Szerző: Dojcsák Dániel

2008. november 11. 11:06

Lassít a Google, mostantól csak biztosra megy

[NYT/HWSW] Még ezekben a bizonytalan pénzügyi időkben is előre lépdel a Google, de sokkal óvatosabb lesz a nagymértékű kiadásokkal, melyeknek nem biztos a megtérülése -- figyelmeztet Eric Schmidt, a cég elnök-vezérigazgatója. Ezzel egybecseng néhány elemző és befektető véleménye a tízéves vállalatról, ami szerintük kezdi a felnőttség első jeleit mutatni.

[NYT/HWSW] Még ezekben a bizonytalan pénzügyi időkben is előre lépdel a Google, de "sokkal óvatosabb lesz a nagymértékű kiadásokkal, melyeknek nem biztos a megtérülése" -- figyelmeztet Eric Schmidt, a cég elnök-vezérigazgatója. Ezzel egybecseng néhány elemző és befektető véleménye a tízéves vállalatról, ami szerintük kezdi a felnőttség első jeleit mutatni.

Itt az alkalom...

Előfordulhat, hogy a tíz évvel ezelőtt alapított Google kezdi elveszíteni a fiatalos mentalitását és egyre jobban hasonlít majd a többi óriásvállalatra. "A növekedési ütem, ami még most is meggyőző, jelentősen lassult, és további lassulásra lehet számítani a gazdaság jelen teljesítménye miatt" -- folytatja Scmidt, majd hozzáteszi, hogy a Google sokkal jobb helyzetben van, mint "más hirdetési vállalatok", hogy túlélje a recessziót.

Az 53 éves cégvezető a New York Timesnak adott hétvégi interjújában beszélt arról, hogyan képzeli el a Google elkövetkezendő éveit. Természetesen a legmeghatározóbb motívum a gazdasági válság hatásának elemzése volt. Ezzel kapcsolatban a vállalatvezető elmondta, a legnagyobb problémának azt érzi, hogy nem tudják meddig tart majd a krízis, nem látják a növekedési pályát. Éppen ezért odafigyelnek az új alkalmazottak felvételére, és ugyan bővítenek, de jóval lassabban, mint eddig.

Másrészt a vállalat nem pazarol feleslegesen vagy kockázatosan semmire. Amennyiben nem biztos a megtérülés, akkor a menedzsment nem megy bele a rizikóba, mint ahogy azt például a YouTube esetében tette. A videomegosztót úgy vásárolta meg a cég 1,65 milliárd dollárért, hogy a vezetésnek akkoriban fogalma sem volt arról, hogyan lehet belőle pénzt csinálni és még mostanság is legfeljebb koncepciók vannak a sikeres üzleti modellre. Közben persze a fejlesztések, a fenntartás csak viszi a pénzt. Eddig bőven volt miből, most előfordulhat, hogy meg kell húznia magát a Google-nek is.


És tudja...

A vezetés ugyanakkor nem számolk azzal, hogy vészforgatókönyvet kellene elővenni, hiszen a Google szinte mindenben a vetélytársai előtt jár. A bevételeket generáló hirdetési rendszer Schmidt állítása szerint jobban mér és jobban is céloz mint a konkurenseké. A vállalatoknak pedig a válságban is el kell adniuk a termékeiket, ilyenkor is kellenek hirdetések, a különbség annyi, hogy a szűkebbre zárt ollóban a leghatékonyabb megoldást választják majd a hirdetők, "tudni fogják mit kell tenniük".

A lassulást ugyanakkor Schmidt nem megszorításnak véli, hanem alkalomnak a fókuszálásra. Tisztában van vele, hogy sokkal óvatosabban kell bánni a potenciális kiadásokkal, ugyanakkor folytatni kell a kis csapatokba való befektetést, mivel ott születnek az őrülten jó ötletek. Leállni viszont nem szándékozik a fejlesztésekkel a cég, az ugyanis 5-10 év múlva ütne vissza.

A felnőttség átka

A Google-alkalmazottak jóléte, irigylésre méltó munkakörülményei, a vállalat kultúrája rendszeres visszhangot vált ki világszerte, ez a NYT feltételezése szerint szintén veszélybe került. Erre Eric Schmidt csak annyit válaszolt, hogy kollégái tudják, hogy az ész nélküli költéseket vissza kell fogni, de azokat az elemeket, amik meghatározzák, egyedivé teszik ezt a kultúrát, nem fogják elsorvasztani.

Schmidt véleménye szerint könnyű sikeresnek lenni addig, amíg a cég meredek növekedési pályán van, de később egyre több nehéz döntést kell meghozni. Pár nappal ezelőtt a Google végülis visszakozott a Yahoo-üzlettől is, pedig a nyilatkozatok alapján a perek ellenére is véghez tudta volna vinni a terveket. Ennek ellenére a hosszadalmas és drága perek nem értek volna annyit, amennyit a konyhára hozott volna a közösködés.

A felnőttség egy másik jele is lehet, hogy története során először fulladt kudarcba egy Google-üzlet amiatt, hogy a szabályozók akadályokat görgettek elé. Egyesek szerint a jövőben a trösztellenes perek és vizsgálatok egyre gyakoribbak lesznek a Google háza táján is. Schmidt egyelőre ezt nem látja túl súlyos problémának, de bevallotta, hogy a változtatásokkal kockázat is együtt jár, amit át kell látnia a cégnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról