Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Fényképezővásárlásnál hosszú távra terveznek a magyarok

Bányai György, 2009. március 13. 08:14
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az Extreme Digitalt úgy érezzük, nem kell bemutatnunk, hiszen hazánk fotóspiacának egyik meghatározó szereplője. A piac alakulásáról, változásairól, várható csavarjairól Szlanka Viktort, a cég fotó-videó üzletágának termékmarketing menedzserét kérdeztük. Konkrét számokat beszélgetőpartnerünk nem osztott meg velünk, de a legfontosabb trendeket felvázolta.

[HWSW] Az Extreme Digitalt úgy érezzük, nem kell bemutatnunk, hiszen hazánk fotóspiacának egyik meghatározó szereplője. A piac alakulásáról, változásairól, várható csavarjairól Szlanka Viktort, a cég fotó-videó üzletágának termékmarketing menedzserét kérdeztük. Konkrét számokat beszélgetőpartnerünk nem osztott meg velünk, de a legfontosabb trendeket felvázolta.

Hosszabb távra tervez a magyar

Az Extreme Digital termékmenedzsere szerint a 2009-es év jelentősen más lesz mint az eddigiek, amit a vásárlói szokások változása mellett az euró drágulása is okoz. Természetesen e két tétel szorosan kapcsolódik egymáshoz, de tisztán látható az is, hogy a vevők hosszabb távon gondolkodnak, akár spórolás az oka, akár a felkészültség, a mai vásárlók többsége már rég nem tapogatózik sötétben.

A válság szó hallatán az ember arra gondol, hogy a vásárló -- ha már költenie kell -- visszafogja magát és olcsóbb terméket vesz, érdekes módon azonban a magyar ennél sokkal okosabban mérlegel, és hosszabb távra tervez. A legtöbben a legolcsóbb lehetőségek helyett inkább egy olyan fényképezőbe ruháznak be, mely egy alapmodellnél tovább nyújthat kielégítő teljesítményt. Gyakorlatilag a vásárlók kihagyják a kezdő próbakört és a belépőszintű kompaktgépek helyett -- melyek idén már 10 megapixel körüliek -- olyat választanak, melyek a vásárlás időpontjában csak saccolható későbbi igényeket is kielégítik.


Szlanka Viktor, az Extreme Digital fotó-videó üzletág termékmarketing menedzsere

Az Extreme Digital januári eladásai nem voltak rosszak, februárban volt először tapasztalható, hogy a legolcsóbb kompaktok a vártnál gyengébben fogynak, melyre az is lehet a magyarázat, hogy a recesszió mélyülésére épp az a réteg érzékeny legjobban, mely a legkevesebb pénzzel rendelkezik. Savanyú hab a keserű tortán, hogy az újdonságok a dráguló euró miatt magasabb áron jönnek mint az adott sor korábbi modelljei. Emiatt várhatóan sokak nyúlnak majd a korábbi gépekhez, melyek nyilván nem rosszak, csak nem adják a kategória jelenlegi maximumát. Mindazonáltal a prémium kompaktok eladásaiban eddig nem érzékel visszaesést a cég.

Az euró árfolyamának kedvezőtlen alakulása nem csak a legolcsóbb gépeket érinti, jellemző lesz a magasabb kategóriák esetében is, lesz például Canon IXUS gép százezer forint környékén is, de a jelenleg leköszönő, 39 ezer forintos legolcsóbb IXUS utódja is 64 ezer forintos áron mutatkozik be. Az Olympus gépeinél ezek a számok még kiélezettebben jelentkezhetnek, hiszen a gyártóra jellemző, hogy a magas áron debütáló fényképezők életciklusuk végén az eredeti ár feléért, harmadáért szerepelnek a kínálatban. Ennek az árképzési sratégiának legfőképp az új termékek magasnál is magasabb ára ad mostantól jókora pofont.

Szlanka Viktor arról is beszélt, hogy a Samsung az egyéb piacoktól jelentősen eltérő utat választ hazánkban, olcsó gépeivel mennyiségre megy. 18 ezer forintos árával a belépőszintű S760 a cégnek ugyan jó eladási statisztikát szolgáltat, azonban keményen gyilkolja a brandet, a cég felsőbb kategóriás, HD-videózásra vagy filmlejátszásra is képes NV-sorozatát pedig alig ismerik itthon. Sajnos a kommunikáció nem a legerősebb oldala a koreai gyártónak, szöges ellentétben például a Panasonic-kal, amelynek reklámjaiban már a múlt évben is nagyobb hangsúlyt kapott a széleslátószög, illetve a kényelmi extrák ismertetése a felbontásnál.

Egyre több bridge és mikro-négyharmados gép érkezik

Az idei év új termékkategóriák széleskörű elterjedését hozhatja, 2009-ben nyílhat ki a friss mikro-négyharmados rendszer, nyáron pedig a vízzel szemben ellenálló gépek kategóriája kerülhet előtérbe. A közeli jövőben a Sony egyszerűsített panoráma-üzemmódja, EXMOR-szenzora, a feltörekvő mikro-négyharmados gépek, valamint a Fujifilm Super CCD EXR nagy dinamikájú, valamint alacsony zajszintet ígérő képérzékelője miatt bolydulhat fel a piac.

A termékkategóriák egymáshoz való viszonya is átrendeződik. Egyre több gépet kínálnak a gyártók a bidge és ultrazoom kategóriában , legutóbb például a Pentax jelentett be egyet. A legnépszerűbb modellek egyike itthon a Fuji 10 megapixeles, tizenkétszeres zoomra alkalmas S1000fd gépe, melyért mindössze 39 ezer forintot kell fizetni. Szlanka szerint a gép jó választás, bár az olcsó termékek esetében az ár gyakran a minőség rovására megy, legyen szó akár a burkolat anyagáról, vagy a zoommotor kis teherbírású műanyag fogaskerekéről, melyek miatt ezek a gépek kevésbé strapabíróak.

Fuji FinePix S1000fd
Az egyik legkelendőbb ultrazoom a Fuji S1000fd

Az Extreme Digital eladóinak tapasztalatai azt mutatják, a vevők már jobban informáltak mint korábban és nem feltétlenül törekszenek tükörreflexes készülék vásárlására. Egyre többen ismerik fel, hogy egy videózásra is alkalmas ultrazoom gép sok esetben többet ad mint egy hasonló áron kapható, belépőszintű tükrös készlet. A fenti okból sokan vásárolnak tükrös modell mellé is erős teletartománnyal rendelkező bridge fényképezőgépet -- tudtuk meg.

A tükörreflexes gépek között marad a legolcsóbb a legolcsóbb, Olympus-árszinten ebben az évben sem lehet majd Nikon kezdőszettet vásárolni. A tükrös piacon a HD-filmfelvétel megjelenése adhat kedvet a vásárláshoz, ezek a gépek már a videokameráktól is elvehetnek vásárlókat. Az optikák cserélhetősége a filmfelvétel közben is olyan szabadságot adhat, mellyel egy átlag videokamera nem rendelkezik -- itt nem csak a széleslátószögre, hanem a fokozatmentesen szabályozható közelítésre és a kézi fókusz egyszerű állíthatóságára is gondolni kell. Ugyanakkor a videokamerák hiperérzékeny rázkódásvédelmét és sötétben is zajmentes képeit a fényképezőgépek csak távolról közelítik. A Sony mindenesetre 5 tükörreflexes újdonsággal készül a következő termékbejelentésére.


2009 slágere lehet a videózásra is képes Panasonic DMC-GH1

A vásárlókedvet erősíthetik a vízálló fényképezőgépek, valamint a jelenleg feltörekvő mikro-négyharmados modellek. A mikro-négyharmados kategória képviselői jelenleg csak a Panasonic DMC-G1 és a napokban bejelentett, videózásra alkalmas DMC-GH1, de az Olympus fényképezője is megérkezhet nyárra. A Panasonic G1-hez már ma is több optika választható, nem beszélve az alapot adó négyharmados objektívek használatát lehetővé tevő adaptergyűrűről. Az Extreme Digital termékmenedzsere szkeptikus a gépekhez külső gyártóként optikát fejlesztő cégekkel kapcsolatban, Sigma, vagy Tamron optikát az új rendszerekhez idén nem vár. A Samsung is fejleszt ezen a területen, hibrid gépük bár más rendszer, hasonló a Panasonic termékeihez. A videózás itt is fontos szempont lehet a vásárlásnál.

Egyre több az internetes vásárlás

Az Extreme Digital jelenleg hét üzletből álló hálózatot üzemeltet, ezek közül négy Budapesten (Mammut, Pólus Center, Visegrádi utca, valamint Erzsébet körút) található, a többi pedig Szegeden, Miskolcon, illetve Győrött, mely üzletek közös irányítás alatt állnak. A boltokban a képalkotást érintő termékek mellett szórakoztató elektronikai készülékeket is lehet vásárolni, melyeket a számítástechnikai és hártartási gépek is kiegészítenek.

Extrem Digital üzletei

Az vállalat hazánkban új boltokat ebben az évben nem kíván nyitni, a határokon túl azonban terjeszkedni fog: az élelmes weboldal-látogató már láthatja is az erre utaló jeleket, Szlovákia és Románia zászlajára már ma is lehet kattintani, ha nyelvet akarunk váltani. A webáruház igen nagy figyelmet kap, előrendelhető állapotban már a bejelentés napján felkerülnek az újdonságok, a sikert jelzi, hogy az eladások 35 százalékában az internet is szerepet vállal, ám ez a szám karácsonyi időszakban még magasabb is szokott lenni. Azt is megtudtuk, hogy 110 fő feletti személyi állományában alacsony a fluktuáció, több üzlet a kezdetek óta ugyanazzal a pénztárossal és raktárossal dolgozik, de az eladók is rendszerint legalább két-három éve tevékenykednek az üzletekben.

Nagyobb értékű elektronikai cikkek vásárlásánál fontos szermpont lehet a garancia. Egy meghibásodott javítása során akár cserekészüléket is kaphat a vásárló, természetesen addig, amíg erre a cégnek lehetősége van. Ha 20 darab Canon EOS 450D érkezne hirtelen javításra, az olyan helyzetet eredményezne, melyre az Extreme Digital sincs felkészülve, tehát ekkor a szolgáltatási extrát -- mely más cégeknél sem gyakori -- nem tudja kínálni. Mindamellett egy rossz gép esetében a felhasználó már nem jókedvű, ügyintézés során a vásárló jókedve a dolog természetéből adódóan igen ritka madár, a fenti cseregép-lehetőség is jó arra, hogy a bosszúságon enyhítsen.