Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Google-monopóliumtól tartanak az amerikai hirdetők

Dojcsák Dániel, 2008. október 06. 13:57
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Újabb halasztást jelentett be a Google és a Yahoo a hirdetési rendszereik együttműködésével kapcsolatban, hogy további időt adjon az Egyesült Államok hatóságainak a vizsgálódásra.

hirdetés
[HWSW] Újabb halasztást jelentett be a Google és a Yahoo a hirdetési rendszereik együttműködésével kapcsolatban, hogy további időt adjon az Egyesült Államok hatóságainak a vizsgálódásra.

A júniusban bejelentett megállapodás engedélyezésére az Igazságügyi Minisztérium októberi határidőt vállalt, de szakmai szervezetek által felvetett problémák miatt még néhány hét türelmet kértek a vizsgálatot folytatók. A Google pénteki közleményében közölte ezeket a fejleményeket és jelezte, hogy a tárgyalások befejeztéig szívesen várakoznak, nem kezdenek bele engedély nélkül a közös munkába.

Totális kontroll?

Több amerikai reklámügynökség és reklámszövetség is szót emelt a Google és a Yahoo megállapodása ellen, amiatt aggódva, hogy a hirdetési árak emelkedni fognak az együttműködés miatt. Az antitröszt vizsgálat előrehaladtával a legnagyobb piaci szereplők közül egyre többeknek támadtak fenntartásaik, mindannyian attól félnek, hogy a Google visszaél majd helyzetével és tovább növeli majd részesedését a klasszikus szereplők kárára. Az aggályok forrása Robert D. Liodice, az amerikai Nemzeti Reklámszövetség elnöke szerint az, hogy a gyorsan fejlődő és sok hasznot hozó keresőmarketing-piacot a Google és a Yahoo az összefonódással kisajátíthatná. Egyes hirdetők pedig azt állítják, hogy az árak jelenleg is torzak, nem valós aukciók alapján jönnek létre.

A legnagyobb amerikai hirdetőket tömörítő Nemzeti Reklámszövetség, annak kanadai párja, illetve egy nemzetközi újságokat tömörítő érdekszövetség is azt javasolja az amerikai Igazságügyi Minisztériumnak, az európai illetve kanadai szabályozóknak is, hogy akadályozzák meg a megállapodást. "Összekötve a Google-t és a Yahoo-t, létrehozol egy kizárólagos monopóliumot" -- magyarázta Rob Enderle elemző a lehetséges következményeket. A keresők piacán a Google részesedése 62, a Yahoo-é pedig körülbelül 20 százalék külön-külön is, az együttműködés így kiszámíthatatlan következményekkel járhatna.

A Microsoft vezető jogásza, Brad Smith is nyíltan szembeszállt a Google-lel: "Amennyiben a keresés az internet kapuja, és a legtöbben azt gondoljuk, hogy az, akkor ez a megállapodás a Google számára lehetővé teszi, hogy teljesen uralja ezt a kaput és minden információt, ami áthalad rajta. A társulás példa nélküli kontrollt adna a Google kezébe az online hirdetések felett, hisz a keresőpiac akár 90 százalékára lehet rálátása" -- magyarázta Smith egy korábbi meghallgatáson. Savanyú a szőlő -- mondhatnánk, hiszen a Microsoft az év elején 44 milliárd dolláros ajánlatot tett a Yahoo-ra, amelyet utóbbi elutasított.

Sue Decker, a Yahoo elnöke viszont hárít, azt állítja, hogy egyszerű hisztériakeltés a legtöbb elhangzott állítás. A megállapodás mindössze lehetőséget ad arra a Yahoo-nak, hogy Google AdSense hirdetéseket jelenítsen meg a saját hálózatán, de nem kötelezi őt semmire.

Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója pedig azt mondta, hogy előre látták a vádak többségét, de mégis úgy döntöttek, hogy folytatják, amit elkezdtek. "A megállapodás szövege és tartalma precízen előkészített, hogy megfeleljen az amerikai trösztellenes előírásoknak. Amikor egy nagy cég megpróbál újítani, akkor a kezdeményezések egy része természetszerűleg népszerűtlen lesz a szakmán belül vagy alapot ad a kritikáknak. A mi irányelveink viszont azt veszik figyelembe, hogy a végfelhasználók számára mi lesz előnyös" -- mondta Schmidt.

A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.