Szerző: TechNet

2007. október 17. 11:27

Itt az Office Communications Server 2007

Az elektronikus levelezés hasznos és használt funkció. Sőt, meglehet, agyonhasznált: akkor is a levelezéshez fordulunk, amikor egészen más csatornát kellene választanunk a kommunikációhoz. Bemutatjuk a Microsoft egységes kommunikációs platformjának alapját, a vadonatúj Office Communications Server 2007-et.

A kommunikációs formákat sokféleképpen csoportosíthatjuk, többek között aszerint, igényli-e a résztvevők jelenlétét. Az elektronikus levelezés nem igényli, a postaládánkba bepottyant levelet bármikor elolvashatjuk - úgy mondjuk, a kapcsolat jellege aszinkron. Az aszinkron kommunikáció kiterjesztése nagy távolságokra az emberiség számára régóta megoldott feladat -- levelezés már az ókorban is létezett.

A jelenlét paradigma

Ha mind a küldő mind a fogadó vagy fogadók részvétele elengedhetetlen, szinkron kommunikációról beszélünk. A szinkron kommunikáció az idő mellett évezredeken keresztül helyhez kötött is volt, a résztvevők nem távolodhattak el egymástól. Aztán jött Alexander Graham Bell (vagyis pontosabban: Antonio Meucci), és a telefonnal minden megváltozott. Tonnányi irodalma van a telefonnak életünkre gyakorolt hatásáról, mi ezt nem szaporítjuk. Viszont nem árt tudni, hogy amikor Bell feltalálta, az emberek pedig használni kezdték a telefont, hármas feltételezéssel éltek:

  1. A technológia működik, és a kapcsolat létrejön. (A távolságot ezáltal legyőztük.)
  2. A fogadó fél ott van a vonal túlsó végén.
  3. A fogadó félnek is szándéka a kommunikáció.

Míg az első feltételezés egy évszázad alatt közel biztossá vált, a többivel szinte alig kezdtünk valamit. Igaz, a mobiltelefonok megjelenése sokat segített a második kitétel valószínűségének növelésében, de a bizonyosságról nem beszélhetünk. A harmadik pont majdnem teljes homály: a hangpostánk üdvözlő szövegével manipulálhatunk ugyan, de a gyakorlatban ezt szinte senki nem használja.

A távolság legyőzéséhez képest a másik kettő apróságnak tűnik, de ez csak a látszat. Gondoljunk bele! Hányszor keresünk valakit, miközben ő szabadságon, értekezleten vagy ügyfélnél van? Ha tudtuk volna, hogy az illető nem elérhető, vagy nem áll szóba velünk, talán eleve máshoz fordultunk volna, más csatornáját kerestük volna a kapcsolatfelvételnek -- értékes időt és pénzt spórolva magunknak vagy a vállalatunknak, intézményünknek. Összegezve a gondolatot: az első pont a valósidejű kommunikáció lehetőségét biztosítja, míg a másik kettő a hatékonyságát.

A fenti problémára válaszul születtek meg az első olyan szoftverek, amelyek a valósidejű kapcsolat létrejötte előtt képesek jelezni legalább azt, hogy a fogadó fél megfelelő eszközök birtokában van a kommunikációhoz (2. feltételezés), jobb esetben pedig azt is, hogy hajlandó a kommunikációra (3. feltételezés). A feladat komplex, hiszen az elmúlt évtizedek, de különösen a számítógép és a mobil eszközök megjelenése óta egyre több csatornán kommunikálunk. Ahhoz, hogy ez valóban hatékony legyen, a jelenlét-információnkat minden csatornára el kell juttatnunk, és fordítva: a különböző csatornákat szükség szerint össze kell tudni terelnünk egyetlen egybe. Ha a siker még nem is teljes, a "kritikus tömeg", no meg az a kulturális változás, amely az ilyen jellegű kommunikációt preferálja, lassan de biztosan láthatóvá válik.

Az Office Communications szoftverek története

A most megjelenő Office Communications Server (OCS) 2007 nem előzmények nélküli. Mint annyi minden, ez a szoftver is az Exchange csapat szárnyai alól nőtt ki. Az Exchange Server 2000 Enterprise Edition szoftver kiegészítéseként telepíthettük az Exchange Conferencing Servert amely Microsoft első valósidejű (RTC – Real-Time Communication) megoldása volt. Ezt követte a már önálló Live Communications Server 2003 később pedig a Live Communication Server 2005 verzió. A szerverek mellett a kliensek is hasonló fejlődést mutattak. A Windows Messenger 4.0 a Windows XP része lett, később letölthető formában juthattunk hozzá az 5.0 és 5.1-es kiadásokhoz. Ezek utódjaként jelent meg a Microsoft Office Communicator 2005, amelynek már mobil (Communicator Mobile 2005) és webes (Communicator Web Access) változata is volt. Mindezt azért tartottam fontosnak felsorolni, mert a szoftveres RTC megoldásokat sokan még éretlen technológiának tekintik. Nem azok: majdnem tíz éve működnek már körülöttünk.

Az OCS 2007 áttekintése

Egyetlen összetett mondatba foglalva az Office Communications Server 2007 egy olyan elosztott szoftvermegoldás, amely minden ma ismert valós idejű kommunikációs formát támogat függetlenül a résztvevők számától, a rendelkezésre álló kommunikációs eszközöktől és a résztvevők helyétől. A "kommunikációs forma" lehet azonnali üzenetküldés, IP vagy telefonszabványt követő hangkapcsolat, videó kapcsolat és alkalmazás-megosztás. A résztvevők száma, ha nem is korlátlan, de jobbára a hardvererőforrásoktól és a hálózat sávszélességétől függ. Amikor pedig a részvétel "helyéről" beszélünk, akkor érthetünk ez alatt belső hálózatot, internetet, más vállalati hálózatot, másik, adott esetben nyilvános jelenlét-alapú hálózatot (pl.: MSN Messenger) vagy IP világon kívüli (pl.: telefon) hálózatot is.

Ha képzeletben a résztvevők számát négy-ötre korlátoznánk és minden lehetséges hely, eszköz és kommunikációs formát módszeresen váltogatnánk, már akkor is száz fölötti lenne a lehetséges szituációk száma. Hogyan lehet ilyen összetett rendszert megalkotni, működtetni? Hogyan lehet felügyelni, egyáltalán átlátni? A helyzet szerencsére egyszerűbb, mint gondolnánk: egy jól strukturált ábra segítségével pontos képet kaphatunk a Microsoft valósidejű kommunikációs technológiájáról.

OCS architektúra

Az alábbiakban egy mindent felvonultató, minta Office Communications rendszerfelépítést láthatunk. A rajz célja, hogy valamennyi komponenst és azok egymással való kapcsolatát bemutassa. Egy valódi rendszernek nem kell ilyen bonyolultnak lennie, akár egyetlen kiszolgálóval is építhetünk OCS megoldást. Lássuk, milyen lehet egy kifejlett RTC rendszer! A diagram közepén, sárga sávokban láthatjuk az Office Communications Server 2007 tényleges funkcióit. Ezt veszik körbe a mi szempontunkból kiegészítő alrendszerek. Kezdjük a lényeggel, aztán majd haladunk az ábra széle felé!

A alapelemek a rajzon számozott csoportokban találhatók (Pool 1-3). A Front-End szerverek OCS 2007 szolgáltatásokat futtatnak, adataikat (például a felhasználók címlistáit, az útvonal-választási információkat stb.) pedig a háttérben, SQL kiszolgálón tárolják. A Front-End kiszolgálók végzik a jelenlét-információk fogadását, tárolását, a bejövő és kimenő hívások kezelését, a konferenciabeszélgetések kezelését, továbbá ők futtatják az "Address Book Server" szolgáltatást, amely periodikusan lekéri az Active Directory címlistáját. Egy felhasználó egy Poolba jelentkezik be, de ez nem azt jelenti, hogy kizárólag az azonos Poolba tartozókkal kommunikálhatna. A Pool konfigurálható aszerint, milyen konferenciatípust kezeljen. Ha a várható forgalom megkívánja, az Audio/Videó illetve Webkonferencia forgalom-típushoz külön pool vagy poolok hozhatók létre -- ahogy az a mi ábránkon is látszik.

Az alapfunkciókat három mellékszerep egészíti ki: a CWA, a Director és a Mediations kiszolgálók. A CWA a Communicator Web Access rövidítése, funkcióját tekintve pedig az Exchange OWA kiszolgálójához hasonlatos: weben keresztül egy, a valódi Office Communicatorhoz hasonló felületet biztosít a felhasználók felé. Ezen a felületen kizárólag az azonnali üzenetküldés (fájlokkal együtt) és a jelenlét-információk továbbítása szolgáltatások érhetők el, viszont ezt a világ bármely pontjáról megtehetjük bármely AJAX-ot ismerő böngészőből.

A Director szerepkörű OCS szerverek biztonsági feladatot látnak el: a vállalaton kívüli felhasználók hitelesítési kérelmeit a Director szerverek fogadják és gondoskodnak róla, hogy csak a hitelesített, tehát azonosított felhasználók érhessék el a front-end szervereket.

Ahhoz, hogy a OCS Mediation szerepről dióhéjban beszéljünk, előbb az infrastruktúra egy másik -- nem is a Microsoft által gyártott -- elemével, az IP-PSTN átjárókkal kell megismerkednünk. A bevezetőből és az ábrából is kitűnik, hogy az OCS rendszer integrálódik, integrálódhat a hagyományos telefonvilággal. Ebből következően szükséges egy olyan eszköz, amely a telefont használók elől elrejti, hogy valójában egy Office Communicatort érnek el, és viszont, egy Communicator is képes elérni egy telefonszámot.

A "nagy varázsló" a Média átjáró (Media Gateway) vagy másképp IP-PSTN átjáró. Típusát tekintve háromféle létezhet: Basic, Advanced és Basic-Hybrid. Az Advanced típusok mindent tudnak (például titkosított protokollhasználatot, médiafolyam konvertálást, stb). Azonnali használatba vételüket gátolja, hogy alig jelentek meg a piacon. Sokkal valószínűbb, hogy a basic megoldások egyikére találunk majd rá. E két alapmegoldás között az a különbség, hogy a "Basic Hybrid" egy olyan hardver, amelyen egy Windows Server 2003 az operációs rendszer és egyaránt futtat egy Basic Gatewayt és egy Mediation szervert. No, akkor végülis mit csinál a mediation szerepkörű OCS?

  • Titkosítja a media gateway felől érkező csomagokat és a front-end kiszolgálókhoz továbbítja.
  • Átalakítja a media-adatfolyamokat a front-end és a media gateway között (A Microsoft a saját adatfolyam szabványait használja, RTAudio és RTVideo a nevük.)
  • Köztes komponensként viselkedik olyan hívásoknál, amelyet a Media Gateway nem támogat.

A Mediation szerepű OCS kiszolgáló kritikus feladatot lát el, ha telefon-integrációra adjuk a fejünket, ezért mindenképpen külön kiszolgálóra kell telepíteni.

Tovább vizsgálva a referencia-architektúránkat láthatjuk, hogy az ábra a vízszintes tengely három részre osztott: bal oldalon a külső hálózat(ok), középen a demilitarizált zóna (DMZ), jobb oldalon pedig a belső hálózat helyezkedik el. A DMZ háromféle OCS szerverszerepet tartalmazhat, illetve tulajdonképpen csak kettőt. A HTTP Reverse Proxy nem OCS kód, sőt előfordulhat, hogy nem is Microsoft kiszolgálóról van szó -- kutyaközönséges fordított proxyként működő alkalmazásra van szükség. Ha a Microsoft mellett tesszük le a voksunkat, akkor ide egy ISA 2006-ot kell képzelni. A reverse proxynak kettős feladata van: a külső CWA felhasználók hozzáférést gyorsítja, illetve a külső webkonferencia felhasználók tartalomletöltését segíti.

A Access-Edge szerepkör és a Audio/Video Conferencing Edge szerepkörök már igaz OCS funkciók. Az Edge szerverekre akkor van szükség, amikor olyan felhasználókat is támogatni szeretnénk, akik a vállalati hálózaton kívülről kezdeményeznek RTC hívásokat. Az edge szerverek elszigetelik a külsőtől a belső infrasturktúrát, ugyanakkor megkönnyítik a több protokollra is támaszkodó RTC kommunikáció átjutását a DMZ külső és belső tűzfalán (Firewall traversal).

Az Access Edge kiszolgálók ezen túlmenően kapcsolatot biztosítanak partner OCS hálózatokkal. Ez azt jelenti, hogy két OCS rendszer között kapcsolatot (szó szerint: szövetséget) hozhatunk létre. A kapcsolat létrejötte után mindkét szervezet eléri a másik felhasználóinak jelenlét-információit és bármilyen RTC kommunikációt kezdeményezhet. És mindez fokozható! Előfizetéses alapon csatlakozhatunk nyilvános üzenetküldő hálózatokhoz is (MSN Messenger, Yahoo, AOL, stb). A csatlakozás után a felhasználók felvehetik a nyilvános hálózatot használó partnereiket (például közeli hozzátartozóikat) az Office Communicator címlistájába -- feleslegessé téve két RTC alkalmazás párhuzamos futtatását és csökkentve a támogatási feladatokat, költségeket.

A szerveroldal elemzésének végén essen pár szó a háttérrendszerekről. Az OCS architektúrájának egyik alapja az Active Directory. A telepítés sémamódosítással jár, a későbbiekben pedig az AD végzi el a hitelesítési kérelmek kezelését. Emellett összetett, heterogén rendszereknél szóba kerülhet valamilyen metacímtár, például MIIS (Microsoft Identity Integration Server) alkalmazása is. Mint minden Microsoft kiszolgáló, az OCS 2007 is felügyelhető a System Center Operations Manager 2007 vagy annak korábbi változatával. Sőt! Mivel sokszor üzletileg kritikus, magas rendelkezésre állású és összetett architektúrát kell létrehozni, ennek hatékony működtetéséhez az ilyen háttérrendszer elengedhetetlen.

A támogató infrastruktúrába szokás sorolni még az archiválási, naplózási feladatokat. Az OCS mind a működéséhez szükséges adatokat, mind pedig az archív információkat SQL adatbázisokban tárolja. Archiválni a hívásadatokat, az csevegés során begépelt információkat és a webkonferenciák felvételeit lehet, a videokonferenciák tartalmat, továbbá a hanghívásokat a beépített eszközökkel nem.

[oldal:Office Communications ügyfélszoftverek]

Az OCS 2007 natív kliense természetesen a Microsoft Office Communicator 2007 (MOC). A kompatibilitás és a könnyű migráció érdekében ugyanakkor lehetővé tették a fejlesztők, hogy a Communicator 2005-ös változatát is futtathassuk, ami persze számos új képességet nem tud kihasználni. Fontos tudni, hogy a frissítés 2005-ről 2007-re egyszeri esemény, tehát ha egy alkalommal 2007-es kliensről lépünk be az OCS rendszerbe, akkor már nincs módunk a továbbiakban a 2005-ös verziót használni. Ez igaz minden korábbi kliensre verzióra platformtól függetlenül, tehát a Mobile Communicatorra is. Lássuk, mire képes a Communicator 2007.

A szoftver sok tekintetben kaméleonszerűen viselkedik: csak azok a vezérlőgombok és elemek jelennek meg a felületén, amelyre éppen szükség van. Ha telefonhívást kezdeményeztünk, akkor csak a hívásvezérlő gombok. Ha szöveges üzenetet váltunk, akkor meg a gépeléshez szükséges elemek. Ezáltal a felület nem válik használhatatlanul bonyolulttá, minimális helyet foglal mind a munkafelületen mind a memóriában.

A Communicator legfontosabb feladata a jelenlét információk gyűjtése, tárolása és megjelenítése a mások számára. A 2007-es verzió már ún. "gazdag jelenlét információt" nyújt, ami három funkciót is takar. Gazdag atekintetben, hogy a korábbi verziókhoz képest jóval többféle jelenlétet tudunk jelezni, és akár a felhasználó, akár a rendszergazda XML formában újabb jelenlét-típusokat is definiálhat. Emellett a címlista csoportosítható, a csoportoknak pedig eltérő jelenlét-információt lehet megadni -- így mind az elérhetőség, mind pedig a kommunikálási hajlandóság kifejezhető. (Emlékszünk még a hármas feltételezésre?)

A Communicator a jelenlét-információt gyűjti, egyben disztributálja. Ha a levelezési rendszer Microsoft Exchange, akkor a postaládából kiolvassa a naptárbejegyzéseket és a "Nem vagyok az irodában" beállításokat, a saját felületén pedig még azt is jelzi, hogy az adott személy jelenleg mit csinál (pl.: értekezleten van) és mikor lesz szabad legközelebb. A disztribúció azt jelenti, hogy minden elképzelhető Microsoft-alkalmazásban megjeleníti mások jelenlét-információit. Ha például kapunk egy levelet, akkor a feladó elérhetőségét egy kis gömböcske jelzi, a Sharepoint-oldalakon pedig a dokumentumok közzétevőinek elérhetősége látszik azonnal.

A Communicator legerőteljesebben a microsoftos levelező infrastruktúrával integrálódik. Az Outlookból azonnali üzenetküldést, de akár Communicatoron keresztüli telefonhívást is kezdeményezhetünk. Az Exchange 2007 Unified Messaging szerepköre segítségével hangpostafiókot hozhatunk létre; a MOC-ra érkező hívásainkat azután ideirányíthatjuk, a beérkezett üzeneteket pedig a Communicator segítségével meghallgathatjuk. A MOC az AD címlistájából nem csak a felhasználókat, de a disztribúciós listákat is letölti. Ha egy csoport valamennyi tagjával egyszerre kezdeményezünk bármilyen típusú konferenciát, elegendő a csoport nevére kattintani, és már kezdhetjük is mondani/gépelni a magunkét -- a konferenciát nem kell szervezni, ad-hoc létrejöhet.

Sok szó esett már a telefóniáról, ne kerülgessük a kását: az OCS 2007 a maga klienseivel és szerver architektúrájával a Microsoft IP-alapú telefónia megoldása is. Azért fontos, az "is", mert a telefónia csupán részfunkció a teljes megoldásban, ám ha arra van szükség, akkor az is megoldható. A MOC teljesíti a mai modern telefonoktól elvárt funkciókat: hívásvárakoztatás, hívásátirányítás, hívásátadás, főnök-titkárnő kapcsolat, egyszerre több helyen csöngés, konferenciabeszélgetés, és még hosszan sorolhatnánk.

Az operációs rendszerre telepített Softphone-jellegű megoldást nem mindenki szereti -- és bizonyos esetekben nem is célszerű. A Microsoft ilyen szituációkra felkészülve a partnerei segítségével többféle "telefonszerű" eszközt is elérhetővé tett. Kapható ún. USB Handset, ami nem más, mint egy USB porton keresztül a számítógéphez kapcsolódó telefonkinézetű készülék, amelyről hívást lehet kezdeményezni és fogadni. Ebben az esetben a valódi intelligencia még a PC-hez kötött, csupán ergonómiai "segítséget" kapott a végfelhasználó. Elérhető lesz ugyanakkor olyan önálló, WinCE alapú eszköz is, amely beágyazottan tartalmazza a Communicator klienst valódi IP-telefon élményt ígérve, miközben nem kell lemondani továbbra sem a jelenlét-információkról.

LiveMeeting Konzol

A Communicator négyféle inkarnációja (PC, Mobile, Web és Embedded) mellett létezik még egy ötödik típusú kliense is az OCS rendszereknek, amit LiveMeeting Console-nak hívnak és a webkonferenciák (értsd: alkalmazás-megosztás) során használatos. A korábbi RTC szoftverek ilyen klienst nem használtak mivel webkonferenciát sem voltak képesek szolgáltatni. A LiveMeetinggel mindeddig csak hostolt szolgáltatásként találkozhattunk -- akik csatlakoztak már Microsoft Webcastokhoz, azok ismerhetik e termék megelőző verzióit.

Az OCS 2007 azonban már képes webkonferencia lebonyolítására, ezért a LiveMeeting Console is a teljes rendszer része lett. A segítségével alkalmazásokat oszthatunk meg, PowerPoint diákat vetíthetünk le teljes animációs képességekkel, sőt, kellő sávszélesség esetén még multimédia állományokat is levetíthetünk. A LiveMeeting Console éppúgy használhat webkamerát, mint a Communicator, sőt, egy adott hang- vagy videkonferenciát megszakadás nélkül átváltoztathatunk webkonferenciává: a LiveMeeting Console tetszőleges módon átveszi vagy átadja a hangot és a képet a Communicatornak. A webkonferenciák anyaga hanggal és képpel együtt rögzíthető, hogy aztán később újra lejátszható legyen (Ezt a lehetőséget használjuk ki, amikor a korábbi webcastokat a Media Player számára lejátszható formátumban közzétesszük a Microsoft Magyarország weblapján.)

A webkonferenciák fontos kelléke lehet a Microsoft hardver részlege által fejlesztett RoundTable eszköz. Ez egy öt kamerát tartalmazó USB csatlakozású speciális web kamera, amely 360 fokos teljes panorámaképet képes alkotni úgy, hogy szakadásmentes folyamatos képet láthatunk. Így egy terem valamennyi résztvevőjét egyszerre láthatják a vonal "túlsó végén". Mivel a telepítése nem bonyolultabb, mint bármilyen USB-eszközé, az OCS pedig ad-hoc videó és/vagy webkonferenciát is képes létrehozni, ezáltal sok vállalat, közintézmény megszabadul a méregdrága webkonferencia-helységek kialakításának és fenntartásának a feladatától: a videokonferencia végre mindenkihez eljuthat.

Az meg szinte a futurisztika világába tartozik, hogy a RoundTable arcfelismerő technológiával rendelkezik, a konferencia felvételét pedig a beszélő személyekhez indexeli, így felvételt visszanéző számára lehetséges csupán egyetlen résztvevő hozzászólásait követni: az arcfelismerés és indexelés révén a visszajátszáskor a szoftver mindig csak az adott személy megszólalásait játssza le, a többit átugorja.

Felhasználási területek

Mindez szép és jó, de vajon egy magyar vállalat, önkormányzat vagy állami szerv mire használhatja az OCS-t? Röviden leírunk néhány olyan helyzetet, amelyben az Office Communications Server jó szolgálatot tehet. A lehetőségek számra ennél sokkal-sokkal több, talán csak a fantázia szab nekik határt.

Csak üzenetküldés, de ellenőrzötten és biztonságosan

Egy vállalatnál elterjedtek az azonnali üzenetküldő szoftverek központi IT-kontroll nélkül. A szoftvereket betiltani nem lehet, ugyanakkor világos, hogy számos biztonsági konckázatot rejtenek: kártékony kódot hurcolhatnak a belső hálózatra, a titkosítatlan forgalom veszélyével nem törődve a felhasználók érzékeny adatokat adhatnak ki, sőt, az elektronikus levelezés naplózási funkcióit megkerülve érzékeny adatokat is kiszivárogtathatnak a belső munkatársak.

OCS 2007 alapokon eliminálhatók a heterogén üzenetküldő rendszerek, miközben a nyilvános kapcsolatok továbbra is fenntarthatók. A titkosított forgalom biztonságosabbá teszi a kommunikációt, a rendszergazdák pedig a levelezésnél szokásos naplózási rendet vezethetnek be. A kártékony kódok ellen a OCS 2007-hez készített Forefront termékek nyújthatnak megoldást.

Szoftveres telefon utazó munkatársaknak

Egy külföldön is terjeszkedő vállalat munkatársai hatalmas roaming-telefonszámlákat generálnak, mert bizonyos vállalati adatokhoz csak nehezen jutnak hozzá, többnyire úgy ,hogy "távvezérlik" kollégáikat, ami viszont telefonon, kép nélkül nehézkes és hosszadalmas. Mások egyszerűen csak sokat utaznak és telefonálnak "haza", ami szintén költséges.

A külföldi képviseletek mobiltelefon helyett a helyi internetszolgáltatást és a hordozható számítógépükre telepített Communicatort használva közvetlenül hívhatják a belső munkatársakat (az Communikátorát vagy valódi telefonját), megspórolva a romaing tarifákat. Az OCS 2007 webkonferenciáihoz bárhonnan, akár a vállalati hálózaton kívülről is csatlakozni lehet. Egy ad-hoc webkonferencia segítségével alkalmazások oszthatók meg és a távvezérlés leegyszerűsíthető, az ideje pedig lecsökkenthető.

Belső távoktatási rendszer

Egy nagy fluktuációval dolgozó vállalat állandó problémája, hogy az új belépők nem rendelkeznek kellő információval arról, miként használják az informatikai rendszereket. Az IT csapatnak sem ideje sem energiája nincs újra és újra ugyanazt elmondani két-három havonta az aktuális újoncoknak. Azok viszont így sokkal több hibát vétenek és jobban terhelik a helpdesket is.

Az OCS webkonferenciái teljes élményű PowerPoint vetítést képesek rögzíteni, sőt, rögzítenek bármilyen megosztott alkalmazáson végezett műveletet is. Az egyszer megtartott előadást oda lehet adni a később belépő újoncoknak időt, fáradtságot megtakarítva mindkét félnek, miközben mind az IT, mind pedig az új munkavállalók hatékonysága nőhet. Természetesen nem csak az IT-val kapcsolatban lehet ezt használni: ugyanígy értelme lehet rögzíteni, vagy webkonferencián keresztül telephelyeken is átívelve, élőszóban elmondani az adott cég munkatársai számára fontos információkat, vagy éppen egy komplett oktatási anyagot.

IP-telefonrendszer

Adott egy szervezet, melynek telefonközpontja meglehetősen elavult, nem bővíthető. A felhasználók többféle funkciót, például a hangpostát hiányolják belőle. Az IT fekete dobozként tekint a központra, mert a telefonszabványokhoz nem értenek, a menedzsment felületet pedig drága volt megvenni, ezért eseti jelleggel külső céggel végeztetik el a programozást. Ettől persze egy mellék funkcióinak átalakítása (például egy főnök-titkárnő kapcsolat létrehozása) akár több napig is eltart.

Az OCS 2007 teljes értékű IP telefonrendszerként üzemelhet. A menedzsment felület a már ismerős Windows, az adatok nagy része az Active Directory révén már rendelkezésre áll. A hangpostát a szintén használt Exchange új verziójával biztosítani lehet. A készülékek egy részét meg sem kell venni, van akinek a szoftveres Communicator teljesen megfelel. Akik ragaszkodnak a telefon "élményéhez", úgy kaphatnak készüléket, hogy közben nem kell lemondaniuk a új lehetőségeket biztosító jelenlét információkról sem. A fekete doboz megszűnik, a drága és hosszadalmas programozás néhány gyors kattintássá szelídülhet.

Zárszó

Az OCS egy sokoldalú megoldás, amely arra késztetheti az IT szervezeteket, hogy újragondolják a valósidejű kommunikációs rendszerek helyét és szerepét a saját IT stratégiájukban. A hely-, eszköz- és típus-független valósidejű kommunikáció létezik -- reméljük a jelentőségét a magyar vállalatok, intézmények is hamar felismerik.

Lepenye Tamás

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról