Szerző: Dojcsák Dániel

2008. október 10. 08:32

Webáruház lesz a YouTube-ból

Közel két éve birtokolja a Google a YouTube videómegosztót, de egyelőre csak népszerűséget és adatforgalmat generált a szájt, nyereséget kevésbé. Ezen a trenden szeretne fordítani az óriáscég a héten bejelentett e-kereskedelmi funkcióval, amivel a meghallgatott zeneszámok azonnal megvásárolhatóvá válnak. És ez még csak a kezdet!

[HWSW] Közel két éve birtokolja a Google a YouTube videómegosztót, de egyelőre csak népszerűséget és adatforgalmat generált a szájt, nyereséget kevésbé. Ezen a trenden szeretne fordítani az óriáscég a héten bejelentett e-kereskedelmi funkcióval, amivel a meghallgatott zeneszámok azonnal megvásárolhatóvá válnak. És ez még csak a kezdet!

Most még csak zenebolt, később más is kapható lesz

A bevezetett újítás révén a videoklipeket megtekintő látogatók előtt egy új ablak jelenik meg a megszokott kezelőfelületen, az itt elhelyezett "Get it" ikonra kattintva pedig pillanatokon belül megvásárolhatóak a zenék az Apple iTunes vagy az Amazon.com rendszeréből. A látogatók számára tetszetős lehet, hogy kiválaszthatják, honnan szeretnék megkaparintani a muzsikákat, de a Google szempontjából az az igazi trükk, hogy nem kellett saját zeneáruházat csinálniuk, a látogatókat mégsem kell elengedni az internet általuk ellenőrzött területéről, kerítésen belül maradnak.

A Google 1,65 milliárd dollárt fizetett két évvel ezelőtt a YouTube-ért, így joggal várhatja, hogy a videomegosztó aktív szerepet vállaljon az új hirdetési formák kialakításában vagy a bevételszerzés új módszereinek meghonosításában. Az innovációra egyre jobban szüksége lesz a Google-nek, hiszen eddig minden látványos fejlesztését képes volt finanszírozni az apró szöveges hirdetések által hozott bevételek rohamos növekedéséből, így eltartva sok népszerű, de egyébként veszteséges szolgáltatást is. A szöveges hirdetési piac növekedése viszont lassulni kezdett, amire a Google reagált is. Bakari Brock, a YouTube üzleti tanácsadója azt mondta, hogy a korábban bemutattot újfajta hirdetések és a zenevásárlási program is éppen ennek a folyamatnak az első lépései. A végső cél, hogy a YouTube egy életképes kereskedelmi platformmá váljon.


Jelenleg az EMI és az Universal Music zenei kínálatából lehet válogatni, de ez csak a kezdet. A zenevásárlás egy jó kezdés, hiszen egyszerűen kivitelezhető és manapság népszerű. Viszont már most elérhető a nemrégiben megjelent Spore játékprogram is, sőt idővel a zenék, videók, szoftverek, koncertjegyek mellett szinte bármilyen bolt vagy üzlet kínálata megjelenhet, egészen új lendületet adva az online hirdetések piacának, ezzel együtt pedig akár a vírusmarketing-videók terjedésének is.

A hirdetők kiválaszthatják ugyanis, hogy a reklámok csak a saját maguk által feltöltött tartalmak mellett jelenjenek meg vagy akár a normál felhasználók releváns témájú videói mellett is. A zenei kiadóknak ráadásul megvan az a lehetőségük, hogy az illegális feltöltések kiszűrésére kifejlesztett Content ID rendszerrel azonosítsák, hogy egy klip tényleg az adott számot tartalmazza-e. Az nem meglepő, hogy a XXI. századi pláza csak az Egyesült Államok lakóinak adatik meg, a jövőbeni tervekről pedig jelenleg nem tudunk konkrétumokat.

Eric Scmidt, a Google elnök-vezérigazgatója a hivatalos bejelentéskor azt mondta, hogy ugyan tovább tartott a vártnál, de megtalálták a megfelelő hirdetési modellt a YouTube számára, így elégedett lehet a videomegosztó oldalnál végbement folyamatokkal. Schmidt a YouTube-ot egy óriási "végfelhasználói sikerként" könyveli el, komoly pénzügyi eredményeket várnak ettől a népszerűségtől, ami meg is fog érkezni hamarosan szerinte.

Hangos kommentelés

A kereskedelmi újítás mellett egy érdekes újdonságot is bevezettek: mégpedig a kommenteléskor lehetőség van arra, hogy a begépelt üzenetet gépünk hangosan visszaolvassa nekünk. Pár hónappal ezelőtt jelent meg egy rövid képregény, ami épp arról szólt, hogy az egyik figura egy olyan vírust ír, ami mindenkinek visszaolvassa a begépelt kommentjét, amitől az emberek világszerte rájönnek, hogy mennyire tapintatlanok voltak. Hogy ez csak egy újabb vicc a köztudottan laza Google-fejlesztők részéről vagy valami valós célja is van ennek a funkciónak, az egyelőre nem derült ki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról