Szerző: Koi Tamás

2009. március 13. 15:57:44

Egyre kellemetlenebbé válik a webes levelezőrendszerek gyakori összeomlása

Rájárt a rúd ezen a héten az ingyenes levelezőrendszerek felhasználóira: hétfőn a Google Mail, tegnap pedig a Microsoft által üzemeltetett Hotmail térdelt le órákra. A kiesés a Hotmail esetében lényegesen több felhasználót érintett, az eset ezzel ismét komolyan megrendítheti a hasonló, ingyenesen működő rendszerek iránti bizalmat.

[HWSW] Rájárt a rúd ezen a héten az ingyenes levelezőrendszerek felhasználóira: hétfőn a Google Mail, tegnap pedig a Microsoft által üzemeltetett Hotmail térdelt le órákra. A kiesés a Hotmail esetében lényegesen több felhasználót érintett, az eset ezzel ismét komolyan megrendítheti a hasonló, ingyenesen működő rendszerek iránti bizalmat.

Keleti-parti idő szerint csütörtök délben egyes felhasználóknál akadozni kezdett, illetve teljes leállt a Microsoft Live! Hotmail webes e-mail szolgáltatása. A felhasználók a bejelentkezés során órákig csak egy a szerver túlterheltségét jelző hibaüzenetet kaptak, amikor el akarták érni postafiókjukat, derült ki a visszajelzésekből. A Microsoft egyelőre nem közölte a leállás okát, és azt sem, hogy pontosan hány felhasználó lehetett érintett, a Twitteren érkező szokatlanul nagy mennyiségű visszajelzés hatására azonban a cég kénytelen volt saját WindowsLive Twitter feedjén megnyugtatni mindenkit: tudnak a leállásról és a hiba kijavítása folyamatban van.

A Hotmail szolgáltatás végül helyi idő szerint délután öt órakor állt helyre, a szoftvercég ekkor egy szűkszavú blogbejegyzésben kért elnézést a felhasználóitól, ígéretet téve arra, hogy hasonló hiba nem fordul elő többet. Ezen a héten egyébként ez volt a második olyan leállás, mely az elterjedt online levelezőrendszerek felhasználóit érintette: a Gmailbe hétfőn több felhasználó nem tudott bejelentkezni, mások a szolgáltatás lassúságára panaszkodtak. A Gmail a hétfői megroggyanást követően végül több mint egy nap után tért csak teljesen magához.

A Gmail esetében ez idén már a második komoly rendszerhiba volt, először február 24-én omlott össze több órára a szolgáltatás egy rutinfeladatnak ígérkező karbantartási folyamat következtében. A levelezőrendszer tavaly többször is akadozott, az egyik legemlékezetesebb leállás augusztus közepén történt. Az eset után a Google külön blogbejegyzésben kért elnézést az érintettektől -- ez addig egyáltalán nem volt jellemző a cégre.

A webalapú alkalmazásaikkal több millió felhasználót magukhoz csábító Google és Microsoft messze legnépszerűbb online szolgáltatása a levelezés, melynek minőségi mutatói a legtöbbször jól szemléltetik, hogy a cégek mennyire felkészültek a hasonló problémák megelőzését és elhárítását illetően. Az ilyen leállások éppen ezért egyre komolyabb presztízsveszteséget okoznak az érintett vállalatoknak, hiába hangsúlyozza némelyikük, hogy a szolgáltatás bétaállapota miatt van esély a hasonló hibák előfordulására.

a címlapról