, bizonyítsa be, hogy lehetséges azokat megvalósítani, a legjobbak vonzásába pedig bizonyára bekerülnek majd olyanok, akik a kivitelezés és az üzleti modell kialakításában képesek segíteni. Az első konferenciára mindössze 40 pályázat érkezett, melyek közül a zsűri tizenegynéhányat választott ki további vizsgálatra, a többi komolytalan volt. Végül 5 pályázó kap lehetőséget arra, hogy a december második hetében tartott rendezvényen prezentálhassa is gondolatait, eredményeit.

Vinnai véleménye szerint nagyon sok jó ötlet vetődik fel nap mint nap, de szinte senki nem gondol a megvalósíthatóságra. Hiába találja ki valaki, hogy milyen lenne a világ legjobb mobiltelefonja, vagy hiába tudja, hogy mi a tökéletes autó titka, ha nem tudja valósággá tenni, akkor az ötlet nem ér semmit.


Messze az élvonal

Útelágazódáshoz érkeztünk

Magyarországon két járható út van az informatikai innováció területén, de mindkettőnél figyelembe kell venni, hogy egy kis piacról van szó, ami messze van a fejlesztések amerikai fellegváraitól, kevés figyelem vetül ide, kevesebb tőke halmozódott fel, meg kell küzdeni a nyelvi izolációval is.

Univerzális, globális problémákra keresve megoldást, életképesebb, ha eleve egy multinacionális nagyvállalatot céloz meg valaki, aminek a szoknyája mögé bújva támogatást is kap, illetve a sikeres ötletet értékesíteni tudja oda. Szintén a DEMO'08 pályázat zsűrije Szőke Márton, aki 2000-ben alapított egy webanalitikával foglalkozó céget, 2005-ben nyitotak egy irodát New Yorkban, idén áprilisban pedig komoly összegért adta el a terméket az amerikai Yahoo-nak. Igazi sikertörténet.

A másik út, ha valaki a saját maga által is belátható mikrokörnyezetében talál egy olyan igényt, amire képes megoldást létrehozni és meg is tudja valósítani azt. Igaz, hogy nem kecsegtet világhírrel, millió dollárokkal és az örökké fontos világmegváltás reményével, viszont nagyobb eséllyel válhat egy rentábilis kis- középvállalkozássá az ötlet.

Vinnai szerint nagyon hiányzik, hogy a fiatal vállalkozók réspiacokra célozzanak, pedig az adott területen tevékenykedő nagy szereplők által nem kielégíthető rétegigények megcélzása is sikerre vezethet. Ugyan nem ér el tömegket, de a potenciális ügyfelek örömmel választják majd a nehéz kompromisszumok helyett a számukra ideálisat, legyen szó bármilyen iparágról.


Játssz nagyban!

Minden a pénzről szól

Ilyen helyzetben viszont sokan abba a hibába esnek, hogy elfelejtik az eredeti célt. Bármilyen jó ötletről van szó, az üzlet nem karitatív tevékenység, a megtérülésre és a profitra kell törekedni. Gyakran elhangzik a vád a felsőoktatással kapcsolatban, hogy a mai egyetemek hiába termelnek ki sokezer élő lexikont, a sok fiatal ígéretnek sokszor fogalma sincs, hogyan lehet az ötletet termékké alakítani, egyszerűen nem rendelkeznek vállalkozási és üzleti ismeretekkel.

Az informatika világában pedig nem ismeretlen manapság a nagy hasraesés. Az internet maga, a web 2.0, a közösségi hálózatok csábításának sok fejlesztő nem tud ellenállni. Vinnai szerint már vége azoknak az időknek, mikor a nagy volumennel, sok látogatóval együtt jött a nagy pénz is. 2008-ban a hálózat csapdája éppen az, hogy könnyű sok emberhez eljutni, de nehéz rávenni őket, hogy fizessenek valamiért. Arról nem is beszélve, hogy tömegeket kiszolgálni forrásigényes játék.


Csak a 20 éveseké a világ

Még a nagy Google-nek is el kellett gondolkodnia a YouTube felvásárlása után. Megvettek 1,65 milliárd dollárért egy olyan szolgáltatást, aminek a továbbfejlesztése és üzemeltetése globális mércével is komoly összegekbe kerül és majd két év telt el addig, hogy kigondolják, hogyan lehet vele profitot termelni. A tőkeerős Google ezt megteheti, egy startup számára egy ilyen elbizonytalanodás végzetes.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.